2021. április 12. | 10:56

A rendelet egyik célja az, hogy a gyártók hatékonyabb, biztonságosabb és csendesebb autógumikat készítsenek.

Megváltoznak a gumiabroncsok címkézésére vonatkozó szabályok. A 2021. május 1-jétől életbe lépő új uniós rendelet alapján a személyautók, buszok és tehergépkocsik gumiabroncsainak megújuló energiacímkéi egyértelmű és egységes besorolást adnak az autógumik műszaki jellemzőiről, tájékoztatva a vásárlókat a gördülési ellenállásról, a nedves felületeken történő fékezésről és a külső zaj nagyságáról. A cél az, hogy az új címkék az eddigieknél is több információt nyújtsanak az autósoknak az abroncsok minőségi paramétereiről, ideértve a biztonsági és környezetvédelmi normák teljesítését is, olvasható a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) közleményében.

2012 őszén az Európai Unió teljes területén, így természetesen Magyarországon is bevezetésre került a gumiabroncsok alapvető tulajdonságairól tájékoztatást nyújtó gumiabroncs-címke. A vásárlók így egyértelmű és egymással összehasonlítható információhoz juthatnak az adott gumi tulajdonságaival kapcsolatban.

Az új címke bal oldalán az energiahatékonysági osztályokat láthatjuk. A skála az A-tól (leghatékonyabb) az E-ig (legkevésbé hatékony) terjed. A csúcskategóriás, zöld címkét kiérdemelt gumiabroncsok gördülési ellenállása kisebb, az ezeket az abroncsokat használó járművek kevesebb energiát igényelnek a mozgáshoz, ami alacsonyabb fogyasztást jelent.  A címke bal oldala az abroncsok vizes tapadásáról is információt nyújt. A skála szintén az A-tól (legrövidebb fékút nedves aszfalton) egészen E-ig (leghosszabb) terjed; a fékút annál rövidebb, minél sötétebb kék színű a nyíl.

A címke alján az abroncsok által kibocsátott külső zaj besorolása található. Ez vagy A (kevés zaj a járművön kívül) vagy B lehet, utóbbi a nagyobb zajszintet jelöli. Az új besorolás értelmében a C-osztály már nem megengedett. Érdemes tudni, hogy a decibelben jelzett zajszint nem azonos azzal a mértékkel, amit menet közben az utastérben érzékelhet az ember sofőrként vagy utasként.

A gyártóknak lehetőségük van arra is, hogy a zajszint ikon mellett egy kiegészítő ikont helyezzenek el, ami a havon mért tapadásra vonatkozó adatokat tartalmazza. Erre a „3 hegycsúcs és hópihe”, más nevén az „alpesi” szimbólum szolgál. A jeges felületeken használt skandináv, szöges téli gumiabroncsok (Magyarországon ezek nem forgalmazhatók) új szimbólumot kapnak, egy jégcseppet.

A gumiabroncsok tulajdonságait jelző paraméterek megállapítására egységes teszteket használnak, amelyeket az egyes nemzeti hatóságok ellenőrizhetnek. A címke jobb felső sarkában elhelyezett QR-kód leolvasásával az Európai Bizottság adatbázisába juthatunk be idén májustól.

A rendelet megalkotói úgy látják, hogy a címkék újításokra, fejlesztésekre is késztetik a gyártókat, hogy gumiabroncsaik hatékonyabbak, biztonságosabbak és csendesebbek legyenek. A változtatás a közérdeket szolgálja: ha minden egyes vásárló az energiahatékonyság szempontjából legmagasabb osztályú gumiabroncsokat választaná, az EU éves energiafogyasztása akár évi 45 TWh-val is csökkenhetne, ami éves szinten nagyjából 15 millió tonnával kevesebb CO2-kibocsátást is jelentene.

Magyar Gumiabroncs Szövetség

European Commission