2019. október 16. | 11:27

Az esős őszi időszak vizes útjain fokozott figyelmet követel a vezetés, de mire is kell figyelni?

Ha nincs semmilyen tapasztalatod az esőben, vízben autózásról, akkor felhőszakadásban lehetőleg ne indulj útnak. Maradj otthon és főzz egy teát, nézz meg egy filmet amire eddig nem volt időd, vagy olvass, vakargasd a kutya fejét, amíg az égi áldás kopog az ablakpárkányon. Ha nincs tapasztalatod a vezetés közben előforduló váratlan helyzetek megoldására, például amikor a kerekek elvesztik a tapadást és elindul az autó fara, vagy nem reagál a kormánymozdulatra az eleje, akkor már hiába szteppelsz a pedálokon és fogod a kormányt mintha nem lenne holnap. Tapasztalat és felkészülés nélkül jelentős anyagi kárral járhat az utazás.

Egyébként nincsen abban semmi meglepő, ha nem rendelkezel semmilyen rutinnal az extrém forgalmi helyzetek kezelésére, hiszen jóformán semmit nem tanítanak erről a jogosítvány megszerzése során. Mivel nem követelmény megtanulni a sodródó jármű helyes kezelését, a sofőröknek csak akkor kell foglalkozni vele, amikor már valamilyen vészhelyzetet szeretnének elkerüli. Kellő rutin híján marha ritka, hogy az átlagos vezetők megfelelően reagáljanak ilyenkor.

Ugyan a rendszer nem biztosítja és nem követeli meg a felkészülést, azok akik szeretnének mégis némi tapasztalatot szerezni a vészhelyzetek megoldására, kénytelenek részt venni valamilyen vezetéstechnikai tréningen. Ilyen vezetéstechnikai tréning rendszeresen van a Zsámbék melletti Drivingcamp pályáján. Itt szakemberek segítségével erre a célra kialakított, biztonságos területen próbálhatják ki, mi is történik ha megcsúszik az autó, illetve mi a helyes reakció ilyen esetben. Ez sem kisebb buli, mint télen egy elhagyatott parkolóban próbálgatni járgányt, viszont a tréningen kéznél van egy szakember, aki rávilágít a hibákra és megmondja a megoldást. A szolgáltatás pénzbe kerül, de a megszerzett tudás alkalmazásával, jóval nagyobb eséllyel lehet megúszni a drága javítási költséggel járó baleseteket.

Ha elkerülhetetlen, hogy autóba ülj rossz időjárási körülmények között, akkor néhány alapvető dologgal nem árt tisztában lenni, hogy legalább elméleti szinten felkészülhess. Mindenek előtt az autó műszaki állapotát ellenőrizd, érdemes beszerezni új ablaktörlőlapátokat, ellenőrizni az összes lámpát, a gumik nyomását és profilmélységét. Ha a profilmélység közelít a kopásjelzőhöz, készülj fel rá, hogy könnyebben megúszik a járgány a vizes úton.

Esik mintha dézsából öntenék

Az egyik legrosszabbnak tűnő eset, amikor a függőleges vízfüggöny miatt néhány méterre csökken a látótávolság. Feltételezem, nem kell túlragozni, hogy mindig a látótávolságnak megfelelő módon vezess. Ha úgy érzed vezetés helyett biztonságosabb megállni, akkor az út jobb szélére húzódva célszerű kivárni, míg alábbhagy az égi áldás. Szinte biztos, hogy lesz olyan, aki képtelen felmérni a saját korlátait és lendületből szeli az utat, ezért célszerű az elakadásjelző és féklámpa fényével jelezni, hogy kerülendő objektum vagy.

Menet közben a rossz látási viszonyok, a nedvesség miatt csúszóssá vált útfelület, az út egyenetlenségekben összegyűlt pocsolyák okoznak gondot. A látási viszonyok javítása érdekében hibátlan ablaktörlő lapátokat használj és kapcsold fel a fényszórót nappal is, így a körülötted autózók is könnyebben észrevesznek téged. A szélvédő párátlanítására az ablakra irányított klímát vagy szerencsésebb esetben a szélvédőfűtést kapcsold be.

A nagyon sűrű esőzés nem egyenlő a köddel, a ködlámpa helyzete aligha teszi optimálissá a fényszórást a talajról visszaverődő vízfelhőben. A ködlámpa sok esetben indokolatlanul elvakítja az előtted vagy mögötted haladót, így ennek a használatát érdemes nagyon átgondolni.

Vizes úton a féktávolság többszörösére is nőhet, tempósabb kanyarban vagy hirtelen irányváltás miatt bekövetkezett terhelésváltásnál is könnyedén elveszíthetik tapadásukat a kerekek. Szakadó esőben ennek tudatában célszerű bánni a járművel. Jóval nagyobb féktávval számolj, alacsonyabb tempóval kezd meg a kanyarodást mint száraz időben és mindenképpen kerüld a hirtelen kormánymozdulatokat.

Még egy igazán jól megtervezett útszakaszon is előfordul, hogy olyan intenzíven kerül rá a csapadék, amit képtelen azonnal elvezetni, ezért az út gyakorlatilag egybefüggő vízfelületté válik. Bizonyos tempó alatt a kerekek kiszorítják maguk alól a vízréteget, azonban ha túl gyorsan mész és elég sok víz összegyűlik az úton, egy hatalmas aquaplaning lesz a száguldozásból.

Az aquaplaning, vagyis az autó vízen való felúszása komoly meglepetések forrása és jellemzően az őszi időszakban bekövetkezett közúti balesetek oka. Az utak változatos állapota miatt, nem csak a szélsőségesen kiadós eső közben találkozhatunk egybefüggő vízfelülettel az utakon. Nem elképzelhetetlen, hogy akár valamelyik autópálya egyes szakaszain futsz bele egy komolyabb vízátfolyásba.

A baleset elkerülése érdekében ilyenkor minden hirtelen mozdulattól tartózkodni kell. Lehetőleg egyenes kormánnyal, állandó gázállással célszerű átimádkozni magad felületen. Minden olyan manőver, amelyik elvégzésének a feltétele, hogy az abroncs tapadjon, nehezen kiszámítható következménnyel jár a csúszós úton, éppen ezért nem célravezető a vészfékezés, vagy a hirtelen kormánymozdulat.

Kishazánkban jellemző a főutakra, hogy a teherforgalom miatt mély nyomvályúk keletkeznek a felületen, amikben akár kilómétereken keresztül is összegyűlhet a víz. Elsősorban a könnyebb felépítésű autók sofőrjeinek kellemetlen, amikor az egyik kereket elkapja egy ilyen vizesárok, de az sem mindegy milyen széles abronccsal van szerelve az adott jármű és persze mennyivel megy. Ha ilyen szituációba kerülsz, rögtön rájössz miért ismételgette annyiszor az oktató, hogy kétkézzel fogd a kormányt. A hirtelen megnövekedett ellenállás miatt a vízben futó kerekek irányába fordul az autó, amit a szervó teljesítményétől függő izommunkával kell majd fogcsikorgatva egyenesben tartani.

Összegezve, szakadó esőben mindenképpen lassabb, megfontoltabb mozdulatokkal vezess, törekedj a defenzív közlekedésre. Ha szeretnél felkészülni azokra az esetekre, amikor a megelőzés sikertelen és már a sodródó autót kell jó irányba terelni, mindenképpen keres egy vezetéstechnikai tréninget, ahol az elmélet mellett gyakorlatban is rögzítheted a mozdulatokat.

Árvíz az úton

Idén is előfordult párszor, hogy Budapest belvárosában is mély víz alá kerülnek egyes útszakaszok, a szélsőséges esőzések miatt. Ha ilyen útszakasszal találkozol, neked és az autódnak is az a legjobb döntés, hogy keresel más útvonalat. Amennyiben ez nem megoldható, mérd fel a terepet.

Látni a neten szörnyebbnél-szörnyebb próbálkozásokat azzal kapcsolatban, ahogy valaki hajóként szeretné használni az autóját, többnyire sikertelenül. Álltalában ezek az emberek rosszul mérik fel a lehetőségeket, ha egyáltalán eszükbe jut végiggondolni a lehetőségeket. Járműtől függő, hogy milyen mély vízen lehet vele átkelni, vagyis mekkora az autó gázlómélysége, de az állapotmegőrzés és felesleges rizikó elkerülése érdekében átlagos személyautóval a küszöbnél feljebb érő vízbe nem igazán illik belegázolni. Tehát mielőtt megszületik a döntés, hogy átkelsz az előtted elterülő akadályon, előbb győződj meg róla, hogy milyen mély.

Fontos, hogy lassan, de állandó tempóval haladj. Ha túl gyorsan mész a motortérbe kerülő víz elektromos hibákat okozhat, vagy akár a légszűrőbe is kerülhet, amitől az autó lefullad és akár komolyan károsodhat. Ha megállsz, lefulladsz könnyen ottragadhatsz, ezért kell finoman, de stabil gázállással átbugyogni.

Amikor láthatóan sodrása van az utadba került víznek, inkább kerüld el, csak akkor menj át rajta, ha biztosan tudod, hogy nem éri el az autó alját. A mély és erős sodrású vízátfolyás, jó eséllyel megemeli karosszériát és nehéz lesz elérni a túlpartot.

Ideális esetben az utakat úgy építik, hogy a víz hamar elillanjon róluk, ezért a közepe magasabban van valamivel, mint a két széle. Érdemes ezt kihasználni, amikor keresztül vágsz az hirtelen keletkezett tavon, igyekezz az út közepén haladni.

Ha nem sikerült a manőver és a túl mély vízben lefulladt az autó, ne próbálgasd újraindítani, mert komoly gondot okozhat a motorban. Várd meg a segítséget, hagyd kiszáradni az autót és szállíttasd el szakemberhez ellenőrzésre.

Hamarosan itt a tél, ha ez lesz az első szezonod a fagyos időszakban, olvasd el cikkünket a téli vezetési praktikákról.