Technikailag nincs semmi akadálya annak, hogy egy oktató úgy vezesse az autóját egy balkormányos járműben, hogy a jobb első ülésben ül, miközben a volán mögött nincs tanulóvezető. A kérdés az, hogy vajon szabályos-e ez? És mennyire ésszerű így vezetni?

A hétvégén felkerült egy videó a BpiAutósok YouTube csatornájára, amelyen egy oktató a jobb első ülésről vezette az autóját úgy, hogy tanulóvezető nem ült a volán mögött. Ráadásul vezetés közben úgy tűnt, hogy kézben tartott mobiltelefonnal telefonált.

Az esetről itt az mi is írtunk, amit megosztottunk a közösségi oldalunkon. Több olvasónkban is megfogalmazódott, hogy vajon vezethet-e az oktató a jobb első ülésből?

Megkértük Pataki Melinda szakoktatót, a Tanulókalauz és Sofőrkalauz könyvek szerzőjét, hogy válaszoljon a fenti kérdésre.


Tisztelt Érdeklődők!

Mint minden tevékenységet – a közúti járművezetői szakoktatói tevékenységet is – rendeletek hierarchikus rendszere szabályozza. Ezekben meghatározzák, hogy milyen feltételekkel folytatható egy tevékenység.

A közúti járművezető-képzési, illetve szakoktatói tevékenység végzéséhez a közlekedési hatóság engedélye szükséges. Ilyen tevékenység akkor folytatható, ha meghatározott rendeletekben előírt ismereteket az illető megszerezte, a követelményeket tanfolyamon és vizsgákon teljesítette, továbbá – már meglévő munkája során – időszakos szakirányú kötelező továbbképzés után szintén sikeres vizsgát tett.

Amennyiben valaki engedély nélkül vagy az engedélyben foglaltaktól eltérően tevékenykedik, azt bírság fizetésére kötelezik. Továbbá felfüggeszthetik a tevékenységét, visszavonhatják az engedélyét, s el is tilthatják a tevékenység végzésétől. Törlik a személyt a névjegyzékből, ha a rendelkezéseket, előírásokat súlyosan vagy ismételten megsérti. Az engedély visszavonását akkor alkalmazhatja a hatóság, ha az illető megsértette a jogszabályi előírásokat.

A képzés részletes szabályozása (24/2005. (IV.21.) GKM r. meghatározza, hogy mikor tekinthető egy tevékenység a vezetési gyakorlat tantárgy oktatásának. A videóban látott nem az! Továbbá a tetőtáblán a T betűt oktatáson kívül le kell takarni. (Ez itt nem látható, hogy megtörtént-e; csak egy mágneses – vélhetően – T-tábla darabkája fedezhető fel a videón.)

Természetes, hogy a vezetői engedélyt szerezni kívánó Tanuló még nem rendelkezik érvényes engedéllyel, hiszen annak megszerzése a képzés során folyamatban van. Ekkor a jármű felelős vezetője az oktató, ő rendelkezik az érvényes engedéllyel. A járművezetés többi személyes feltételét a tanulónak is teljesítenie kell (pl. járművezetésre képes állapot; hátrányosan ható szer és gyógyszer, drog, alkoholmentes állapot). Egy ellenőrzés során a tanuló személyazonosságát kell tudni igazolni, a vezetési karton pedig azt igazolja, hogy jogszerűen ül a kormánykeréknél.

Az is nyilvánvaló, hogy tanulóként az ember különböző hibákat követ, illetve követhet el. A szakoktatónak pedig minden közlekedési partnert meg kell óvni a tanulói tévedésektől, hibáktól, elvétésektől. (A szándékosságot ne vegyük ide.) A szakoktatói tanfolyamokon tanulják, gyakorolják, továbbá a záróvizsgán számot is adnak – zárt pályán – a manőverezési tudásukból a szakoktató-jelöltek.

Kint a közúton – attól is szakember egy oktató, hogy – térben és időben kell tudni előre látni és tervezni olyan jelentős mértékben, hogy ne alakulhassanak ki veszélyhelyzetek. Még a tanuló fejlettségét is figyelembe véve, őt már ismerve – a várható reakcióidejét, a (pszichés) reagálását is, és a cselekvésének kivitelezési idejét is – kell látni. Továbbá – szükség esetén – a jobb első ülésből az oktatónak biztonságosan meg kell oldani a szituációt. Emellett az is ott van, hogy nem láthat mindent előre a szakoktató sem, hiszen nem jós, csak rengeteg a közlekedési tapasztalata, sok logikai összefüggést ismer, és nagyon tudnia kell a fizikai törvényszerűségeket is. A régóta oktató kollégák ezeket pontosan tudják is, nagy gyakorlati tapasztalattal (praktikus tudással) rendelkeznek, s számos beavatkozást voltak kénytelenek elvégezni. Más néven – bizonyos keretek között – képesek relatív hibamentesen vezetni a járművüket a jobb oldali ülésről is. Azonban azt is tudják, hogy vannak olyan – számukra/ számunkra is – váratlan helyzetek, ahol nem elegendő a csökkent beavatkozási képesség, lehetőség. Hiszen a kormány elrántása – pl. balra kerüléshez – nem tud olyan hatékony lenni, mint amikor „teljes értékű” vezetőként ténylegesen a volánnál ülünk. Én is tudok a jobb első ülésből vezetni, de nem kérkedek vele, nem vagánykodok kint a közúton ezzel. Lassan egy negyed százada „gyakorlom”. Nekünk, oktatóknak a példamutatás is a feladatunk.

Visszatérve a beavatkozás hatékonyságára pedig elegendő csak a veszélyhelyzetekre gondolni. Ilyenkor teljesen másképp vezetünk, nem oldhatók meg azok a szituációk a mindennapi gondolkodással és járműkezeléssel. Miért is van annyi baleset? Többek közt azért, mert nem minden nap vagyunk veszélyhelyzetben, s így nem vagyunk begyakorlottak az ilyen helyzetek megoldásában; még a volán mögül sem! De a fizika a kedvünkért nem változik meg! Ha nem ismerjük, nem tiszteljük, csak tudatlanul, felelőtlenül jó heccnek vesszük, hamar jön a baj! Menjünk zárt pályára játszani! Először tanuljuk meg normálisan a volántól a határhelyzetek kezelését, s ne vonjuk el a többiek figyelmét a közlekedésről; s pláne ne veszélyeztessünk másokat!

Felelősségteljes autózást kíván:

Pataki Melinda
szakoktató, a Tanulókalauz és Sofőrkalauz könyvek szerzője


Kiknek ajánljuk a Tanulókalauz könyveket?

Azoknak, akik szeretnének a lehető legalaposabban felkészülni az első vezetési órájukra és a forgalmi vizsgára. A Tanulókalauz sorozat első részéből minden elsajátítható, ami az első vezetési óra előtt a jármű technikai kezeléséhez szükséges, a második részben pedig számos fényképpel illusztrált forgalmi helyzet található, amelyek áttanulmányozása hatékonyan segíti a forgalmi vizsgára történő felkészülést.

Alapjárat.hu / Tóth Balázs