Feri szereti az 1.8T A6-ot, de venne valami fiatalabbat, amelynek a hosszabb utak mellett nem ártanak a pár kilométeres távok sem. Pénze szerencsére van, így nem lehetetlen tanácsot adni neki. Gábor meg is teszi.
„Tisztelt Alapjárat, tanácsért folyamodnék önökhöz!
Autó vásárlás előtt állok. A keret 3, 4, maximum ötmillió forint, az elvárások a járművel szemben a következők. Megbízható, erős motor, amely bírja a kisebb, öt kilométeres ingázásokat is. Az autó futóműve legyen erős és magas építésű, a karosszéria ne rozsdásodjon könnyen, és fontos a biztonság, illetve a jól pakolható csomagtér is. Eddig az alábbi típusokat néztem meg:
- Audi A4 Avant, 2.0 vagy esetleg 3.0 TDI
- Ford S Max 2.2 TDCI
- Skoda Octavia motor megkötés nélkül
A felsoroltakon kívül más márkától sem zárkózom el és jelenleg egy 150 lóerős Audi A6 C5 1.8T-t nyúzok. Az autó 24 éves korára elkezdett hámlani a fényezés és jönnek a kisebb elektromos hibák is. Sajnos sokat elvisz a karbantartás, és a fogyasztása sem elhanyagolható. Úgymond kezd gazdaságtalan módba kapcsolni, noha imádom a gépet, nagyon jó, kellemes vezetni. Tudom, amit felsoroltam fentebb nyilván nem létezik, és a motorválasztás kissé logikátlan. Várom tanácsát!
Köszönettel,
Feri”
Kedves Ferenc!
A vásárlásra fordítható keret elég tág, ami azért jó, mert bővíti a választási lehetőségeket. Itt mindenképp megemlíteném a határozott javaslatomat, ami kicsit szembe megy a magyar használtautó-vásárlási szokásokkal. Nem feltétlenül az adott összegért elérhető legfiatalabb évjáratú autót próbálnám megkeresni az ön helyében, inkább egy kevesebbet futott, korábban nem sérült, ellenőrizhetően karbantartott autót választanék, akár a típus átlagos áránál többért, mert ez esetleg megtérülhet a később szükséges karbantartásoknál, illetve javításoknál.
Mindhárom említett típus esetében rengeteg tapasztalat áll rendelkezésre, a megadott tíz ezer euró körüli árkategóriában pedig a legjobban beváltak közé tartoznak. Nem jellemző rájuk különösebben a rozsdásodás sem, kiváló utazóautók.
Sajnos a rövid, pár kilométeres ingázás, ahogy semelyik motornak, ezeknek sem tesz különösebben jót. Nem tudnak bemelegedni és üzemi körülmények között működni. Ez nem csak a dízeleknek árt, de a benzinesek, különösen a modernebbek magas fogyasztással és idő előtti elhasználódással hálálják meg.
Ilyen esetekben a dízeleket egy-két hetente meg kell járatni autópályán is, hogy ne tömődjön el a részecskeszűrő, de számítani kell a gyakoribb olajcserékkel is, mert mindkét motorfajta gyártói alaposan lerövidítik a gyári ciklusokat, ha a tulajdonos rövideket megy az autóval, így a kenőanyag idő előtt elsavasodik és megtelik szennyeződéssel. A rugalmas szervizciklus-jelzők amúgy erre figyelmeztetnek is.
A pár kilométerre korlátozott felhasználási mód tipikusan villanyautót kíván, persze nem akarom ilyesmire rábeszélni, mert azok meg másik üzemmódban jelenthetnek súlyos kompromisszumokat (hatótáv, töltőhálózat hiánya, stb…), illetve mostanában felmerült, hogy nagyon megdrágulhat az otthoni töltés is. Mindössze szeretném felhívni a figyelmét a felhasználat módjából eredő esetleges hátrányos következményekre és költségekre.
A nagyobb motor lehetőségét elvetném az Audinál, nem jár különösebb előnyökkel, inkább a fenntartási költségeket növelheti jelentősen a kétliteres variánshoz képest. Ugyanez a javaslatom az S-Max esetében is, a tapasztalatok azt mutatják, hogy a 2,0 TDCI motor bőven elegendő a nagy karosszéria mozgatásához, ráadásul elterjedtebb is.
A Skoda Octavia műszakilag szinte mindenben megegyezik az Audival, ugyanaz a kétliteres dízelmotor is elérhető benne. Ugyanakkor sokkal gyakoribb az 1,6-os CR TDI verzió még kedvezőbb fogyasztással. Itt azt kell eldönteni, hogy a teljesítménye elegendő-e a kívánt felhasználási módhoz. A Skodának szinte biztos, hogy alacsonyabbak lesznek a fenntartási költségei is az Audinál, hiába konszerntestvérek.
A szervizek jellemzően más díjszabással dolgoznak a két márka esetében, és az alkatrészek árai is jelentősen eltérhetnek. Az Audi a magasabb költségek fejében természetesen nyújt némi plusz utazási kényelmet, nagyobb tempónál csendesebb, finomabb anyagok találhatóak az utastér szem előtt lévő részein. Ez részben ízlés kérdése is, kinek mi a fontosabb.
Valahol a kettő közt foglal helyet a Passat is minőségérzet tekintetében, de árban inkább az Audihoz közelebb. Az utastere nagyobb az előző kettőnél, inkább az S-Max alternatívája ilyen tekintetben. Utastér és pakolhatóság viszonylatban még a Ford Mondeo jut eszembe, ami ugyanúgy elérhető kétliteres dízelmotorral, mint a fenti típusok és szintén racionális választás lehet.
Az Octaviaáoz méretben még közel áll a Golf Variant, ebben az árkategóriában megfontolandó egy keveset futott, VII. szériás autó, ha nincs szükség nagyobb utastérre, csak a nagy csomagtartóra.
Felkai Gábor
Felkai Gábor: ötven éve az autók körül!
Közel harminc éve foglalkozom autókkal legalább hobbiszinten, illetve kereskedőként. Valójában azonban már két éves koromban is elsősorban az autók érdekeltek, ha így nézem, inkább ötven éve. Több mint 50 saját autóm volt, amióta jogosítványt szereztem, ehhez adódik jó néhány további típus, amelyeket rendszeresen használtam rövidebb-hosszabb ideig, és lassan 20 éve veteránozom is.
A számok talán soknak tűnnek, pedig valójában érteni nem lehet az autókhoz, legfeljebb az átlagosnál kicsit több ismerettel rendelkezni róluk. Ezt a kis pluszt szívesen megosztom bárkivel, ha megírja vásárlással, eladással és típusválasztással kapcsolatos kérdését az info@alapjarat.hu címre. Amennyiben írsz nekünk, az megjelenik majd az Alapjárat.hu felületein, hogy mások is okuljanak.