2020. április 24. | 14:43

Újabb olvasói cikk Gergőtől, ezúttal is szeretett Audijának kalandjairól mesél.

Korábban már olvashattál Dovák Gergő első szériás  Audi TT kupéjáról, most pedig egy következő szintre lépett a projektje. A 2017-ben vásárolt járművet fokozatosan alakította saját ízlésére, természetesen minden módosítás bekerült a forgalmiba is. Igen ám, de mindez külföldön történt, hamarosan azonban visszaköltözik Magyarországra, így belevágott a nem éppen gyári Audi honosítási folyamatába. Íme Gergő írása:

Sziasztok!

Ahogy a címből kiderül megpróbálok magyar rendszámossá papíroztatni egy külföldi rendszámos, átalakításokkal rendelkező autót. Történetem úgy kezdődött, hogy 2017-ben vásároltam egy első szériás Audi TT gépjárművet, amit elkezdtem szépen lassan saját ízlésemre formálni. Természetesen minden átalakítást beírattam külföldön a forgalmiba. Viszont az élet úgy hozta, hogy nemsokára hazaköltözöm Magyarországra. Mivel a szeretett kocsimat nem szándékozom eladni, ezért megpróbálkozok legálisan bejegyeztetni mindent.

Ehhez először is felkerestem egy ügyvédet, hogy miként „haza hozni” egy autót. A folyamat az EU-n belül alapvetően vámmentes. Az ő válasza alapján 3 feltételnek kell teljesülnie (Ha EK tagállamból hozol autót). Ezek a következők:

  • legalább hat hónapig használta, azaz a tulajdonában meg volt, és
  • legalább 12 hónapig az adott országban élt, és
  • a hazahozatalt követő 12 hónapig nem idegeníti el (nem adja el) a járművet

Ezek után elkezdtem fórumokat olvasgatni, hogy külföldről hozott, átalakított autóval mi a helyzet. Sajnos erről sehol nem találtam információt, így felkerestem az Nemzeti Fejlesztési Minisztérium gépjárműves részlegét. Az egyik osztály, ahova írtam, az a Forgalmi Engedélyezési Osztály.

Tőlük kaptam egyfajta tájékoztatást, hogy külföldről miként lehet autót behozni, de nem tértek ki az átalakított autókra, mivel ez nem az ő szakterületük. Annyit tanácsoltak, hogy érdemes felvenni a kapcsolatot az illetékes — lakhely szerinti — Megyei Kormányhivatal közlekedési hatóságával. Ezután telefont ragadtam, és felhívtam a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei kirendeltséget. Nagyjából 5 percen belül felvették a telefont, és a megfelelő helyre irányítottak. Ott bemutatkozás után feltettem a kérdéseimet, melyek a következőek voltak:

  • A külföldön forgalmiba vezetett változtatásokat átvezetik a magyar forgalmi engedélybe?
  • Milyen dokumentumokat kell mellékelnem majd?

A választ hamar megkaptam. Le kell fordíttatnom a külföldi forgalmi engedélyt egy hiteles fordító irodával, és a kapott TÜV és egyéb dokumentumokat is mellékelnem kell majd a forgalmihoz (külön nem tértek ki arra,hogy a TÜV Rheinland vagy hasonló cégnek kellene ezen dokumentumokat lefordítani, én a biztonság kedvéért mindet lefordíttatom magyarra).

Ezután nem sokkal megérkezett a válasz az NKH Budapesti Műszaki Engedélyezési Osztálytól is. Érthetően, egy-két szakszóval leírták, hogy pontosan miként is megy ez. A külföldi forgalmiba jegyzett módosításokat ők is megvizsgálják, és ha mindent rendben találtak, akkor azokat feltüntetik a műszaki adatlapon és az okmányirodában bevezetik majd a forgalmi engedélybe. Ezek tudatában fogom elkezdeni az autóm honosítását, amelyet inkább átengedek egy cégnek, hogy zavarják le ők. Magánszemélyként is meg lehetne csinálni akár 24 óra alatt, de én inkább megbízok egy profi céget, hogy minden flottul menjen. Így remélhetőleg lesz egy olyan legális tuningautó, amivel nem lehet probléma, mivel minden be van jegyezve a forgalmiba. Én arra bátorítok mindenkit, hogy kezdjen bele az autóépítésbe, de az engedélyeztetésre is figyeljen. Talán, ha mindenki lepapíroztatná az átalakításokat, akkor az NKH és a Rendőrség is másképp állna hozzánk, tuningautósokhoz. A fejleményekről majd mindenképp írok egy következő cikkben.

  • Címkék: