2024. március 13. | 09:55

A felnőtt emberi agy asszociatív működése teszi lehetővé számunkra a metaforikus gondolkodásmódot, és amennyiben nem szenvedünk valamilyen autizmus spektrum zavarban, nem esik nehezünkre szinesztetikusan viszonyulni a körülöttünk lévő világhoz. Sőt, ez a legkézenfekvőbb, gyerekkor óta ezt tapasztaljuk, a metaforikus fogalmazásmód és gondolkozás a mindennapi életünk szerves része, önkéntelenül és észrevétlenül van jelen.

Színek, hangok, formák

Bár a szabad vagy kötöttebb asszociáció számos formában bukkanhatnak fel a élet minden területén, talán mégis a leggyakrabban a színekből való különféle következtetések a legmegszokottabbak. A gyermekek már egész kicsi korban képesek arra, hogy egy-egy gondolatot, érzést, többletjelentést tulajdonítsanak az egyes színeknek. Például tudják, hogy a gyümölcsök nagy részénél a zöld szín azt jelenti, a gyümölcs éretlen, a piros, narancssárga, vörös stb. azt jelenti, a gyümölcs megérett, alkalmas a fogyasztásra. ??

Ha már a gyermekeknél, a zöld és a piros színnél vagyunk, akkor szintén egészen kicsi korban elsajátítják azt is, hogy a gyalogosok közlekedésének szabályozásában a piros a tiltást jelöli, tehát azt, hogy meg kell állni, nem mehetünk tovább, a zöld pedig ennek az ellenkezőjét, vagyis azt, hogy szabad az út, nyugodtan haladhatsz tovább. Ez a két komplementer szín az élet más területein is ugyanezeket a fogalmakat takarja. Néhány kézenfekvő példa erre a futballban használt piros lap, a biztosítások terén a zöldkártya, a járványok esetén használt vörös zóna, az éretlenségre, gyerekességre utaló zöldfülű kifejezés és még hosszan folytathatnánk a sort.

A színek természetesen más nyelvekben is jelentkezhetnek többletjelentésekkel, például a blue Monday ☹️ kifejezés esetén sokunknak az a bizonyos depresszív januári nap ugrik be, hiszen a blue-t, azaz a kék színt automatikusan a melankóliával, a depresszióval, a szomorúsággal vagy borúval asszociálhatjuk. Jelenthet szívderítőbb dolgokat is, de ebben a szókapcsolatban mindenképp negatív jelentést hordoz.

A Verde névválasztása mindenképp sikeresnek tűnik, hiszen itt a verde, azaz a zöld a szabad útra enged következtetni, szabad út a szerencsét próbáláshoz, szabad út a nyeréshez, szabad út akár a sikerhez. Egy másik, a zöld színhez való társítás lehet a négylevelű lóhere ?, ami pedig világszerte a szerencse szimbóluma. Tehát sikeres névválasztás, letisztult és világos, például a MyJackpot, Hellspin vagy SG Casino-val ellentétben. (P.S. Egyáltalán nem állt szándékomban bármilyen módón is minősíteni a Verde Casino-t a MyJackpot és társaival szemben, a neveket csak a példa kedvéért hoztam fel.)

A sárgáról sokunknak jut eszébe az irigység, hűtlenség vagy a betegség. A ,,sárga lett az irigységtől” kifejezést már biztosan hallottuk, de sokunknak a sárgaház szókapcsolat sem ismeretlen, ami a mentális betegségben szenvedők gyógyászati helyét jelöli, más néven az elmegyógyintézetet vagy a zárt osztályt, és itt sem csupán az épület színére utal, bár régebben az elmegyógyintézetek gyakran valóban sárgára voltak vakolva. De a yellow brick road mindnekinek, akinek ismerős Oz, a nagy varázsló története, a haza vezető utat jelképezi.

 

Színek által megjelenített pozitív és negatív érzelmek

A színeket sok esetben használjuk arra, hogy bizonyos kimondott vagy elhallgatott érzelmeket a körülöttünk lévő emberek tudtára adjunk. Így egy közeli hozzátartozó elvesztésekor a temetésen egybegyűltek feketében, vagy legalábbis sötét öltözékben jelennek meg, ezáltal is megmutatva és kimutatva, hogy gyászolják a halottat, távozása mély szomorúsággal tölti el őket. Ezért társadalmilag semmiképp sem elfogadott, durva illetlenség élénk színű ruhában, rózsaszínben, pirosban, narancssárgában megjelenni az ilyen jellegű eseményeken.

Ami a házasodni készülőket illeti, a menyasszonyi ruha világos színe, ami főként fehér, de lehet krém- vagy csontszínű, bézs vagy halvány barack is, a testi és a lelki tisztaság, a szeplőtelenség és bűntelenség jelképe ?. Ez egészen a keresztény ikonográfiákig vezethető vissza, ahol a fehér liliom a szűzi tisztaságban élő szentek, például Krisztus vagy Szent József attribútuma. De ott van a Noé bárkájára olajággal a csőrében visszatérő fehér galamb, ami ebben az esetben a reményt, az özönvíz utáni békét szimbolizálja, és napjainkban is hasonló jelentést hordoz.

Névválasztás és branding

A többletjelentés, amivel a színek bírnak jó esélyt adhat a sikeresebb eladhatóságra, az elmélyültebb érthetőségre, hiszen a fogyasztókban, ideális esetben, valamilyen érzést idézhet elő, tehát mindenképp érdemes figyelni erre. Csak még néhány példa és ellenpélda a teljesség igénye nélkül: Pink Panther, Golden Gate Bridge (bár a valóságban nem arany színű, mégis sokkal jobban hangzik, mint mondjuk a Brooklyn Bridge), Yellow Submarine, Verde Casino (mennyivel többet mondó, mint a fentebb említett MyJackpot), The European Green Deal, Red Bull (erőteljesebb elnevezés, mint az egyszerű Hell), Purple Rain, Black Sabbath (szokatlan, majdhogynem ellentétes szókapcsolat, mivel a sabbat a nyugalom napja).