2018. január 10. | 20:35

Miközben a legnagyobb autógyártók veszettül dolgoznak az elektromos modelleken, a kisebb gyártók arathatják a babérokat a benzines korszak utolsó évtizedében.

Közismert tény, hogy a benzines és a dízelautóknak hamarosan befellegzik. Az Egyesült Királyság 2040-et tűzte ki a nem elektromos benzinmotor utolsó éveként, ám azt is bizton állítható, hogy a legtöbb gyártó a legkisebb és legolcsóbb modelljét is még ezelőtt elektromossá fogja alakítani. Meg van hozzá a technológia és a gyártók motivációja is, úgyhogy ez előbb vagy utóbb, de meg fog történni. Miután a nagy gyártók futószalagjairól elektromos meghajtású járművek gördülnek majd le, elérkezik az idő, hogy az alacsony volumenben gyártók töltsék ki azt az űrt, melyet a benzinrajongók támasztanak.

Vegyük példaként a kiváló nevű Vins Duecinquanta kétütemű motorkerékpárt. A motort egykori Forma 1-es mérnökök lelkes csapata tervezte Olaszországban, és tökéletesen betömi a piaci réseket. A kétütemű motort kibocsátási szabályok miatt ugyanis nagyon sokáig nem engedélyezték. Rengeteg ember - főleg az idősebbek - visszasírja azokat az időket, amikor nem tudtak anélkül kimenni az utcára, hogy jó kis benzinszagot érezzenek. A hetvenes évek legendás gépe, a Yamaha ‘Fizzy’ FS1E belobbantja a nosztalgia tüzét azokban, akik elég idősek ahhoz, hogy emlékezzenek rá, és legyen egy kis elköltendő pénzük. A Caterham mindig is ezen az alapelven árusította az autóit. Minden logikus érv alapján a Seven nevű modell időzavart okoz 2018-ban. Nincs tető, gyakorlatilag a földön ülsz, a belső tér annyira szűk, mintha egy konzerves dobozban lennél, a kényelmi szint pedig egy híd alatt töltött éjszakához hasonlítható. Van egy termék, aminek nem szabadna léteznie egy olyan világban, ahol az emberek úgy gondolkodnak, hogy minden autó, amiben nincsenek extrák, az egy hidegháborús relikvia.

Ám mégis létezik. Itt és most. Körülbelül 2030 környékén nem lesz sok választásod a vadonatúj könnyed hibrid autók között, kivéve a jó kis régimódi csodákat, mint amiket a Caterhamnél is látni lehet. Jelen állás szerint nincs olyan intézkedés, hogy a kisebb gyártók kibújhatnak az üzemanyag-égetési tilalmak alól, ám körülbelül egy évtizeden át a kicsik előnyt szerezhetnek, hiszen ők adnak autót azoknak, akik igazán szeretnek vezetni. Amíg a Volskwagen az elektromos autókon dolgozik, a Toyota majdnem teljes portfolióját a hibrideknek szenteli, a Mazdát is végre rákényszerítették, hogy elektromos megoldásokat alkalmazzon, a Vins, a Noble, a Morgan és Caterham szintű, kisebb autógyártók lesznek azok, akikhez fordulhatunk, ha egy kis benzines mókára vágyunk. Ez felvet néhány problémát. Először is egy 250 köbcentis motor 40 000 euróba kerül. Még a legolcsóbb Caterham, a Seven 160 is körülbelül 20 000 font, ha találsz olyan gyárat, amely megépíti. A Seven 270 a második legolcsóbb, 24 500 fontért. Vehetsz egy új AC Cobrát, amely megegyezik az 1962-es változattal, melyet 13,75 millió dollárért árvereztek el, ám az új modell ára egyelőre nem ismert. A kisebb autógyártók jelenthetik tehát az utolsó reménysugarat a benzines autók szerelmeseinek 2030 után, ám jelenleg ezek a gépek nem tartoznak a megfizethető kategóriába. Forrás: CarThrottle