2017. november 27. | 14:58

Sportautót szeretnél, de nem akarsz egy rakás pénzt kiadni? Akár már egymillió forintért is vannak a piacon olyan japán verdák, amik bírják az iramot, mégis megbízhatóak.

Társszerző: Sebe Tamás

Évekkel ezelőtt félrehúzott szájjal, finoman szólva is kevés lelkesedéssel viseltettem a japán tömeggyártók sportautóival kapcsolatban. Talán pont azért, mert ha úgy tekintjük, minden igényt kielégítenek. Sportosak, megbízhatóak, miközben csúcstechnikával dolgoznak, és az európai riválisokkal szemben már az alapverziók is eléggé magasan felszereltek. A gatyát se eszik le rólad napi használat mellett, és még egy-két haver, vagy akár a gyereked is befér a hátsó ülésre.

Lássuk, melyek azok az elsőkerekes japán sportautók a kilencvenes és kétezres évekből, amelyek 1-2 millió forintból megszerezhetőek. S bár mindegyikre jellemző a rozsdásodás, érdemes a műszaki állapotukra is odafigyelni vásárláskor, mert ezeket a motorokat a magas pörgésre tervezték.

Honda Integra Type-R (1998-2001)

A magyar piacon 2,5-4 millió forintért elvihető árával kicsit kilóg a sorból, de nem lehetett kihagyni a Honda egyik legikonikusabb sportkocsiját, ami még a Halálos iramban szériában is szerepet kapott.

Az első verzióját 1994-ben mutatták be - még csíklámpával - amely inkább a tengerentúlon aratott sikert. A dupla kereklámpás verziót azonban már Európa is felfedezte magának, nem véletlenül. 1,8-as négyhengeres VTEC motor kívánta a fordulatot, amit 190 lóerővel hálált meg 8000-es fordulatnál. 6,7-es százra gyorsulásával nem vallott szégyent a korabeli hathengeres BMW kupék, de még a Porsche Boxster előtt sem. A magas fordulaton ordító négyhengeresek miatt hondásokat sokan agresszívnak tartják, de ne felejtsük el, hogy a Honda pont ebben a motortípusban a legjobb.

A magas teljesítmény az alacsony nyomású szelepeknek, a nagy mennyiségű benzint toló injektornak, a szabad áramlású kipufogónak, a változó szelep és vezérműtengelyű (VTEC) technikának köszönhető. Elsőkerekes mivolta ellenére baromi jó volt a futómű, mert a hajtott kerekek sperrdifit kaptak. A belseje egyszerű és funkcionális: piros Recaro kagylóülések, kicsi bőrkormány, pontosan kapcsolható fém váltógomb, és egy könnyen áttekinthető fekete műszerfal.

Tipp: Érdemes olyan példányt keresni, amely eredeti állapotú; mentes chiptuningtól és ültetéstől.

Honda Prelude (1997-2001)

A következő jelölt is Honda, amely nem kevesebb, mint 5 generációt élt meg. Ez köszönhető volt a precíz és pörgős négyhengereseknek, a négykerék kormányzással rendelkező kiváló futóműnek, a felszereltségnek, a kategóriában tágasnak számító utastérnek, és természetesen a sportos formának.

A legutolsó verziót 1997-2001-ig gyártották. A budapesti forgalomban is találkozom néhánnyal, és egész meglepő, hogy a formája mennyire partiképes még mindig. A elöl kockalámpás, hátul csíklámpás lapos test még mindig nem tűnik elavultnak, egészen vállalható. 2.0 literes 133 lovas motorral is árultak, azonban én a 2.2-es 185 lovas verziót ajánlom ínyenceknek, amelyek 7 másodperces gyorsulásra és több mint 220 km/h-ás végsebességre képes.

Fogyasztása barátibb, mint az Integrának: vegyesben 10 literrel beéri. Korának egyik legjobban fékező sportkocsija volt. Felszereltségével is kitűnt a tömegből: motoros napfénytető, fűthető plüss ülések, klíma, fedélzeti számítógép, és menő hi-fi rendszer. Ezek tekintetében már körvonalazódik hogy inkább országúti gran tourismonak született.

Toyota Celica (1999-2006) Hetedik generáció

Egy újabb legendás japán sportkupé, amely jelentős rajongótáborral rendelkezik világszerte. Ez a típus is több generációt élt meg, a kezdetben még hátsókerekesektől egészen az összkerekes raligyőztes versenyautókig.

Állítólag a Toyota már dolgozik a típus feltámasztásán. Addig is vegyük górcső alá a számunkra legfrissebbet, amelyet 1999-2006-ig gyártottak. Ez a modell volt a válaszlépése a Toyotának a Integra-ra. Kompakt, de hegyes karosszéria, 1,8-as változó szerepvezérléses motor, amely 7600-nál adta le a maximális 190 lóerős teljesítményét. Ez a TS (Toyota Sport) verzió 2ZZ-GE motorkóddal. Az élmény nem annyira ordító, mint a Hondában, de eléggé meggyőző volt így is. A motor tervezésbe a Yamaha is beszállt. A cég házi tuningrészlege, a TRD kiadott egy kompresszoros mérgesített verziót is. Gyakoribb a 143 lovas motorral szerelt, ilyenben volt szerencsém ülni, elég kellemesen használható az is, 1-1,5 millió forintért már hazavihetőek.

Tipp: ajánlott megtekinteni a szervizmúltját, mert a vezérlés elég kényes lehet, a cserére és az olajra.

Mitsubishi Eclipse (1995-1999)

Inkább formája miatt izgalmas az Eclipse modell, amelyet először bukólámpákkal, majd vonzóbb csíklámpákkal, legvégül pedig gömbölyded bumfordi formával áldottak meg a gyárban. Ugyancsak a Halálos iramban mozi tette híressé, de hétköznapi formájában fogadjuk el, hogy krúzolásra alkalmasabb, mint rekordkörök felállítására a Hungaroringen.

Bár a 90-es években gyártott verzióból létezett összkerekes turbós 210 lóerős modell is, jellemzően elsőkerék meghajtású 2 literes 150 lovas verziók vannak forgalomban. Ez az összekeres, turbós verzió hajtáslánca és motorja miatt rokonságban van Lancer Evokkal. A keret nélküli ajtóival, lapos rájaszerű formájával, motorháztetőn lévő beömlőjével és a vagány hátsó csíklámpával azonban még mindig odavonzza a tekinteteket az utcán. Kabrió verzióban is gyártották. Mivel nem bonyolult műszakilag, a rozsdás példányoktól eltekintve olyan autósoknak ajánlható, akiknek a forma fontosabb, mint a tartalom.

Mitsubishi FTO (1994-2000)

A végére hagytam az elérhető árú japán elsőkerekes sportkocsikból a legvágyottabbat. Ezt a mini rosszaságot csak a japán belpiacon forgalmazták, de sokat áthajóztattak Európába, így bele lehet szerezni akár Angliából.

Különlegessége abból is fakad, hogy Jackie Chan a Mennydörgés című akciófilmjének autópályás üldözésében főszerepet kapott. Leginkább viszont azért unikum, mert igen ritka, könnyű és a leggyengébb verzió is 2 literes V6-os motorral szerelt. Érdekesség, hogy sportos karaktere ellenére többségét automata váltóval szerelték. Ezzel és a rozsdásodással már itt is lehetnek gondok. A német Mobile.de oldalon találtam egyet alig 600 ezer forintnyi euroért. Egészen elgondolkodtam.

A Hungaroringen zajló Time Attack versenyen elég meggyőző eredményeket ér el egy magyar srác egy ilyen masinával.

Források: