A Quattro-verő Lancia – Lancia Rally 037

Frissítve:
2018-09-18, 21:58

A Lancia kimondottan a B-kategóriás ralivilágbajnokságra építette a 037-est. Már az 1982-es bemutatkozásakor kiderült, hogy komoly veszélyt jelenthet az Audinak!

Ha megkérdezném tőled, hogy milyen autók jutnak eszedbe először a raliról, valószínűleg azt válaszolnád, hogy Mitsubishi Lancer EVO és Subaru Impreza WRX STI. A két japán ikon rivalizálása olyannyira beleivódott az autós köztudatba, hogy szinte nem is említik az egyiket a másik nélkül. A WRC-fanoknak és az Y generáció tagjainak talán még Sebastian Löeb és Citroenje ugorhat be, de ezzel fel is soroltam az elmúlt 20 év igazán emlékezetes résztvevőit.  Irány azonban tovább, hiszen a címből már rájöhettél, hogy nem róluk fog szólni ez a cikk. Sokkal inkább egy olyan időszakról, ahol ezek a gépek labdába se rúghattak volna.

A Lancia 037-es mindmáig az egyik leghíresebb raliautó a 80-as évekből

A B-kategória méltán vált hírhedtté a motorsportokban, hat év és több ember halála kellett ahhoz, hogy rájöjjenek, be kell tiltani a versenyzés ezen formáját. A teljesítménynek nem szabtak felső határt, a végletekig facsart turbómotorok potenciálját mutatja, hogy 1986-ban a Lancia csúcsmodellje 2,3 másodperc alatt gyorsult 100-ra, murván (!!!), amivel a korabeli F1-es autóknak is elkente a száját. A Group B-ről mégis az Audi jut az eszébe a legtöbb embernek, hiszen az ingolstadtiak faragtak összkerékhajtást először raliautó alá. Mindenki csak legyintett, hogy a hülye németek „terepjárót” akarnak indítani, de 1982-ben bebizonyosodott, hogy a kritikusok akkorát tévedtek, mint ide Jeruzsálem. Az Audi toronymagasan világbajnok lett, a konkurensek fejvesztve szaladtak vissza a műhelybe, hogy a következő szezonra már ők is négy kerékkel kaparjanak.

A kitűnő súlyelosztás és felépítés igazi fegyverré tette a 037-est

A Lancia azonban más recepttel dolgozott. A 037-es fejlesztését 1980-ban kezdték meg, azon felbuzdulva, hogy a FIA szabályai szerint elég volt 200 homologizációs, utcai modellt készíteniük, hogy rajthoz állhassanak. A korábbi Stratos felépítése bevált az olaszoknak, így maradtak a középmotor-hátsókerékhajtás kombinációnál. Az Abarth, Dallara és Pininfarina által tervezett, majd elkészített üvegszálas karosszéria lehetővé tette, hogy az autó súlya menetkészen is 1 tonna alatt maradjon. A hátsó tengely fölött, hosszában elhelyezett 2,0 literes feltöltött motor 255-280 lóerős teljesítményre volt képes, az utolsó változatokban megnövelt hengerűrtartalommal már 350 lovat adott le, 8000-res fordulaton.

A Lancia 037 burkolt utakon érezte igazán otthon magát

Az erőátvitelért Valeo kuplung és 5 fokozatú ZF váltó felelt, önzáró differenciálzárral kombinálva. A 037-es oldalanként független felfüggesztést, továbbá Bilstein gázlengéscsillapítókat kapott, a tárcsafékeket az Abarth és a Brembo gyártotta.

A beépített alkatrészek minősége és fejlesztésben közreműködő patinás cégek igazi fegyverré tették a Lanciát, bizakodva álltak rajthoz az 1982-es Costa Smeraldán. Ez tapasztalatszerzés szempontjából kitűnő volt, pontszerzés tekintetében már kevésbé. Mindkét 037-es elesett, váltóhiba miatt nem tudták befejezni a versenyt. Az említett szezonban ugyan be tudtak zsebelni pár győzelmet, de a németeket még így sem bírták befogni.

Még kemény terepen is strapabírónak bizonyult a 037-es Lancia

Egy évvel később, 1983-ban már komoly veszélyt jelentettek az Audinak. A műszaki hibákat sikerült visszaszorítaniuk, aszfalton gyorsabbak voltak a Quattrónál, de laza útfelületen hiábavaló volt a jó súlykiosztás és az agilis viselkedés, a négykerékhajtás továbbra is uralta a mezőnyt. De hát az olasz egy furfangos nép, a Lancianak pedig jócskán volt tapasztalata a rallyban, így igyekeztek kihasználni a kiskapukat a FIA szabályrendszerében.

Monte-Carlóban a csapat felszórta a csúszós szakaszokat, így mire a 037-es odaért, már nyoma sem volt a jégnek. Az aszfaltos rész előtt várta a pilótákat egy Lancia szerelőgárda, hogy lecseréljék a téli abroncsokat kisebb ellenállású nyáriakra. A trükkök beváltak, az első és második hely is az olaszoké lett, megelőzve a nagy esélyesnek számító négykarikásokat.

A B kategóriás raliban pengeélen táncoltak a pilóták és a nézők is

Svédországban rajthoz sem álltak a Lanciák, tudták, hogy nem rúgnak labdába a hófödte úton az Audik ellen. Portugáliában és Afrikában tovább nőtt a hátrányuk, de a Korzika rallyn jócskán felzárkóztak: az aszfaltos pályára négy 037-est küldtek, mert tudták, hogy úgyis gyorsabbak lesznek a németeknél és így azok legjobb esetben is csak ötödikként érhetnek célba. Számításuk helytállónak bizonyult, annyi eltéréssel, hogy műszaki hibák miatt még ez sem jött össze az Audiknak.

Görögország a versenynaptár legdurvább állomásának számított, a murva méretes kövekkel keveredett, ami nem kímélte a futóművet. Egy nagy adag szerencse kellett hozzá, de a Lanciák itt is megszerezték a legelőkelőbb helyezéseket. A rivalizálás tovább folytatódott, a két csapat fej-fej mellett harcolt a győzelemért.

Hazai terepen muszáj volt győznie a Lanciának

San Remoban, hazai közönség előtt nagy volt a nyomás a Lancia vállán: valószínűleg fáklyásmenet és forradalom tört volna ki Olaszországban, ha nem az ő csapatuk nyer. A laza útfelület jelentette a legnagyobb gondot, továbbá az, hogy a 037-esek nem az első helyről indultak. A nagy por miatt korlátozottak voltak a látási viszonyok, ami értékes másodperceket jelentett. Furfangban viszont itt sem volt hiány: a rajthoz álló pilóták mindenféle mondvacsinált ürüggyel húzták az időt, hogy az előző kocsi porfelhője eltűnjön, mire ők indulnak. Ennyi azonban nem lett volna elég a sikerhez, szükség volt Walter Röhrl zseniális vezetési tudására, aki San Remoban talán a szezon legnagyobb alakítását nyújtotta.

 

A B kategóriás rally talán két leghíresebb autója a Lancia 037 és az Audi Quattro

Nem csak a versenyt, de a konstruktőri világbajnokságot is megnyerte a Lancia 037-el. Bebizonyosodott, hogy az Audi Quattro uralmát is meg lehetett törni egy hátsókerekes géppel, főleg ha azt Walter Röhl vezeti. Persze azért némi ügyeskedés is kellett hozzá. Forgathatod a szemedet, dobálózhatsz a „csaló” jelzővel, de egy dolgot nem szabad elfelejtened: amit nem tiltanak, azt szabad!

Forrás:

További autós hírek

A statisztika szerint egy átlagos budapesti közlekedő 162 órát, azaz majdnem egy hetet ül a forgalmi dugóban – írja az…

Olvasónk, akitől a videót kaptuk az alábbi sorokat írta: “A hölgy a Hungária krt-ról forgalommal szemben próbált lekanyarodni a Kerepesi…

Ausztriában a legkeményebb a helyzet. Ott súlyos büntetést is kiszabhatnak a dashcamet használók ellen. Tiltott még Luxemburgban és Portugáliában a…

Durván megemelte árait az elektromos autók töltőpiacának egyik meghatározó szereplője. – írja a hvg.hu Az Ionity hálózata hatalmas teljesítménnyel képes…

A tanulóvezető ahogy azt kell megállt a gyalogátkelő előtt és átengedte a gyalogosokat. Mögötte a türelmetlen Renault sofőrje, akinek a…

Kapcsolódó írások

Lancia Stratos
2019. december 14.
A Stratos volt az első raliautó a világon, amit kimondottan ilyen célú versenyzésre építettek. A középmotoros olasz háromszor nyert világbajnokságot zsinórban!
Heti autós képgyűjtemény
2017. február 09.
Blogunkon új, könnyed heti rovat indul szórakoztató és informatív képekkel, kötetlen témákban. Érdekességek, humor, motorsport, fotográfia, egyszóval bármi, ami autó.
Porsche olasz ház előtt oldalról fotózva
2018. október 28.
Szombaton délelőtt pihenő volt a résztvevőknek és a nézőknek is egyaránt, délután viszont Domagnano környékén bőgtek fel a motorok.
Forma-1, MotoGP és WRC október utolsó hétvégéjén!
2017. október 27.
Lewis Hamilton világbajnok lehet Mexikóban, Marc Marquez is közel kerülhet negyedik vb címéhez Malajziában. A WRC-ben szintén bajnokavatásra kerülhet sor. Terítéken a legnagyobb versenysorozatok!