2020. december 26. | 11:50

Az Impreza legkeményebb változatai méltán váltak ikonikus raliautókká, a Subaru nagyágyúja 1992 óta szerepel a gyártó kínálatában. 

A boxermotoros konstrukció talán legnépszerűbb japán képviselője a Subaru, azon belül is az Impreza. A Mitsubishi Lancer Evo modellel kézenfogva hosszú éveken keresztül meghatározó szereplői voltak a ralivilágbajnokságnak, turbós benzinmotorjuk és nagyszerű összkerékhajtásuk gyakorlatilag megállíthatatlanná tették őket burkolatlan utakon.

Az Evo gyártását és forgalmazását sajnálatos módon a X. generáció után leállították, így az igazi WRC rali-fanoknak már csak az Impreza WRX STi jelenti az utolsó reményt, negyedik szériája még napjainkban is megvásárolható. Igaz, a hot hatch kategória potensebb képviselői már hasonló menetteljesítménnyel rendelkeznek, de a boxermotor nyújtotta szimfónia mindenképp a rali-ikon mellett szól.

Az Impreza 1992 óta szerepel a Subaru kínálatában, ekkor debütált az első generáció. A vásárlók sokféleképp konfigurálhatták a modellt: lehetett kérni szedánban, kupéban, kombi kivitelben, sőt, meglepő módon fronthajtással is! Nekem legalábbis furcsa volt egy olyan autónál, melynek neve gyakorlatilag összefonódott az összkerékhajtással.

A motorpaletta széles volt, 1,5-től 2,5 literig nyolc féle EJ-kódjelű blokk volt a kínálatban, kivétel nélkül benzines, négyhengeres boxer konstrukciót használtak, ami már akkor is Subaru-hagyománynak számított. Ennek köszönhetően nagyon alacsonyan maradt az autó súlypontja, ami redukálta a kasztnidőlést a fordulókban. Érdekesség, hogy a Legacy rövidített padlólemezére épült az Impreza. A bugi a 240 lóerős WRX változatnál kezdődött, a csúcsot pedig az STi jelentette 275 pacival, ami mondani sem kell repítette az alig több mint 1,2 tonnás gépezetet. Kitűnő hajtása pedig lehetővé tette, hogy laza útfelületen is maximális menetteljesítményeket biztosítson.

2000-ben rántották le a leplet a második, véleményem szerint legcsúfabb generációról. A Subaru persze igyekezett futurisztikus, „new age” jelzőkkel címkézni az új Imprezát, több-kevesebb sikerrel. Aki szerette az előző szériát és tudta mire képes, azt egy fikarcnyit sem foglalkoztatta a kinézete, aki viszont adott a külcsínre, az valószínűleg meghőkölt, amikor meglátta.

A kupé változatot száműzték a kínálatból, cserébe a szedán szélesebb lett 4 centivel, aminek jótékony hatása volt a kanyardinamikára és a belső helykínálatra. Erőforrások tekintetében nem sok változott, megmaradt az 1,5-ös, 1,6-os, 2,0 és 2,5 literes szívó benzines, a két utóbbiból készült feltöltött verzió is, amit a WRX és WRX STi-kbe szereltek. A második széria két faceliftet is megélt, véleményem szerint a 2002 és 2005 között készült példányok a legszebbek, az ezt követő ráncfelvarrás már előre vetítette a következő generációt.

Az első hangsúlyos megújulás 2007-ben érkezett, ekkor rántották le a leplet az új Imprezáról. A hatchback kivitel számított gyakoribbnak, gömbölyded formájára és hátul a Lexusokat idéző átlátszó lámpaburájára még több mint 10 év távlatából is tisztán emlékszünk. Sajnos a kombi-fanokra ekkor már nem gondolt a Subaru, a kompakt Impreza mellett csak lépcsőshátú változatban volt elérhető a vásárlók számára.

A boxermotorokhoz továbbra is ragaszkodtak, hiszen a típus jellegzetességévé vált az évek, évtizedek során, de ennél a szériánál már boxer-dízellel is bővítették a palettát. Sajnos időközben kiderült, hogy ez nem lett egy híres konstrukció, kimondottan problémás erőforrás hírében áll. Elődjeihez képest minden dimenziójában terebélyesebb lett, a kasztnit több ponton is merevebbé tették, mindezek ellenére nem lett érdemben nehezebb felmenőinél. Érdekes, hogy a WRX teljesítménye nemhogy felülmúlta volna az első generációét, de a 227 lóerős értékkel el is marad attól, bár kétségkívül nyomatékosabb a 2,5 literes, EJ255 kódjelű motor. Az STi-nél már más a helyzet, ott 300 pacit utasít „támadásra” a vezető jobb lába.

A negyedik generáció ugyan már 2011-ben debütált, az előző szériás WRX és WRX STi modelleket 2014-ig forgalmazták, ekkor érkezett a soron következő sportkivitel. A Subaru ekkor eldöntötte, hogy elkülöníti az Impreza és a WRX (STi) neveket egymástól, döntésüket azzal indokolták, hogy az ikonikus raliváltozatok annyira különböznek a mezei modelltől, hogy megérdemlik, hogy önálló típusként forgalmazzák őket.

Aztán végül maradt az Impreza bódé, csak már sehová nem írták ki. A WRX teljesítménye megnőtt, immáron 268 lóerőt volt képes mozgósítani, az STi megmaradt 300 (vagy 310) lóerősnek. Jelenleg az Impreza az 5. generációját éli, hibrid hajtáslánccal és langyos erőforrásaival már inkább a hétköznapi ember igényeit elégíti ki. Bízunk benne, hogy az ikonikus raliautó nem jut a Lancer Evo sorsára, és a WRX STi még sokáig fogja ékesíteni a Subaru modellpalettáját.

Az első generációról készült riportvideónkat itt találod: