2021. február 19. | 17:03

Markus Duesmann szerint feleslegesen nagyok, nehezek és drágák az akkumulátorok.

Hasítanak az Audi elektromos autó eladásai. Legalábbis abban az esetben mindenképpen, ha megfelelő perspektívával vizsgáljuk az adatokat. 

„Tavaly 80 százalékkal többet adtunk el [mint 2019-ben], jövőre pedig sokkal több eladásra számítunk” – mondta Markus Duesmann, az Audi vezérigazgatója a CNET-nek adott friss interjújában

Ez természetesen jó hír. Ugyanakkor, ha figyelembe veszük, hogy a 2020-as volt az ingolstadti cég első tisztán elektromos modelljének, az e-tronnak az első teljes éve, akkor annyira már nem számít annyira meglepőnek a Duesmann által vázolt növekedés mértéke. 

De vajon merre tovább? Erre a kérdésre az Audi válasza egyértelműen egy 469 lóerős villanyautóban rejlik: ez pedig nem más, mint az e-tron GT, egy brutálisan gyors gép, amiben négy utas is kényelmesen elfér. Ez az egyveleg – vagyis a gyors, mégis kényelmes autók – az Audi védjegyének tekinthető, ráadásul Duesmann úgy véli, hogy az elektromosítás még inkább a vállalat kezére játszik. Az EV-k sajátossága, hogy csendes, és sima utazást tesznek lehetővé. Ugyanakkor nem minden esetben nyújtanak élvezetes vezetési élményt. Ám Duesmann azt ígéri, az e-tron GT ezen változtatni fog. 

„Tény, hogy egy villanymotor gyorsabban reagál. A belső égésű motorok ezzel nem képesek versenyre kelni. Az azonnali gázreakció elképesztően nagy élmény” – mondta az Audi vezérigazgatója. 

Tekintve, hogy az e-tron GT műszaki tartalmának jelentős része megegyezik a lenyűgöző vezetési élményt kínáló Porsche Taycanban alkalmazott megoldásokkal, Duesmann kijelentése nem számít éppen meglepőnek. De a GT-nek mégis másnak kell lennie, mint a konszerntárs villanyautójának. 

„Megosztunk egymással bizonyos alkatrészeket, de különbözik a formaterv – kívül, belül egyaránt –, a felfüggesztés, a kormányzás, a kerekek, valamint a két autó viselkedése is. Mi egy kicsit több kényelmet, egy kicsit jobb helyzetet kínálunk ahhoz, hogy nagy távolságokat lehessen megtenni az autóval” – árulta el Duesmann. 


Tehát az e-tron GT-nek tudnia kell mindazt, amit a vásárlók eddig megszokhattak, és jogosa el is várnak egy Auditól. Ám a bruttó 93,4, nettó 85,7 kilowattórás lítium-ion akkumulátorcsomag által kínált 431-488 kilométeres hatótáv azt jelenti, hogy aki tényleg nagy távolságokat szeretne megtenni az elektromos autóval, az többször lesz kénytelen megállni tölteni. Az ingolstadti cégvezető pedig elismeri, hogy ezen a területen a Tesla jelenleg előrébb jár a fejlesztésekben. 

„Az iparág jelentős része sokkal kisebb akkumulátorokkal kezdett dolgozni. A Tesla már az elején is hatalmas akkumulátorokat szerelt az autóiba, és látjuk azt, hogy a hatótávolság mennyire fontos ügyfeleink számára. Ezért is invesztáltunk a nagyobb hatótáv elérésébe… Mostantól azonban kifejezetten erre a célra épített autók fognak készülni, így több hely marad egy nagy akkumulátor elhelyezésére” – fejtegette a vezérigazgató. 

Ám ennek ellenére Duesmann úgy gondolja, hogy a jövő EV-i valójában nem több, hanem kevesebb hatótávot kínálnak majd a vásárlók számára. 

„Óriási, ezer kilométer megtételére alkalmas akkumulátorokat beépíteni – nem vagyok benne biztos, hogy ez a trend lesz az uralkodó a jövőben. Az akkumulátorok mérete csökkeni fog, ahogy a töltőhálózat egyre inkább kiépül, és a felhasználók is egyre jobban hozzászoknak az elektromos autók használatához. Ma csak bemész a benzinkútra, és megkapod az üzemanyagot. Ez az a természetes, így jutsz hozzá a vezetéshez szükséges energiához. Az elektromos autó esetében ez nem olyan természetes, hiszen kissé változtatnod kell a megszokott dolgokon. De amint hozzászoktunk a használatához, úgy gondolom, hogy az akkumulátorok méretei is csökkenni fognak. Ugyanis szükségtelenül nehézzé és drágává teszik az autókat. Arról nem is beszélve, hogy feleslegesen nagyok is” – tette hozzá Duesmann. 

A szakember meglátása szerint a jövő a kisebb és könnyebb elektromos autóké. Ám az Audi jelen pillanatban hatalmas elvárásokat támaszt az e-tron GT-vel kapcsolatban, amit távolról sem nevezhető egy apró járműnek. Azt azonban Duesmann nem kívánta számszerűsíteni, mennyire magasztosak ezek a remények. Ugyanakkor hozzátette, a GT az R8-assal egyazon helyen, a Neckarsulmban található Böllinger Höfe üzemben készül majd, amelynek kapacitása jóval alacsonyabb, mint a Porsche Taycan gyártósorának.  

De az értékesítések tekintetében mindenképpen jó hírnek tekinthető, és bizakodásra adhat okot Ingolstadtban, hogy tavaly az Audi e-tron volt a legnagyobb darabszámban eladott autó Norvégiában. Nem csupán a legkeresettebb EV, hanem összességében a legkelendőbb kocsi is.