2018. július 13. | 17:16

Ha valamennyire is érdekelnek az autók, akkor már hallanod kellett a Goodwoodi Sebességfesztiválról.

Ahogy mindenkinek, úgy nekem is megvan a bakancslistám, azonban nagyobb részét teszik ki a vágyott, híresebbnél híresebb autós fesztiválok, szériák és versenypályák, mint más normális halandó vágyak. A családomban senki nem rajongott túlzottan az versenyekért vagy az autós világért. Valahogyan azonban megfogott ez a légkör tizenévesen és azóta nem enged el! Az évek alatt ez lett az életem, amiért nagyon hálás vagyok. Szerencsés az, aki autósporttal kel és fekszik, legalább is én így gondolom. A hosszú évek alatt sok más mellett a Goodwood Festival of Speed is felkerült a listára. 2018-ban ünnepli ezüst jubileumát a világ legnagyobb autósfesztiválja, melyet minden év júniusában rendeznek meg a dél-angliai Chichester városa melletti parkban. Ez az írás az idei sebességfesztivál második napján készült. Tegnap éppen zenét kerestem egy portálon, amikor belebotlottam a goodwoodi esemény live streamjébe, ami akkor már több, mint öt órája forgott és éppen az új Renault Alpine-t (a régi Alpine rallyváltozatáért anno odáig voltam) mutatták a kamerák. Ezt a látványt én egy hangos, nem túl szalonképes felkiáltással kommentáltam, amire a szerkesztőség tagjai körém gyűltek és együtt csorgattuk a nyálunkat. Ezért és sok másért is jó egy autós portál szerkesztőségében dolgozni, mert munkaidőben nézheted a Goodwoodi Sebességfesztivál live streamjét...Szerettem volna ott lenni a jubileumi rendezvényen, azonban ez nem jött össze idén, de nem búsulok, jövőre remélem összejön. Magyarországon talán kevésbé ismert ez az angliai fesztivál, ezért írok róla egy pár szót, de nyugi nem történelem óra következik!

A Chichester környéki autós élet a második világháború után kezdődött, ugyanis 1948-ban nyitotta meg kapuit a Goodwood Circuit versenypálya. Majdnem 20 csodás évet élt meg a pálya, de mivel a tulajdonosok nem akartak fejleszteni a pályán, ezért bezárták. Lord Charles Gordon-Maddox vissza akarta hozni az életet a pályára, de nem engedték neki, a megfelelő papírok hiányában.

Nem adta fel, így 1993-ban megrendezte az első, akkor még csak egy napos Festival of Speedet a saját birtokán, azonban jóval több résztvevő és látogató érkezett, mint amennyire számítottak. Ekkor már látszott, hogy hatalmas igény van egy ilyen rendezvényre. A következő évektől kezdve már három naposra nőtte ki magát és 150.000 körüli látogatót vonz minden évben. Ha eddig elolvastad ezt az írást, jogosan merülhet fel benned, hogy jó-jó, de miért ekkora szám? Mert ez nem csak egy autósfesztivál, hanem a FESTIVAL OF SPEED, így csupa nagybetűvel! Nincs olyan autó a világon, amit legalább egyszer ne hajtottak volna meg itt. Az időutazás ebben a formában létezik. A gondolattól is beleborzongok, hogy milyen lehet az akár több, mint 100 éves autókat verseny közben látni egy angol birtokon, szalmabálák közt! A másik véglet pedig a jelen csodái, éppen az előbb vitték pályára az I.D. R Pikes Peaket. Nincs olyan autógyártó a Földön, amely ne delegálná ide féltett kincseit. A számtalan különlegességen felül természetesen, olyan élő legendákkal lehet találkozni, akik több év vagy akár több tíz év kihagyás után ülnek vissza saját versenyautóikba, hogy könnyeket csaljanak a nézők és fotósok szemébe. Minden év egy adott tematikára épül, melynek 1999 óta minden évben az elismert brit művész és filmes, Gerry Judah a főépület előtt elterülő gyepen monumentális szoborral állít emléket, kiragadva természetes közegükből az autókat. A tematika ami köré felépítenek egy évet, általában valamilyen jeles évforduló, amely kapcsolódik az autós világhoz, idén például a Porsche adja ennek alapját, a 70 éves jubileumuk okán! Fotók: Goodwood Audi