Kokain és időutazás – A DeLorean sztori

Frissítve:
2018-09-18, 22:00

Az autóipar egyik legendás járműve és annak alkotója minden szempontból egyedi történettel rendelkezik.

Mi kell a tökéletes autómárka megvalósításához? Megfelelő befektetők, egy jó ötlet, jó reklám, ambiciózus tulaj és innovatív tervezői munka. John Z. DeLorean esetében majdnem minden passzolt, ám sajnálatos módon porszem került a gépezetbe, méghozzá kábítószer formájában. De nem rohanok ennyire előre, hiszen nem volt a kezdetektől kudarcra ítélve az autóipar csodagyereke.

John DeLorean fiatal egyetemistaként a Chryslernél dolgozott, később pedig a General Motorshoz került, mint tervező. Rövid időn belül a GM történetének legfiatalabb alelnöke lett, és olyan autók fűződtek a nevéhez, mint a Pontiac GTO vagy a Firebird. Egy idő után azonban megelégelte az autóipar kegyetlen világát, továbbá hogy a nagyvállalatok a profit oltárán feláldozzák a megbízhatóságot.

John Z. DeLorean az irodájában

Elhagyta tehát a GM kötelékét és saját márka építésébe kezdett. Egy olyan modellt akart megalkotni, mely újszerű megoldásokat alkalmaz, és hosszú ideig kiszolgálja gazdáját. Így hát 1973-ban megalapította a DeLorean Motor Company-t. Az első prototípus elkészítéséhez nem akárkikből álló csapatot hozott össze. Az autó futóműve Colin Chapman (a Lotus alapítója és tulajdonosa) munkáját dicséri, a formatervet pedig az Italdesign híres alakja, Giorgetto Giugiaro készítette.

Az időtlennek bizonyuló dizájn sokkolóan hatott a ’80-as évek elején, a sirályszárnyak pedig azóta is messziről megismerhetővé teszik az 1 méternél alig magasabb kocsit. A vállalat komolyan vette a hosszú élettartamot, hiszen a bódé rozsdamentes acélból készült, melyre 25 év garanciát vállaltak. Az American Express-szel egy közös kampány kapcsán még 4 darab, 24 karátos arannyal bevont példányt is gyártottak, melyek egyenként 85 ezer dollárért (közel 24 millió forintért) keltek el.

DeLorean DMC-12, arannyal bevonva

A sportautót mindössze két évig gyártották, 1981-82 között készültek el mind a három modellév darabjai. A DeLorean további érdekessége, hogy az elöl 195/60R14-es, hátul pedig 235/60R15-ös kerekekkel igyekeztek a súlyelosztást optimalizálni. A géptető alatt egy 2.85 literes, V6-os Renault-Peugeot-Volvo motor dolgozott 130 lóerővel. A végsebessége pedig nem sokkal maradt 200 km/óra alatt. Kérhető volt hozzá háromsebességes automata, vagy ötsebességes kézi váltó.

Tekintve, hogy az üvegsálas vázra szálcsiszolt rozsdamentes acéllemezeket erősítettek, fényezésre nem volt szükség. Készült azonban három színes példány, még a gyártási periódus kezdetén. Egy piros, egy sárga és egy fekete változatban. Ezeket jóval később értékesítették is. A korabeli Corvettenél lassúbb, mégis drágább Delorean 25 ezer dollárba (7 millió forint) került, ami akkoriban rengeteg pénz volt.

DeLorean DMC-12, nyitott ajtókkal

A súlycsökkentés nem csak az innovatív anyagfelhasználásban merült ki. Olyan mérnöki csemegék is feltűnnek a DeLoreanen, mint a félig letekerhető oldalablakok, amivel jóval több felhasználót bosszantottak fel, mint ahány kilót megspóroltak vele. A megbízhatósággal is voltak problémák, a szélvédőbe épített antenna például haszontalannak bizonyult, így a rádió folyamatosan csatornákat keresett. A futurisztikus belső sok elektromos fogyasztóját nem tudta ellátni a generátor, így az akkumulátor gyakran lemerült. Hideg és meleg állapotban is indítási problémák adódtak az amúgy sem az erejéről ismert motornál. Később duplaturbóssá alakították, melynek köszönhetően a Porsche 928-nál is gyorsabb lett.

Mindennek a megvalósításához John DeLorean furmányos tervet eszelt ki. A tőke a befektetőktől és az angol kormánytól származott, ő maga semennyit nem rakott a büdzséhez, de a részvények 80 százalékát birtokolta. Cserébe levezényelte a fejlesztést, melynek árát 3,5 millió dollárban (980 millió forint) határozta meg. Azonban a jó formaterv és vezethetőség, a megfelelő marketing és a jövőbe mutató megoldások nem bizonyultak elegendőnek a sikerhez.

DeLorean DMC-12 beltere

Ezek voltak a tények: egy amerikai cég, egy francia motoros, olasz tervezésű autót gyártott Írországban. A vállalat felett pedig egyre csak gyűltek a sötét felhők. A folyamatos pénzhiány miatt a gyártás végső szakaszában már csak három napos munkaheteket tartottak. DeLorean magánbefektetőket keresett, ahelyett hogy egy nagyobb autógyártóval kötött volna megállapodást. Ám a pénzemberek nem tolongtak a kapunál, így az autóipar fenegyereke más megoldás után nézett. Drogcsempészésbe kezdett, amellyel nem sokkal később nyilvánosan meg is vádolták. A PR-részleg ezt még ügyesen elsikálta, így a gépsorok tovább üzemeltek.

A hatóságok viszont le akartak csapni a bűnösre, így csapdát állítottak neki. Egy vissza nem térő üzleti ajánlat kapcsán találkozót szerveztek DeLoreannel, ahol aztán letartóztatták. Ezt követően közel 27 kilogrammnyi kokaint varrtak a nyakába, csaknem 6,5 millió dollár (2 milliárd forint) értékben. Őrizetbe vétele után a DeLorean Motor Company csődöt jelentett, a gyárat 1982-ben az angol kormány bezáratta. A vádak alól végül 1984-ben felmentették, a bíróság úgy határozott, hogy őt csak csapdába csalták, a hatóságok pedig illegális eszközöket használtak az elfogásához. A per még hosszú éveken át tartott, mígnem John Z. DeLorean 2005-ben meghalt.

DeLorean DMC-12 a Vissza a jövőbe filmből

Ami azonban botrány a közéletben, az kincsesbánya Hollywoodban. Robert Zemeckis és Steven Spielberg meglátta a lehetőséget a megnyerő külsejű sportautóban, és az 1985-ben bemutatott Vissza a jövőbe filmben adtak szerepet a DeLorean DMC-12-nek. Ekkor ismerte meg a világ a márkát. A Michael J. Fox és Christopher Lloyd főszereplésével megrendezett legendás trilógia világsiker lett, igazi kultuszfilm, mely által a jármű halhatatlanná és mindenki által ismertté vált. A három rész összesen csaknem 100 millió dollárból készült, és 957 millió dollár (közel 268 milliárd forint) bevételt termelt ki. Az utcán még mindig igazi ritkaságnak számít, azok a darabok pedig, melyek igényes replikái a filmben szereplő időgépnek még nagyobb értékkel bírnak.

Azóta a DeLorean márkanevet felélesztették, és többször is újraindult az autó gyártása. Eleinte többnyire eredeti alkatrészekből, az utóbbi pár évben pedig limitált példányszámban újragyártott alkatrészekkel készült a legendás sportautó.

Forrás

További autós hírek

2012 november 1-től lett kötelező az új autók esetében a gyári nappali menetfény. Sajnos ez a legtöbb típusnál CSAK ELÖL VILÁGÍT motorindítást követően...

Terjed a neten egy sztori, amit most már mi is megosztanánk, bár elég furcsa… Ám ha igaz, akkor imádjuk :)))) A történetet a...

Olvasónk hívta fel a figyelmünket egy általa rögzített videóra. Sajnos előfordul, hogy a rendőri állomány bizonyos tagjai időnként nem viselkednek példamutatóan. A fedélzeti...

Teszi fel a kérdést és foglalja össze a legfontosabb tudnivalókat a portfolio.hu 14-i cikke. Írják: “Az új főpolgármester programja érintheti a Budapesten közlekedők,...

A kellemetlen esetre szeptember 23-án került sor, amikor egy idős nő félre állt a járművével, hogy szemügyre vegye az út szélén árusított tojásokat, a...

Kapcsolódó írások

1970 Plymouth Superbird, szürke, oldalnézet, jobbról
2018. november 07.
A NASCAR 1970-es évadja alkalmával a Plymouth bemutatta legendás típusát, a Superbirdöt
1963 Chevrolet Corvette C2 Sting Ray, kék, oldalnézet, balról, RM Sotheby’s
2018. november 30.
Az amerikai izomautók egyik legikonikusabb példánya az 1963-as Chevrolet Corvette. Korának legsikeresebb és legnépszerűbb sportautója volt, egy oldtimer-gyűjtemény sem lehet teljes nélküle
Autók az 1950-es évekből
2018. október 23.
Október 23-a alkalmából az Alapjárat bemutat 23 autót, melyek nagy hatással voltak az ’50-es évek motorizációjára
Renault Apline A110, kék, elölnézet, balról
2018. december 17.
A XX. század második felében a franciák is kivették részüket a motorsportból, aminek egyik legjobb példája az Alpine A110-es sportkupéja