2021. augusztus 17. | 18:09

Szinte hihetetlen, hogy mennyire szerethető lehet egy újként majdnem ismeretlen, arctalan autó, amikor a használtpiacon landol. Így üti ki a Kia a népszerű Fordot és Citroënt? Marci tanácsol.

„Kedves Marci!

Egy viszonylag komplex kérdésben kérném ki a véleményét az alábbiak szerint.

Jelenleg két autót használunk, az egyik egy 2009-es évjáratú Citroën Xsara Picasso 1.6 HDI, 109 lóerős, 315 ezer km-rel, Collection FAP felszereltséggel (további extrák: vonóhorog, számkódos riasztó/lopásgátló). A másik egy Hyundai i10 1,1-es benzines, 2011-es évjáratú, 70 lóerős, 120 ezer km-rel, FIFA World Cup Edition felszereltséggel, sajnos légkondicionáló nélkül. Előbbit az elmúlt egy évben átlagosan heti két alkalommal, Debrecen-Eger vonatkozásában használtuk leginkább, míg a kicsivel a városi szaladgálás volt megoldott.

Úgy alakul, hogy a két autó helyett ősztől számomra egy autó üzemeltetése válik optimálissá, az autók fenti paraméterei miatt az „egyiket tartom meg” opciót elvetném…

A használat szempontjából a jövőben 90%-ban városi közlekedés várható, vásárlás szempontjából megoldható külföldről történő behozatal is.

Lehetőség szerint szeretném megtartani a Picasso méretéből és kialakításából adódó kiváló pakolhatóságának (nyaralás/kirándulás és évi 8-10 többnapos horgászat alkalmával), illetve a Hyundai benzines voltából adódó kisebb szervizigénye adta előnyöket, ezek mellett a magas üléspozíció megtartása jelent prioritást, valamint vonóhorogra is szükség van a továbbiakban is.

A két autó közötti szegmensben méret, használhatóság és fenntartás szempontjából - a különböző autós fórumokon olvasottak alapján - az Opel Merivát tartanám a leginkább megfelelőnek, benzines kivitelben (egy számmal nagyobb alternatíva esetleg a Ford C-Max). Az autó számomra alapvetően közlekedés eszköz, így is tekintek rá, tehát a „kevésbé igényes beltér, időnként zörgő műanyagok” probléma nem igazán érdekel, annál inkább a motor megbízhatósága és a karosszéria időtállósága. A fogyasztás sem igazán mérvadó, csak azért nem választanám a gyengébb 1,4-est, mert 1-2 literrel kevesebbet fogyaszt.

Mivel a mostani Xsara Picasso előtt 2006-2016 között is ilyen autónk volt (1,6-os, még 8 szelepes benzines), alternatívaként meggondolandó esetleg, hogy maradjak ennél a típusnál (ismerem már egy kicsit…) és keressek egy utolsó, 2011-ben gyártott benzines (esetleg Hollandiából gyári benzines/gázos) példányt.

A két meglévő autó reális eladási árát úgy 800-900 ezer forintra saccolom, kis tartalék mellett így a cserére - tokkal-vonóval együtt - 1,5 millió Ft a keret.

A saját szubjektivitásom miatt örömmel venném kívülálló autóértő szakemberként a véleményét!

Üdvözlettel:

Cs. Krisztián”

Kedves Krisztián!

Bár nem ismerem az autóidat, de szerintem a Xsara Picasso 500 ezer forint körüli összeget érhet, az i10 viszont klíma hiányában is keresett típus, és akár 6-700 ezret is tudhat, némi alkudozás után. Érdemes lehet mindenek előtt elolvasni rövid útmutatómat a meghirdetésről, hátha sikerült valami újat mondanom.

A választással kapcsolatban a Merivát én nem ajánlanám, mert egy egy napos horgászatra sem férsz majd el benne. Nem túl megbízható konstrukció, gyakran olajfogyasztós motorral, a Xsara Picassóban megszokott kényelem és praktikum lényeges hiányával, problémás kormányművel és már gyakran rozsdásodó karosszériával. Városban még elközlekedik vele az ember, de ha mégis kitévedtek egy főútra imádkozzatok, hogy ne legyen nagyobb oldalszél, mert azért azt megérzi. Az autós fórumokról való informálódásból reális képet nem könnyű kihámozni, mert a többség elfogult az autójával kapcsolatban, ezért a negatív információk gyakran a szőnyeg alatt maradnak.

A Ford C-Max szerintem jó autó, rengeteget adtunk el és nem is igazán emlékszem problémás példányra, az automata váltós modelleket leszámítva. Ez igazából egy második generációs Focus, amit felfújtak, de a műszaki alapok megegyeznek és kifejezetten tartósra sikeredett. Az ülése kicsit kemény, ahogy a futómű is feszesebb az átlagosnál, ami fura lesz majd a Xsara után. A korrózió az ilyen Fordok egyik problémája, de ha sikerül rozsdamentes példányt találni, az még sokáig kiszolgál majd titeket.

A modellfrissítés utáni darabok közül válogatnék, mert azt később is el fogod tudni adni szemmel látható összegért, még ha most nem is ez az elsődleges szempont. A szélvédőfűtés a híres vagy hírhedt fordos extrák közé tartozik: van aki imádja és van, aki ki nem állhatja. Próbálj ki egy ilyet, mert könnyen zavarhat, amikor a szemed állandóan a fűtőszálakra fókuszál és minden más a homályba vész!

Titkos tippem pedig a Kia Carens második generációja, 2,0 literes benzinmotorral. Magas építésű autó, magas padlólemezzel és üléspozícióval, valamint óriási utastérrel és megbízható, olcsón fenntartható műszaki tartalommal. Az anyaghasználat azért gyengébb, mint a C-Max esetében, ugyanakkor jobban bírja a gyűrődést és nagyobb eséllyel találsz egy kevésbé agyon strapált példányt. Számtalan ilyet eladtunk már, a visszajelzések alapján tulajdonosaik szeretik a nagy Kiát, mert igénytelen és praktikus igásló, legyen szó városi használatról, vagy időnként egy-egy nagyobb utazásról. A hasmagasság jól jön horgászathoz és mindegyiken van tetősín, amelyre könnyedén feldobhatsz majd egy tetőboxot, hogy elférjen a Rod-pod a sátorfűtés vagy a horgászszék.

Örülök, hogy megemlítetted a vonóhorgot. Ezek szerint ez szempont lehet számodra. Én mindenképp kampó nélküli példányt keresnék, mert azzal biztos, hogy nem építették még fel a házat, a nyaralót, meg a gyerekek házait, tehát kisebb eséllyel volt agyon gyötörve a motor és a váltó. Amikor vonóhorgos autót hirdetünk, az első kérdések között szerepel a “Hány kilót vontathat?”, amikor pedig nekünk akarnak eladni, akkor mindenki csak bicikliszállítónak használta. Keress inkább horog nélkülit, később majd tetetsz rá!

Ja, és még valami. Ne vegyél benzin-gázos példányt, mert csak szívni fogsz vele, később alig tudod majd eladni! A gázszett kiszereltetése pedig horrorisztikusan nehéz művelet lehet, ráadásul komoly összegekbe kerül. Tudom, hogy vannak rajongói a benzin-gázos autózásnak, de ők egy Teslába is LPG-t szereltetnének, a többség viszont tart tőle és inkább néz olyat, amiben nincs.

Üdv:

Marci