2021. július 31. | 11:50

Az internetet böngészve számtalan unalmas "így hirdesd meg az eladó autód" cikket lehet találni. Ezek általában egyszeri, személyes tapasztalatokon nyugvó tippek, valamint más cikkekben olvasott trükkök összefoglalói. Ezúttal autókereskedőként próbálom megfogalmazni, hogy mitől tartok hatásosnak egy autóhirdetést, vagy épp mitől nem.

Tapasztalataimat a mélyvízben szerzem, naponta keresnek fel minket autóikat eladni kívánó és hetek óta hirdető látogatók, majd az éppen futó hirdetéseiket megtekintve csodálkozom el újabb és újabb súlyos bakikon. Mire a tulajdonosok többsége megérkezik a kereskedésbe, lelkében lemond autójáról és továbblép egy újabb típusra, ezért maguk mondanak alacsony árat, mi pedig a kezükbe csapunk. Kitakarítjuk az autót, elkészítjük a vevőfogó hirdetést, majd néhány nappal később megérkezik rá a vásárló, aki piaci árat ad.

Hogyan csináljuk? Mi a varázslat? Az autókereskedőket gyakran éri negatív kritika a kiglancolt portékáik miatt, miközben senki sem akar Corsát venni fülzsíros bajuszkapcsolóval és rongyosra taposott szőnyegekkel. A használtautó-vásárló lelke mélyén ugyanazt az érzést keresi, mint aki megteheti, hogy újat vegyen, ezért törekedni kell a gyári állapot minél pontosabb megközelítésére. Különös módon ez annál fontosabb, minél olcsóbb autót akarunk eladni. Kis pénz = kis foci = toronymagas elvárások.

1. Mielőtt nekilátsz meghirdetni az autót

Meghirdetés előtt fusd át a paripát, mert vannak hibák, amelyekkel képtelenség lesz eladni. A hirdetők nagy része sajnos akaratlanul is hajlamos hozzászokni számára bagatell problémákhoz, és már itt megbukik az ügy, mert a vevők nem akarnak elhanyagoltnak látszó  autót még akkor sem, ha különben rendszeresen szervizelt. Ilyen például a szakadt ülés, a rongyosra kopott kormány, a bemattult lámpák, a berogyott küszöb és a világító check engine lámpa, amely akkor is gond, ha anno hülye voltál és már te is így vetted az autót.

Semmi szükség teljes felújításra, hiszen használt gépjárművet készülsz eladni, de ezek a problémák pont azok, amelyek a vásárlók kedvét szegik még akkor is, ha betelt szervizfüzettel és új gumikkal próbálsz túladni a verdán. Kapard le a "No fear" matricát, hámozd le a lángnyelves üléshuzatokat, távolítsd el a halálfejes váltógombot és próbáld meg autódat a gyári felállás szerint előkészíteni. 

2. Takaríttasd ki a kocsit

Tudom, hogy szereted Buksit és hogy az ő szőrzete puhább, selymesebb és illatosabb, mint a szomszéd strici pitbulljáé, de a vevőket ez nem nyugtatja majd meg, ahogy a bajuszkapcsolókra dermedt testváladék sem. Igen, azt is tudom, hogy vannak gyermekeid, akik rendszeresen kiöntik a kólát, hogy utána csokoládés homlokkal brékeljenek az Alma együttesre a második és harmadik sorban, de most mégis törekedni kell a jó összképre.

El sem tudod képzelni, hogy az átlagos tisztaságon felül mennyire fontos az autód SZAGA. Hiába szép, hiába jó az ára, ha büdös az utastér. Erre a vásárlók nagy része háklis, nem fogod eladni értelmes embernek a rossz szagú autót, csak valami félbolondnak, akivel nem akarsz üzletelni. Mindenképp keress profi kozmetikát, kérj teljes utastér-takarítást és fertőtlenítést, kerül, amibe kerül. Ez később kifizetődik.

3. A fotózás

A fotózás mindennél fontosabb, hiszen a szem eszik először. A képek minőségénél és mennyiségénél törekedni kell a maximumra, mert a milliónyi hirdetés közül ezzel tudsz kitűnni először a tömegből. A vevők nagy része lusta, azt az autót mennek el először megnézni, ami a képek alapján megnyerőbb. A Használtautó.hu-ra összesen hat fotót tölthetsz fel ingyen, és a további hatot pénzért.

Sajnos a fizetős csomag keretei még így is szűkösek, de érdemes rá előfizetni, ez is versenyelőny az eladók tömegéhez képest. A külső fotók készítésekor keress ingerszegény hátteret, és ne fotózz nappal szemben. Ha az elmúlt évben volt olyan ember, aki megdicsérte az autód, akkor fotózd napfényben, hadd ragyogjon! Ha viszont a haverok azt sem tudják, mivel közlekedsz és szerinted sem olyan, mint amikor vetted, vonulj inkább árnyékosabb területre, jót fog tenni! Fotózz minél távolabbról és használd a zoomot, így elkerülöd az arányok elcsesződését. Érdemes felkapcsolni a lámpákat is, hiszen ez dinamikát kölcsönöz és azt sugallja, hogy az autód „működik".

Az utastér fotózása előtt törekedj a gyári kinézet felidézésére. Állítsd a kormánykereket egyenesbe, a hát- és fejtámlákat szinkronba. Dobáld ki a szemetet, vedd ki a szőnyegvédő szőnyeget és szedd le a lángnyelves ülésvédő huzatokat, ahogy a homasitás fémpedálok is mehetnek a szemétbe.

Ne maradjanak személyes tárgyak, se gyerekülés, se bevásárlás, se üdítős flakonok és a pohártartóból figyelő tena lady sem menő. Próbálj meg négy képet összehozni az autó négy sarka felől, majd jöhet a vezetőülés és környezete, az anyósülés és környezete, egy kép a hátsó ülésekről, majd néhány a kezelőszervekről, esetleg a főbb extrákról. A csomagtartó, a motortér, a vonóhorog feje és a kesztyűtartó a kutyát nem fogja érdekelni. Mindenképp árnyékban készítsd el a képeket!

4. A használt autó árának meghatározása

A következő gondolatokkal tudod magad még mindenki előtt átverni: „Az én autóm jobb, mint a többi, mert anno sokat megnéztem és ez volt a legjobb.", „Sokat költöttem rá, ezért többet ér.", „A kevésbé felszerelt Mercim többet ér, mert kevesebb dolog tud benne elromlani.", „Az enyémben 400 000 kilométer van, de az valós!!4!!", „Most lett felújítva a motorja, ezért ennyi!!".

Ezek hülyeségek. Senki sem fog több pénzt adni az autódért, csak mert az a tiéd, vagy mert most éppen megfelelően működik a néhány héttel ezelőtt széthullott motorja, esetleg rosszabbul felszerelt, mint a kategóriában elvárt minimum. Az autód árát az évjárat, a futásteljesítmény és az extrák határozzák meg, mert a kínálati listában ezek alapján kattintanak rá, vagy rosszabb esetben nem kattintanak rá. Minél extrásabb, annál többet kóstál. Az autót keresők ár szerint emelkedő sorrendben futják végig a kínálatot, minél gyorsabban szeretnéd eladni, annál inkább próbálj meg a sor elejére kerülni, vagy tartsd ki az árat jó magasan és néhány hónap múlva ugorj vissza a négyes számú tanácsra.

5. Bevonulás a Nirvánába

Itt véreznek el a legtöbben, vagyis a hirdetés feladásánál. Vedd elő a forgalmid, és töltsd ki az adatokat! A használtautó.hu rendszere felajánlja majd az akkoriban elérhető típuslistát, melyből könnyedén kiválaszthatod a sajátodat. Figyelj arra, hogy az automatikusan kitöltött adatok között lehetnek hibák, például a DSG váltós, VW-csoportos autókhoz a rendszer nem jelöli ki az automata váltót, illetve a Toyota hibridek esetében benzinest választ  automatikusan, ezért sosem fogják majd megtalálni az autódat, ha nem javítod ki saját kézzel. Fontos, hogy pontosan töltsd ki az extralistát. Sajnos a Full-extra bepipálása az esetek többségében csupán annyit jelent, hogy benne van minden extra, amit TE ismersz és ez gyakran nincs teljes harmóniában az autó valós tulajdonságaival.

A szöveges részben érdemes minél kevesebbet írni az autóról, mert ezt szinte senki sem olvassa el és a hibákat sem érdemes taglalni, mert akkor meg felhívni nem fog senki. Sajnos ilyen világot élünk, ez van. Lehet úttörősködni és jófejkedni, hogy kopog a futómű, meg nem megy a klíma, de akkor meg eladni nem fogsz. A problémákat inkább telefonban vezesd fel egy megoldás felkínálása mellett, ami lehet kedvezmény, vagy az, hogy megcsináltatod, ha nem alkudoznak.

Amennyiben magyar autót árulsz, a rendszámot ne takard ki, a forgalomban sem teszed. Ha mégis kitakarod, biztos lehetsz benne, hogy naponta hívogatnak majd miatta azok, akik korlátlan csomagos telefon előfizetéssel rendelkeznek és szabadidejükben gyakran járnak eladó lakás-turistáskodni is. Mindenképp add meg az autód alvázszámát, különben amiatt fognak hívogatni nap mint nap, hogy ezt követően végül a márkaszerviz ne adjon ki nekik információt az autódról különböző szabályokra hivatkozva. Tölts fel képeket a szervizkönyvről, vagy a számlákról a dokumentumok fül alá, ha rendelkezel ilyennel.

6. Holi-holi-holi

Ha mindent jól csináltál, már másnap megcsörrenhet a telefonod. Próbálj meg rugalmasan egyeztetni időpontot a megtekintésre és ajánlj fel magadtól egy vásárlás előtti átvizsgálást, hiszen ez végül mindkettőtöket véd. Próbakörre csak akkor induljatok, ha komoly vásárlási szándékot érzel a levegőben, ilyenkor viszont ne csodálkozz, ha a vevő szeretne vezetni, mert ez természetes. Az alkudozás már a ti dolgotok, viszont szerződést csak azzal írj alá, aki jelen van és soha az életedben ne írj alá biankó adásvételit. A szerződésbe foglaljatok bele minden feltárt hibát és az átvizsgálás által megállapított tényeket is.

FONTOS: 2-300 ezer forintos és könnyen leírható nevű autót semmiképp se otthon mutass be a vevőjelölteknek és törekedj arra, hogy elkísérjen legalább egy vagy két haverod a könnyen emlékezetessé váló szeánszra. Csak szólok, you know…

+1 Ja és még valami

Van az úgy, hogy rádjön a szapora és azonnal mennie kell a család szeretett kincsének, ugyanakkor ha különlegesebb autód van, érdemes lehet kivárni a megfelelő szezont és magasabb áron megválni a portékától. Kabriót hirdetni tavasszal ajánlott és nyár elején, utána már könnyedén kifutsz a szezonból, viszont ősszel és télen a 4x4-ek iránt ugrik meg a kereslet.

Klíma nélküli autót hűvösebb időjárás esetén tudsz majd magasabb áron (vagy úgy egyáltalán) eladni, míg sportkocsit vagy oldtimert szintén tavasszal érdemes hirdetni.

Dízel autók esetén a prémium márkáktól lefelé általános keresletcsökkenésre számíthatsz, mert most minden más menőbb náluk és vedd figyelembe, hogy évről évre akadnak autók, melyek valaha utcaképet formáló mennyiségben szaladgáltak az utakon, mára viszont eladhatatlanok, mert egyszerűen nincs ember, aki vágyna rájuk. Vajon a tiéd is köztük lehet? Az egyik következő cikkemben erre adok majd választ.

Marci segít

Évek óta dolgozom használtautó-kereskedőként, Budapesten. A még éppen van rajta műszaki-jellegű Skoda Fabiától a több tízmilliós Porsche Cayenne-ig minden előfordul a telepünkön és rengetegen jönnek a vágyaikkal, majd távoznak a megfelelő autóval. Vannak jó és rossz tapasztalataim, célom ezek alapján segíteni a tanácsaimmal, hogy hozzájáruljak egy szebb világ kibontakozásához. Mostantól távgyógyítással is foglalkozom itt, az Alapjáraton. Ha autót vennél és nem tudod, mire lesz pénzed, esetleg eladnád a meglévőt, de fogalmad sincs, mennyit ér, írj nekem a marci.ballo@alapjarat.hu címre! A válasz késik, de nem múlik. Marci tanácsai a továbblépésben segítenek.