2021. december 28. | 17:30

Ami bevált, azon kár változtatni alapon egyes motorokat évtizedekig használtak az autógyártók a különböző modelljeiknél.

Egy-egy új motor kifejlesztése hatalmas összegekbe kerül az autógyártóknak, nem csoda, ha egyes bejáratott motorcsaládot hosszú évtizedekig a kínálatban tartottak és számos modellben felhasználtak. Most az ismertebb, hosszú életű motorokat mutatom be.

BMW M30 motorok – 1968 - 1995

Az M30-as családba tartozó motorok voltak a leghosszabb ideig gyártásban maradt példányok a márka történetében, sőt, egyúttal hosszú éveken át a bajorok legerősebb sorozatgyártású motorjainak is számítottak. A rajongók máig jó szívvel emlékeznek a pörgős és jó hangú sorhatosokra, amelyeket hosszú idő után, csak az M50-es motorcsalád 1990-es megjelenését követően kezdtek kivezetni a piacról.

  • Gyártási időszak: 1968 - 1995
  • Hengerszám, elrendezés: soros, 6
  • Lökettérfogat: 2,5 - 3,4 liter
  • Vezérlés: SOHC
  • Szelepek száma: hengerenként 2
  • Teljesítmény: 150 - 220 LE
  • Üzemanyag: benzin

Autók, amelyekbe szerelték:

  • M30B25V (2.5 150 LE): 2500 E3, 2.5 CS E9, 525 E12, 725 E23
  • M30B25 (2.5 150 LE): 525i E28, 725i E23
  • M30B28V (2,8 170 LE): 2800 E3, 2800 E9, Bavaria E3, 528 E12, 728 E23
  • M30B28 (2.8 180 LE): 528i E12, 728i E23, 628CSi E24, 528i E28
  • M30B30V (3.0 180 LE): 3.0 CS/CSL E9, 3.0 S/L/Bavaria E3, 630 CS E24, 730 E23
  • M30B30 (3.0 200 LE): 3.0 CSi/CSL E9, 3.0 Si E3, 530i E12, 530 MLE E12, 630 Csi E24, 730i E32, 530i E34
  • M30B32 (3.2 200 LE): 3.0 CSL E9, 633 CSi E24, 3.3 Li E3, 733i E23, 533i E12, 732i E23, 533i E28, 333i E30
  • M30B33V (3.3 188 LE): 3.3 L E3
  • M30B34 (3.4 218 LE): 735i E23, 635 CSi E24, 535i/535is/M535i E28
  • M30B35 (3.4 211 LE): 635 Csi E24, 735i E32, 535i E34

Nissan VQ motorok – 1994 - napjainkig

A Nissan V6-os motorjai sok évtizedes múltra tekintenek vissza, közülük is kiemelkedik a VQ-széria, amely 1994 óta folyamatosan gyártásban van. A modernebb változatok kiegészülnek változó szelepvezérléssel, a legújabbak pedig már közvetlen benzinbefecskendezéssel rendelkeznek.

  • Gyártási időszak: 1994 - napjainkig
  • Hengerszám, elrendezés: V6
  • Lökettérfogat: 2,0 – 4,0 liter
  • Vezérlés: DOHC
  • Szelepek száma: hengerenként 4
  • Teljesítmény: 150 - 480 LE (versenyváltozat)
  • Üzemanyag: benzin

Autók, amelyekbe szerelték:

  • VQ20DE: Nissan Maxima, Renault Samsung
  • VQ23DE: Nissan Maxima, Nissan Teana, Renault Samsung, Renault Safrane
  • VQ25DE: Nissan Elgrand, Nissan Gloria, Nissan Cedric, Nissan Leopard, Infiniti Q70, Renault Samsung, Renault Latitude
  • VQ25DET: Nissan Stagea
  • VQ30DE: Nissan Maxima, Infiniti I30
  • VQ30DET: Nissan Gloria, Nissan Cedric, Nissan Leopard, Nissan Cima
  • VQ30DETT: Nissan 350Z, Nissan Skyline GT-R
  • VQ35DE: Nissan 350Z, Nissan Pathfinder, Nissan Altima, Nissan Maxima, Nissan Murano, Nissan Skyline V35, Renault Espace, Renault Ves Satis, Renault Laguna Coupé, Renault Samsung, Infiniti QX4, Infiniti I35, Infiniti G35, Infiniti  FX35 Infiniti M35, Infiniti JX35, Infiniti QX60
  • VQ40DE: Nissan Frontier, Nissan Pathfinder, Nissan NV1500, Nissan NV2500, Nissan Patrol, Suzuki Equator
  • VQ25DD: Nissan Maxima, Nissan Cedric, Nissan Gloria, Nissan Skyline, Nissan Stagea
  • VQ30DD: Nissan Leopard, Nissan Cedric, Nissan Gloria, Nissan Skyline, Nissan Stagea
  • VQ35DD: Nissan Pathfinder, Infiniti QX60
  • VQ38DD: Nissan Frontier (Navara)
  • VQ25HR: Nissan Skyline, Infiniti Q70, Infiniti EX, Infiniti G25
  • VQ35HR: Nissan Skyline, Nissan 350Z, Nissan Cima, Nissan Fuga, Infiniti G35, Infiniti EX35, Infiniti FX35, Infiniti M35*M35h, Infiniti Q50, Infiniti Q70
  • VQ37VHR: Nissan Skyline, Nissan Fuga, Nissan 370Z, Infiniti G37, Infiniti FX37, Infiniti EX37, Infiniti M37, Infiniti Q50, Infiniti Q60, Infiniti Q70, Infiniti QX50, Infiniti QX70

Alfa Romeo Twin Cam motorok – 1954 - 1997

A teljesen alumíniumból készült motort 1954-ben mutatták be az olaszok. Kifejezetten tartós konstrukció lett, ennek köszönhetően számos típusba beszerelték és minimális módosításokkal több mint negyven évig gyártásban is tartották. 1987-től az eredeti 8 szelepes, Twin Spark motorok még a régi Twin Cam alapjaira épültek.

  • Gyártási időszak: 1954 - 1997
  • Hengerszám, elrendezés: soros, 4
  • Lökettérfogat: 0,9 – 2,1 liter
  • Vezérlés: DOHC
  • Szelepek száma: hengerenként 2 (egyes versenykiviteleknél 4)
  • Teljesítmény: 52 - 300 LE
  • Üzemanyag: benzin

Autók, amelyekbe szerelték:

  • 1290 ccm: Giulietta, Giulia, Spider
  • 1567 ccm: Giulia, Giulia TZ, Gran Sport Quattroruote, Alfetta, Alfetta GT, Spider, Giulietta, 75
  • 1779 ccm: 1750 Berlina, 1750 GTV, Alfetta, Alfetta GT, Spider, 90, Giulietta, 75
  • 1962 ccm: 2000 Berlina, 2000 GTV, Alfetta, Alfetta GTV, Spider, 90, Giulietta, 75
  • 1357 ccm: Giulietta
  • 1779 ccm: 75 turbo
  • 1962 ccm: 75, 164 (Twin Spark, VVT)
  • 1773 ccm: 155 (Twin Spark, VVT)
  • 1995 ccm: 155, 164 (Twin Spark, VVT)
  • 1749 ccm: 155 (Twin Spark)

Toyota L-motorok – 1977 – napjainkig

A Toyota kezei közül olykor előkerülnek olyan gépjárművek és motorok, amelyek tényleg az örökkévalóságnak készülnek. Az L-motorcsaládba tartozó dízelek pont ilyenek, bírják a sivatagi hőséget, de a sarkvidéki hideget is és minden szélsőséget, nem véletlenül van még ma is gyártásban.

  • Gyártási időszak: 1977 – napjainkig
  • Hengerszám, elrendezés: soros 4
  • Lökettérfogat: 2,2 – 3,0 liter
  • Vezérlés: SOHC
  • Szelepek száma:  hengerenként 2
  • Teljesítmény: 73 - 105 LE
  • Üzemanyag: dízel

Autók, amelyekbe szerelték:

  • L (2.2): Quick Delivery, Crown Sedan, Hiace, Dyna, Hilux, Blizzard, Mark II
  • 2L (2.4): Crown Sedan, Hiace, Hilux, 4Runner, Dyna, Blizzard, Mark II
  • 2L-II (2L frissítés): Crown Sedan/Comfort, Hiace, Hilux, Mark II, Kijang
  • 2L-T (2.4 turbo): Crown Sedan/Hardtop/Wagon, Mark II, Hiace, Hilux, 4Runner, Land Cruiser (70), Blizzard
  • 2L-TII (2L-T frissítés): Hilux, Hiace, Mark II, Metrocab TTT
  • 2L-TE (közvetlen befecskendezős): Crown Sedan/Hardtop/Wagon
  • 2L-TEII (2L-TE frissítés): Crown Sedan/Hardtop/Wagon, Mark II, Hiace, Hilux, Land Crusier Prado
  • 2L-THE (magas nyomású közvetlen befecskendezős): Crown Sedan/Hardtop/Wagon
  • 2L-THEII (2L-THE frissítés): Crown Sedan/Hardtop/Wagon
  • 3L (2.8): Land Cruiser Prado, Hilux, 4Runner, Hiace, Dyna, Quick Delivery 100
  • 5L (3.0): Crown Comfort, Quick Delivery, Urban Transporter, Hiace, Dyna, Hilux, Kijang
  • 5L-E (5L befecskendezős változata): Hilux, Land Cruiser Prado, Fortuner, Hiace

Lamborghini V12 első generációs motorok – 1963 – 2010

A Lamborghini V12-esének kifejlesztésénél csak egy dolog számított: legyen erősebb a Ferrari hasonló adottságokkal rendelkező motorjánál. Ferruccio Lamborghini, a márka megalapítója állítólag bónuszt fizetett a mérnökeinek minden egyes extra lóerőért, amellyel erősebb lett a konkurens márka motorjánál. A végeredmény magáért beszélt, a prototípus 375 lóerőt produkált, több mint 100 lóerőt literenként, amely nem volt kis teljesítmény 1963-ban, igaz, végül az első utcai verzió már „csak” 284 lóerőt tudott.

  • Gyártási időszak: 1963 – 2010
  • Hengerszám, elrendezés: 60 fokos V12
  • Lökettérfogat: 3,5 – 6,5 liter
  • Vezérlés: DOHC
  • Szelepek száma:  3,5 – 4,8 liter: hengerenként 2 ; 5,2 – 6,5 liter: hengerenként 4
  • Teljesítmény: 284 – 670 LE
  • Üzemanyag: benzin

Autók, amelyekbe szerelték:

  • 3.5 (284 LE): 350 GT
  • 3.5 (324 LE): 350 GT Veloce
  • 3.9 (385 LE): 400 GT, Miura P400 SV, Islero, Jarama, Espada, Countach LP400
  • 4.8 (375 LE): Countach LP500 S
  • 5.2 (455 LE): Countach LP5000 Quattrovalvole, LM002
  • 5.7 (603 LE): Diablo, Diablo VT, Diablo SV
  • 6.0 (575 LE): Diablo GT, Diablo VT 6.0 SE
  • 6.2 (580 LE): Murciélago
  • 6.5 (640 LE): Murciélago LP640 Coupe, Murciélago LP640 Roadster
  • 6.5 (650 LE): Murciélago LP650-4 Roadster, Reventón
  • 6.5 (670 LE): Murciélago LP670-4 SuperVeloce

Ferrari Dino motorok – 1956 - 2004

A V6-os, később V8-asokból álló, mechanikailag azonos motorok megszületésének ötlete Enzo Ferrari fiához, Alfredo „Dino” Ferrarihoz köthető, aki a Formula 2-es versenyautójukhoz álmodott meg egy új motort még 1955-ben. Sajnálatos módon nem érhette meg a projekt megvalósulását, súlyos izomsorvadástól szenvedett és mindössze 24 évesen, 1956-ban elhunyt. A nevének állított emléket a motorcsalád (és később a Ferrari Dino sportautó), amely eleinte a versenysportban, majd később az utcai autókban is megjelent.

  • Gyártási időszak: 1956 - 2004
  • Hengerszám, elrendezés: V6, később V8 (de a Tipo F116 nevű, 1992-ben megjelent V12-es motorok is a Dinók alapjaira épültek)
  • Lökettérfogat: 1,5 – 3,6 liter
  • Vezérlés: DOHC
  • Szelepek száma: hengerenként 2-5
  • Teljesítmény: 200 - 828 LE (a Lancia LC2 versenyautóban)
  • Üzemanyag: benzin

Utcai autók, amelyekbe szerelték:

  • 2.0 V6: Fiat Dino, Ferrari Dino 206 GT
  • 2.4 V6: Fiat Dino, Ferrari Dino 246 GT/GTS, Lancia Stratos
  • 2.0 V8: Ferrari Dino 208 GT4,  Ferrari 208 GTB/GTS, Ferrari 208 GTB Turbo/GTS Turbo
  • 2.9 V8: Ferrari Dino 308 GT4, Ferrari 308 GTB/GTS, Ferrari Mondial 8, Ferrari 308 GTBi/GTSi, Ferrari 308 GTB QV/GTS QV (Quattrovalvole), Ferrari Mondial QV, Lanchia Thema 8.32, Ferrari 288 GTO, Ferrari F40/LM/Competizione
  • 3.2 V8: Ferrari 328 GTB/GTS, Ferrari Mondial 3.2
  • 3.4 V8: Ferrari 348 TB/TS/GTB/GTS/GTC/Spider, Ferrari Mondial t
  • 3.5 V8: Ferrari F355 GTB/GTS/Spider/F1
  • 3.6 V8: Ferrari 360 Modena/Spider/Barchetta/Challange Stradale

Rolls-Royce-Bentley V8 L-motorok – 1959 – 2020

Ami jó, azon nem kell (sokat) változtatni, remek példa erre a Rolls-Royce-Bentley L-sorozatú V8-as motorja, amelyet kisebb-nagyobb módosításokkal 61 éven át tartottak gyártásban. A 1959-ben bemutatott, az angliai Crewe-ben előállított motort a Rolls-Royce-okban egészen 1998-ig használták, amikor átálltak a BMW-féle V12-es motorokra, de a VW-konszernhez tartozó Bentley egészen 2020-ig alkalmazta a matuzsálem-korú V8-as blokkot.

  • Gyártási időszak: 1959 – 2020
  • Hengerszám, elrendezés: 90 fok V8
  • Lökettérfogat: 6,25 – 6,75 liter
  • Vezérlés: OHV
  • Szelepek száma: hengerenként 2
  • Teljesítmény: 172 – 530 LE
  • Üzemanyag: benzin

Autók, amelyekbe szerelték:

6,25: Rolls-Royce Silver Cloud II, III (1959–1966), Rolls-Royce Phantom V (1959–1968), Bentley S2 (1959–1962), Bentley S3 (1962–1965), Rolls-Royce Silver Shadow (1965–1970), Bentley T-series (1965–1980), Rolls-Royce Phantom VI (1968–1982)

6,75: Rolls-Royce Phantom VI (1968–1991), Rolls-Royce Silver Shadow (1970–1980), Bentley T-series (1970–1980), Rolls-Royce Corniche (1971–1996), Rolls-Royce Camargue (1975–1986), Rolls-Royce Silver Spirit (1980–1998), Rolls-Royce Silver Spur/Flying Spur (1980–1998), Bentley Mulsanne (1980–1992), Bentley Eight (1984–1992), Bentley Turbo R, Turbo S (1985–1997), Bentley Azure (1995–2003, 2006–2009), Bentley Continental R, Continental S (1991–2003), Bentley Brooklands (1992–1998), Bentley Turbo RT (1997–1998), Bentley Arnage (1998–2009), Rolls-Royce Corniche, Corniche S (2000) (2000–2002), Bentley Brooklands Coupé (2008–2011), Bentley Mulsanne (2010–2020)

Volkswagen Type 1 motorok – 1938 - 2003

A négyhengeres, léghűtéses boxermotor alapjait bőven a második világháborút megelőzően tervezték, és még az ezredforduló után is gyártásban volt. Egyes változatait nem csupán autókban használták, ipari célokat is szolgált, sőt, repülőgépek motorjaként is üzembe helyezték. Hosszú életét elsősorban a híres Volkswagen Bogárnak köszönheti, amelyből összesen több mint 21,5 millió fogyott, és amelyet Mexikóban egészen 2000-es évek elejéig gyártottak.

  • Gyártási időszak: 1938 - 2003
  • Hengerszám, elrendezés: 4 hengeres boxer
  • Lökettérfogat: 1,0 – 1,6 liter
  • Vezérlés: OHV
  • Szelepek száma: hengerenként 2
  • Teljesítmény: 22 – 54 LE
  • Üzemanyag: benzin

Autók, amelyekbe szerelték:

  • 1.0: Type 1 (Bogár), Kübelwagen
  • 1.1: Type 1 (Bogár), Kübelwagen, Schwimmwagen, Type 2 (T1 – Transporter, Kombi, Microbus)
  • 1.2: Type 1 (Bogár), de ipari motorként is szolgált
  • 1.3: Type 1 (Bogár), Type 2 (T1 – Transporter, Kombi, Microbus)
  • 1.5: Type 1 (Bogár), Puma (nem a Ford, hanem egy brazil autógyártó modellje)
  • 1.6: Type 1 (Bogár), Type 3 (típusnév: 1500, 1600), Type 2 (T2 – Transporter, Kombi, Microbus), Karmann Ghia, Puma