2021. szeptember 24. | 17:02

A két ex-versenyzőt lenyűgözte mennyire nyers és erős volt a ’60-as évek legendás F1-es autója.

Az egyik legjobb része annak, hogy valaki Forma-1-es versenyző lehet, hogy miután visszavonult és TV-s szakkommentátornak állt, akkor lényegében bármilyen klasszikus F1-es autót szabadon kipróbálhat, ahogy azt Damon Hill és Martin Brundle is teszi.

A Sky Sports F1 által közzétett videóban a két korábbi pilótának lehetősége nyílt arra, hogy a Thruxton Motorsport Center pályáján kipróbáljanak egy-egy Ferrari 156 F1-es versenyautót, amely jellegzetes orr-kialakítása miatt kapta a „Sharknose”, vagyis „cápaorrú” becenevet.

Kétségtelen, hogy a ’60-as évek versenyzői, akik ezeket az autókat vezették, nem ismerték a félelmet, ugyanis a kor F1-es versenyzői közül sokan nem érték meg, hogy kiöregedvén a sportágból visszavonulhassanak. A német gróf, Wolfgang von Trips, aki a Damon Hill keresztelőjén készült fotókon is látható, egy Ferrari 156 volánja mögött vesztette életét 1961-ben Monzában.

Ezek az autók valóságos torpedók voltak. Apró, pehelykönnyű kasztni, ami minimális légellenállással rendelkezett. Ezek voltak az első háború utáni F1-es kocsik, amelyeket már szélcsatornában teszteltek. A Ferrari pedig kiválóan kihasználta a szélcsatorna nyújtotta lehetőségeket, mivel a 156-os olyan jól sikerült, hogy a Belga Nagydíj időmérőjén Phil Hill – nincs köze Damon Hillhez – több mint 6 másodpercet vert a riválisokra.

A mindössze 420 kilogramm tömegű autót Carlo Chiti tervezte, és eleinte még a Ferrari régebbi fejlesztésű, 65 fokos hengerszögű, Forma-2-es Dino motorral szerelték. Ennek a helyét vette át néhány futamot követően a vadonatúj Type 178 kódnevű motor, amely már az új formula szellemében született 1476 köbcentiméteres, 120 fokos hengerszögű, V6-os, 12 szelepes motor volt, és 188 lóerős teljesítménnyel rendelkezett.

Ezt a teljesítményt egy ötsebességes (+ hátramenet) váltó segítségével juttatták el a kerekekhez. És mivel akkoriban még nem pakoltak hatalmas szárnyakat az autókra, hogy minél nagyobb leszorítóerőt generáljanak, így a kanyarokban valóságos művészet volt úton tartani ezeket a technikákat. Ennek ellenére – vagy talán éppen ezért – úgy tűnik, Hill és Brundle is kimondottan élvezte a körözést.

„Az orra nagyon gyorsan befordul a kanyarokban. Eléggé fürge és rendkívül keskeny. Alig valamivel szélesebb, mint egy jelenlegi Forma-1-es autó fele” – monta Brundle, aki összesen 158 futamon vett részt a Száguldó Cirkuszban és többek között megnyerte az 1990-es Le Mans-i 24 órást egy Jaguar XJR-12 volánja mögött.

A Ferrari 156 egy rendkívül sikeres konstrukciónak bizonyult. 1961-ben Phil Hill az egyéni, a maranellói istálló pedig a konstruktőri világbajnoki címet köszönhette az autónak. Egyúttal ez volt az olaszok első gyártói vb-címe.

  • Címkék:
  • F1