2021. június 20. | 12:03

Most a legőrültebb belterek kerülnek sorra, biztonsági öveket bekapcsolni!

A cikksorozat első részében rendkívül praktikus belterű autókról olvashattál, most azonban az őrültebb verziók következnek a legritkább, vagy fényűzően pazar belső kialakítású autókkal!

Aston Martin DBS V8 Ogle

A nagy árverések csillagászati összegeket elérő eladásai miatt „Sotheby Special” néven is ismert Aston Martin DBS V8 Ogle-t Tom Karen tervezte, és legyártását egy dohányipari vállalat finanszírozta, prémium cigarettamárkájuk népszerűsítésére. Bemutatója az 1972-es montreali motorkiállításon volt, amit követően még a Motor magazin borítójára is sikerült felkerülnie.

Beszélhetnénk a háromüléses Ogle látványos és okos hátsó lámpáiról is, de a legnagyobb érdeklődést egyértelműen nem ez, hanem a hátsó ülés egyedi megoldása váltotta ki. Az ülést kissé féloldalasan helyezték el, megkísérelve a hátul utazó sebességőrült számára is a kényelmes pozíció biztosítását. Ráadásul ez az ülés is zöld kordbársonyban pompázott... Isten áldja a hetvenes éveket!

Chrysler Imperial Crown

A forgó ülések világa... Az ötvenes évek amerikai autótervezői azzal az ötlettel játszottak, hogy olyan első üléseket vezetnek be, amelyek elfordulnak. Elsősorban azért, hogy ezzel könnyítsék a ki- és beszállást, másodsorban pedig azért, hogy a hátrafordított első ülés révén az autó egy megalkuvások nélküli társas térré változhasson. Egy olyan mozgó otthonná, ahol a kibillenthető asztalon zavartalanul le lehet folytatni egy sakkpartit, és ahol egy kényelmes délutáni nassolásnak sincs semmi akadálya.

A Chrysler az autóból való könnyű kilépésre építő reklámkampányában így érvelt: „Olyan üléseket készítettünk, amik lehetővé teszik, hogy a nők hölgyként szállhassanak ki a kocsiból...” Nos, ha a mai autókból való „kikászálódásainkat” nézzük, a Chrysler mérnökei igencsak tudtak valamit...

Geely GE

A fényűző luxus és a hatalom pompája miben nyilvánulhatna meg jobban, mint a luxusautó hátsó traktusát teljes egészében kisajátító, egyszemélyes trónusban? A kínai autógyár, a Geely tervezői legalábbis így gondolkodtak, amikor 2008-ban előálltak a Geely GE prototípusával.

Az autó első ránézésre egy Rolls-Royce Phantom utánzat, és második ránézésre is az, mégis, engedjünk egy kicsit a csábításnak, és képzeljük magunkat a hátsó ülésbe... Pontosan így tesznek a Geely GE vásárlói is, akik – talán meglepő - szép számmal akadnak, főleg Ázsia országaiban, ahol csak keveseket foglalkoztat a design eredete. A vásárlók számára a GE (Geely Excellence) trónszerű üléspozíciója bizonyára sokat nyom a latban...

Matra-Simca Bagheera

A Bagheera 1973-as megjelenésekor a háromüléses sportautók már kiléptek a tervezőasztalok világából. Így született meg a Ferrari 365 prototípusa, és a ‘60-as évek Bizzarini Manta koncepcióautója is. A Bagheera francia tervezői abban reménykedtek, hogy a középmotoros sportautó középső üléses vezetői pozíciója tömeggyártásba kerülhet. A Matra azonban másik autója, a Murena miatt kitartott a költséghatékonyabban gyártható, szélső vezetőülés terve mellett. A Bagheera sorba tett három sportülése ennek ellenére is épp elég különleges.

McLaren F1

Ahogyan a tervező, Gordon Murray fogalmazott: „Azt akartam, hogy a vezető különlegesnek érezze magát, és a középre pozícionált ülés a Forma-1 szinonimája...” A középső pilótaülés a gyártás szempontjából is igen praktikus megoldás, hiszen a világ minden táján felbukkanó sportautót nem kell bal és jobb kormányos verzióban újragondolni.

Peugeot EX1

A kétüléses, elektromos koncepcióautó ötlete nem különösebben radikális, de a Peugeot EX1 meglehetősen újszerű be- és kilépési módot mutatott be. Az EX1-ben ugyanis az ülés az ajtóval együtt nyílik, és azzal együtt is fordul be az autóba. Remek, újszerű érzés! Éppúgy, mint az autó 3 másodperces százas gyorsulása! A formabontó villanyautó  koncepciót 2010-ben mutatta be a Peugeot, a gyár alapításának 200. évfordulója alkalmából.

Renault Twizy

Rendben, kétüléses. De a két ülés egymás mögött, mint egy motoron...? Igen! Az első ülés pozícióját tekintve végső soron hasonlít is a McLaren F1-re... A hasonlóság persze ennyiben ki is merül, mivel a kis elektromos autó százas gyorsulását nem tudjuk megmérni – tekintve, hogy a végsebessége 50 km/h.

A Twizy alapból ajtó nélkül kapható, az opcióként rendelhető, felfelé nyíló, ollószerű ajtók „üvegezése” sem tűnik tökéletes megoldásnak egy nyári zivatarban, de legalább némi védelmet nyújtanak a menetszél ellen. A hátra préselt utas azonban sem ajtóval, sem ajtó nélkül nincs irigylésre méltó helyzetben.

Skoda Felicia Fun

Nyár, napsütés és tengerpart...! Erről szól a Skoda megoldása, egy élénksárga, kétüléses, kicsit őrült pick-up formájában. Kétüléses, bár könnyedén négyülésessé variálható. Igaz, az átalakítás során a hátsó falból lesz a hátsó üléssor. No de hátulról mi zárja így le az utasfülkét? Semmi! Hiszen egy forró nyári délutánon a partra való leruccanáshoz felesleges annyira bezárkózni...

A Skoda mérnökei természetesen komolyan vették a biztonság kérdését, így csővázas merevítést, fejtámlákat és biztonsági övet is kaptak a hátsó ülésen kalandozók – mindössze az időjárás viszontagságainak kérdését kell megoldaniuk a szórakozásra vágyó utasoknak. A nyaralótól a partig azért így is ki lehet bírni...

  • Címkék:
  • Top