2021. április 12. | 23:21

A kérdés ugyan magától értetődőnek tűnik, ám a német ADAC autóklub rávilágít arra, hogy nem mindegyik kiegészítő felel meg a közúti járművezetés követelményeinek.

Az április ugyan szeszélyes időjárási körülményeket produkál hazánkban is, a tavasz jeleit azért már a napsütéses órák számának növekedésében is érzékelni lehet. A téli kabátot remélhetőleg lassan már tényleg el lehet tenni a szekrénybe, és az autókra is felkerülhetnek a nyári abroncsok. A következő 5-6 hónapban a járművezetés során kiemelt szerep juthat a napszemüvegeknek is. Ezek a divatos kiegészítők azonban nem mind alkalmasak a volán mögött – hogy miért, azt az ADAC német autóklub elemzéséből megtudhatod.

Az üveg színárnyalatának erősségétől függően a napszemüvegeket különböző védelmi kategóriákba lehet sorolni. A németországi optikusok központi szervezete kifejezetten nem ajánlja a 4-es kategóriába tartozó, 3-8% fényáteresztő képességgel rendelkező napszemüvegek használatát a közúti közlekedésben. A szakértők magától értetődő, hogy nem javasolják a napfény ellen védő kiegészítő használatát alkonyatkor illetve éjszaka sem.

Természetesen léteznek dioptriás napszemüvegek is – én magam is ilyet használok vezetés közben, ha süt a nap – így a gyengébb látással rendelkezők számára is van megoldás. A német autóklub érvelése kiemeli, hogy a lencsék színére is ügyelni kell, ugyanis a napszemüveg viselése nem akadályozhatja a közlekedési lámpák, valamint a megkülönböztető jelzés felismerését.

A tudományos kutatások szerint a rózsaszínű, a kék és a zöld lencséket általában nem szabad viselni vezetés közben, mivel azok megnehezítik a vörös lámpák megkülönböztetését. Szintén kiemelten fontos, hogy a napszemüveg nem csökkentheti a sofőr látómezőjét sem, a keretet és a lencsét is ennek megfelelően kell kiválasztani.

Egy, a témával foglalkozó blog szerint a manapság sokak által divatosnak tartott, vastag keretes kiegészítők akadályozhatják a perifériás látást, ezzel növelve a baleset okozásának veszélyeit.