2021. április 22. | 07:50

A Michelin célja, hogy 2050-re megvalósítsa a 100%-ban környezetbarát gumikat.

Az autóiparban a manapság legtöbbet játszott slágerek a környezetvédelemről, a károsanyag-kibocsátási célkitűzésekről szólnak. Az elektromos és hibrid meghajtású járművek már az utakon vannak, a fejlesztések pedig gőzerővel zajlanak a fenntarthatóbb közlekedés megvalósítása érdekében, az abroncsok azonban általában negatív előjellel szerepelnek az egyenletben. A gumik bizonyos százalékban ugyan természetes összetevőkből készülnek, ám a hagyományos eljárással gyártott abroncsok túlságosan nagy ökológiai lábnyommal rendelkeznek.

Az autókon lévő gumik összetett szerkezetek, a gyártási hozzávalók listája egy kémia munkafüzetre emlékeztet. A gyártók többsége mindenesetre a termékeik fenntarthatóságának növelésén dolgozik. A Michelin azt ígéri, hogy 2050-re 100%-ban környezetbarát abroncsokat fognak piacra dobni.

A Michelin 2012 óta dolgozik együtt különböző partnerekkel bioalapú butadién kifejlesztésén, melyet növényi biomassza fermentálásával állítanak elő. „Bio Butterfly” projekt első kézzelfogható eredménye idén válhat elérhetővé. A cél a gumigyártás szén-dioxid kibocsátásának csökkentése. A további együttműködés eredményeként műanyag-hulladékból származó újrahasznosított sztirolt fognak előállítani, ami a szintetikus gumi egyik fő alkotóeleme. Az eljárásnak köszönhetően többmillió műanyag palackot hasznosíthatnak az abroncsgyártásban.

Jó hír, hogy a Michelin nincs egyedül a törekvéseivel. A Goodyear és a Continental pitypanggyökérből készít természetes alapanyagot, mellyel a gumigyártás során használt latexet próbálják helyettesíteni. Az abroncsok előállítása miatt egyébként jelentősen pusztítják az esőerdőket, amíg a pitypang olyan területeken is termeszthető, ahol más mezőgazdasági termények nem élnek meg.

A Goodyear számos terméke előállításához szójaolaj- és rizskorpa származékokat használ homok helyett. Az amerikai gyártó vizsgálja a szintetikus gumi kifejlesztését, petróleumalapú butadién felhasználása nélkül.

Az abroncsok fenntarthatóságával kapcsolatban érdekes fejlemények várhatók a következő években, évtizedekben.