2022. július 09. | 15:14

Az FIA 5 évvel ezelőtt jelentette be, hogy a Forma-1-es autókat új biztonsági elemmel szerelik fel. Első reakcióként a sportág képviselői lázadtak ellene, az élet azonban bizonyította, nagy szükség van rá.

A kínai Csou Kuan-jü a Brit Nagydíj után azt nyilatkozta, a glória mentette meg az életét a futam első körében történt balesetben. Az FIA 5 évvel ezelőtt jelentette be, hogy a Forma-1-es autókat ezzel az új biztonsági elemmel kívánják felszerelni. Az ötletet kezdetben sokan támadták, Max Verstappen egyenesen rondának nevezte a glóriát, Niki Lauda pedig 100 százalékig úgy gondolta, ennél csak jobb megoldás létezik. Jean Todt, az FIA akkori elnöke azonban kitartott a biztonsági elem használata mellett, az élet pedig végül őt igazolta.

A glória bevezetését néhány tragikus baleset tette szükségessé. Henry Surtees egy 2009-es Forma-2-es futamon, Justin Wilson pedig egy 2015-ös IndyCar viadalon vesztette életét fejsérülés következtében, illetve ne feledkezzünk meg Jules Bianchi esetéről a 2014-es Forma-1-es Japán Nagydíjon.

„A glória képes megvédeni az autóversenyzők fejét becsapódó kerekektől, valamint a fallal történő ütközésektől, egyszóval mindentől, ami tragikus kimenetelű balesethez vezethet” – érvelt az eszköz mellett Charlie Whiting, a Forma-1 azóta elhunyt egykori versenyigazgatója.

Az ellenállás azonban nem csillapodott, a szövetség mindenesetre nem engedett a nyomásnak. A 2018-as szezon kezdetére minden Forma-1-es autóra felszerelték a glóriát. Nem kell sokat várni az első éles „bevetésére”, a Belga Nagydíjon Fernando Alonso McLarenje Charles Leclerc feje felett repült át, a monacói pilóta testi épségét egyértelműen az újonnan bevezetett kiegészítő mentette meg. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke pár hónappal még láncfűrésszel vágta volna le a glóriát az autóról, az esetet követően azonban elismerte annak fontosságát.

Toto Wolff mosolyog
Toto Wolff, a Mercedes F1-es csapatának vezetője kezdetekben hevesen ellenezte a glória ötletét, később azonban belátta, hogy hasznos a biztonság szempontjából | Fotó: Depositphotos

Az idő előrehaladtával egyre több pilóta lehetett hálás a glória bevezetéséért. A 2020-as Belga Nagydíjon Antonio Giovanizzi Alfa Romeója a falnak csapódott, az egyik kerék leszakadt az autóról, és éppen a Williamsben ülő George Russell felé tartott.

„Ha jobbra megyek, nekiútközöm az autójának, ha balra, akkor kerékkel szemben találom magam. Néhány másodpercig nagyon ijesztő volt a helyzet. Nagyon örülök a glóriának, hiszen ennek köszönhetően biztonságban érezhettem magam” – mondta Russell az esetet követően.

Három hónappal később a glória egyik leghangosabb kritikusa, Romain Grosjean is hálás lehetett a biztonsági kiegészítő bevezetéséért. Az utóbbi évek egyik legemlékezetesebb sportpillanata volt, amikor a francia pilóta másodpercekkel a becsapódás után kiugrott a lángoló autójából a Bahreini Nagydíj első körében.

„Néhány évvel ezelőtt még nem rajongtam érte, ma már viszont úgy gondolom, a glória a legnagyszerűbb dolog, ami a Forma-1-be érkezett. Enélkül nem tudnék most nyilatkozni” – fogalmazott akkoriban Grosjean.

Verstappen – aki korábban rondának minősítette a glóriát – szintén meg volt győződve róla, hogy Grosjean életét is ennek az eszköznek köszönhetjük. A 2021-es Olasz Nagydíjon aztán Hamilton is megtapasztalhatta a glória jótékony hatásait, amikor kettejük ütközése során Verstappen Red Bullja gyakorlatilag a hétszeres világbajnok autójának tetején landolt.

Az autóversenyzés biztonságosabbá tétele visszatérő téma az FIA háza táján is. A versenyzők szerint a szövetségnek a magasított kerékvetőket is meg kellene szüntetnie, mivel azok is balesetveszélyesek szituációkhoz vezethetnek. A glória mindenesetre ismét bizonyított, a kínai Csou pedig ott lehet a hétvégi Osztrák Nagydíjon, ahol a szombati sprintfutam miatt már pénteken sor kerül az időmérő edzésre.

  • Címkék:
  • F1