2022. június 28. | 14:07

Szíjjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter Facebookon a német kormánnyal elég hasonló módon nyilvánult meg a küszöbön álló EU-s szavazással kapcsolatban. 

Zajlik az Európai Unió emissziós tervezetének vitája, ahol az a cél, hogy a tagállamokban 2035-től ne lehessen belső égésű motorral hajtott autót értékesíteni. Mint azt tegnap megírtuk, Olaszország, Portugália, Szlovákia, Bulgária és Románia is ellenzi a tervezetet, és azt szeretnék elérni, hogy a tiltás csak 2040-től lépjen életbe.

Ezzel párhuzamosan a napokban Németország is megnyilvánult a kérdésben, de egymásnak ellentmondó nyilatkozatokat tettek. Christian Lindner pénzügyminiszter az MTI közlése szerint a német iparvállalatok szövetségének (BDI) éves tanácskozásán elmondta, hogy pártja, a szociáldemokratákkal (SPD) és a Zöldekkel kormányzó liberális Szabad Demokrata Párt (FDP) elutasítja a belső égésű motorok de facto betiltását, ezért az országot az EU-ban képviselő szövetségi kormány nem tudja támogatni az erről szóló uniós jogszabályjavaslatot. Lindner szerint a piacgazdaságot a technológiai nyitottság élteti, és ezt az elvet nem szabad feladni, egy mégoly nemes cél érdekében sem. Hozzátette azt is, hogy nem lehet előre tudni, hogy kínálkoznak-e majd olyan megoldások, például a szintetikus üzemanyagok területén, amelyekkel ma még senki sem számol. Lindner szerint Németországban és az EU-ban nem fejlesztik tovább a belső égésű motorokat, ha megtiltják az ilyen technológiával működő járművek forgalmazását.

Nem telt el egy hét, és Szíjjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter Lindnerhez nagyon hasonló gondolatokat fogalmazott meg a Facebookon. A miniszter szerint "most nincs itt az ideje annak, hogy konkrét időpontot tűzzünk ki a hagyományos gépjárműmotorok teljes kivezetésére. A károsanyag-kibocsátást természetesen csökkenteni kell, de mindezt a józan ész talaján állva kell megtenni". A közös álláspont nem véletlen, hiszen Magyarországon az Audi és a Mercedes mellett hamarosan a BMW-nek is gyára lesz, az alapkőletétel már meg is történt Debrecenben. Szíjjártó posztját is az új gyár létesítésének híre köré építette fel és mellékelt egy közös fotót is Milan Nedeljković-csal, a BMW igazgatótanácsának gyártásért felelős tagjával.

A történet 24 órán belül újabb fordulatot vett, ugyanis Steffi Lemke német környezetvédelmi miniszter megcáfolta Lindner szavait. Lemke a ZDF-nek nyilatkozva azt mondta, hogy Németország támogatni fogja a belső égésű motorral hajtott autók értékesítésének 2035-ös betiltását, ha a végső csomag tartalmazza a Bizottság összes javaslatát. Minderről az eredeti tervek szerint még júniusban szavaznak a tagállamok, de a jelek szerint akár hónapokig is elhúzódhat, mire kialakul a végső tervezet.

MTI, Automotive News | Fotó: Piqsels