2022. június 26. | 10:52

A magas üzemanyagárak ismét népszerűvé tehetik a dízeleket a sokat autózók körében. Összeszedtük a legkisebb fogyasztású gázolajos autókat és azt is megmondjuk róluk, hogy melyiket érdemes megvásárolni ezek közül.

A korszellem nem kedvez a dízeleknek, a döntéshozók tűzzel vassal igyekeznek kigyomlálni őket a személyautókból. Egyesek meggyőződésből, mások korábbi sokszázezres javításokból okulva nem akarnak többé dízelt, ám a magas üzemanyagárak minden szabályt átírhatnak. Ha autóvásárlás előtt állsz, sokat mész és emiatt fontos számodra az alacsony fogyasztás, elképzelhető, hogy ismét dízelben gondolkozol.

Dilemmáddal nem vagy egyedül. Következzen a német spritmonitor adatai alapján összeállított legkevesebbet kérő, legfeljebb 2 millió forintba kerülő jól fogyasztó dízel autók listája. És az is, hogy ezek közül melyiket ajánljuk megvételre.

A cikksorozat korábbi részeiben 1 millió forintig mutattuk be az alacsony fogyasztású benzineseket és dízeleket, valamint a kétmilliós kategóriából szintén a benzineseket.

7. Toyota Yaris II 1.4 D-4D

A Toyota Yaris második generációjának árusítása 2005 végén vette kezdetét. A vásárlók zömének választása az 1,0 - 1,33 literes benzinmotorokra esett, ám az ínyenceknek ott volt a 133 lóerős, 1,8 literes motorral szerelt sportverzió, a Yaris TS.

A fogyasztást szem előtt tartók pedig választhatták a már ismert 1.4 D-4D motort, amely az elődben még 75 lóerőt teljesített, ám a második generációban kapott +15 lóerőt. Ez jót tett a menetteljesítményeknek, ám cseppet sem rontott a fogyasztáson. A német felhasználók tapasztalatai alapján a dízel Yaris beéri 4,86 liter gázolajjal száz kilométerenként.

Toyota Yaris
A második generációs dízel Yaris alacsony fogyasztású, népszerű a használtpiacon (Kép: Toyota)

Mit mond róla Balló Marci autókereskedő, meg szabad venni ezzel a motorral?

A Yaris második generációja sosem tartozott a kedvenceim közé. Elődjéhez képest kevesebb ötletet, sokkal több műanyagot és gyér minőségérzetet kapott. Szerintem a legsilányabb Yaris az összes szériát tekintve, de a vásárlók ezt nem így gondolják, hiszen még mindig a használtpiac egyik aduásza. Motorok tekintetében én biztos, hogy az 1,4 literes dízellel venném, mert hihetetlenül tartós konstrukció amellett, hogy keveset fogyaszt, ráadásul egész jól megy.

A problémát egyedül a dízelmotoros autók esetleges szankciói jelentik vagy az, hogy 2009-től már részecskeszűrővel szerelték, amely használhatatlanná teszi városi közlekedésre, hiszen a szűrő karbantartást vagy időnként cserét igényel és egyik sem olcsó feladat, miközben a Yaris egy alapvetően városi használatra tervezett kisautó.

6. Citroën C3 II 1.4 HDi

A 2009-es Frankfurti Autószalonon mutatkozott be a második Citroën C3, amely megőrizte elődjének gömbölyded formavilágát, ugyanakkor mind kívülről, mind belülről igényesebbre sikerült annál. A motorok egy része az elődtől érkezett, ám az új C3-ban megjelentek a friss fejlesztésű, PSA-BMW koprodukcióban elkészült 1,4-es és 1,6-os Prince motorok.

Az 1,1-1,6 literes benzinesek mellett az autót 1.4 és 1.6 HDi Ford-PSA eredetű dízelekkel is lehetett kérni. A kisebb gázolajos a német felhasználók tapasztalatai alapján 4,84 litert fogyaszt százon.

Mit mond róla az autókereskedő, meg szabad venni ezzel a motorral?

Nincs kockázat, mindkét dízelmotorral megvenném. Az „Antipollution system faulty" hibajelzés érkezésére azonban fel kell készülni, mert nem az a kérdés, hogy megjelenik-e, hanem hogy mikor. Ez az esetek többségében annyit jelent, hogy a részecskeszűrő eltömődött. Nem túl erős, de városban a forgalom ritmusának tartására elegendő teljesítményt produkál. Az esetek többségében céges autónak, illetve munkaeszköznek értékesítjük, mert tartós, jó konstrukció.

Citroen C3
A gázolajos C3 kis fogyasztású, mindkét dízellel jó vétel lehet (Kép: Citroën)

5. Toyota iQ 1.4 D-4D

A 2008 és 2015 között gyártott Toyota iQ az okos választása azon vásárlóknak, akik városi körülmények közé keresnek maguknak autót. Kicsi, mindenhol elfér és könnyű vele parkolni. A háromajtós szupermini kis bódéját pedig olyan „nagy” motorok mozgatják, mint az 1,0-1,3 literes benzinesek vagy a megbízható és jól ismert 1.4 D-4D dízel. Ez utóbbival a kisautó a német felhasználók tapasztalatai alapján beéri 4,81 literrel száz kilométerenként.

Mit mond róla az autókereskedő, meg szabad venni ezzel a motorral?

A dízel iQ egy már-már túlmotorizált autó hatását kelti. Nagyon jól megy, kivételesen jól fogyaszt, remekül kanyarodik és sokkal jobb minőségű, mint egy Smart, miközben méretükben többé-kevésbé megegyeznek. A menetzaj nagy sebességnél már kicsit kellemetlen, de egy iQ-t senki sem a hosszú utazásokra választ. Részemről ajánlott, szerethető és gombokért fenntartható autó, aminek még stílusa is van.

Toyota iQ
Az iQ pici, de cserébe keveset eszik (Kép: Toyota)

4. Fiat 500 1.3 Mjet

A Fiat úgy döntött a kétezres években, hogy új köntösben és új alapokon feléleszti az 1957 és 1975 között gyártott legendás Cinquecentót. A 2007-ben bemutatott, számos autóipari díjat elnyert utódnak sikerült megismételni az régi Fiat 500 sikerét. A kisautót az ötféle benzines mellett egy 75 vagy 95 lóerős 1,3 literes dízelmotorral is meg lehetett vásárolni. Utóbbival meglehetősen fürge, előbbivel pedig nagyon takarékos, a német felhasználók tapasztalatai alapján átlagosan 4,80 litert kér.

Mit mond róla az autókereskedő, meg szabad venni ezzel a motorral?

Az első szériás 1.3 Multijet motorok nem sikerültek túl tartósra. A gyártó a kötelező olajcsere periódust túlságosan kitolta, ezért rendszerint elkezdik fogyasztani az olajat, füstölnek és nem ritkán vezérműláncukat ledobva/leszaggatva elhaláloznak. Később ezt a problémát már megoldották, de a fiatalabb modellek már drágábbak is és ugyanott magukban hordozzák a szankciók ígéretét, valamint a későbbi eladhatatlanságot.

Fiat 500
Kép: Fiat

3. Hyundai i20 I 1.1 CRDi

A dél-koreaiak 2008-ban mutatták be a Hyundai i20-at, amely a korábbi Getz modellt váltotta a palettán. Ezidőtájt a gyártó a jelenlétének megerősítésébe kezdett az öreg kontinensen, amelyben komoly szerepet szántak az i10, i20 és i30 típusoknak, újabban pedig a szabadidő-autóik jelentik a kapaszkodót számukra. Az első generációs i20-hoz összesen 7 motorvariánst kínáltak, ám Magyarországra főleg az 1,25 literes, 86 lóerős benzinesek és az 1,1 literes, 75 lóerős dízelek kerültek. Utóbbi a német felhasználók tapasztalatai alapján 4,80 liter gázolajat igényel száz kilométerenként.

Mit mond róla az autókereskedő, meg szabad venni ezzel a motorral?

A dízel Hyundai i20 egy kifejezetten kellemetlen teremtés. Hangosan zakatoló motorjáról sosem tudjuk biztosan, hogy épp jó vagy valami baja van. Hangszigetelése gyakorlatilag nulla, ezért zajos és olyan, mintha az ölünkben dolgoznak a technika. Az utastér végtelenül rossz minőségű, a karosszéria pedig rozsdásodik. Sosem vennék ilyet, ajánlani sem tudom.

Hyundai i20
Az i20 alacsony fogyasztású ugyan, de beltere nem a legjobb (Kép: Depositphotos)

2. Peugeot 208 1.4 HDi

A 2011-ben bemutatott Peugeot 208 egyik nagy villantása az alacsony önsúlya volt, átlagosan 110 kilogrammal nyomott kevesebbet elődjénél, a hasonlóan motorizált Peugeot 207-eseknél. Nem csoda, hogy a városi autó fogyasztásra vonatkozó adatai impozánsak voltak a katalógusokban, amit aztán a való élet is igazolt. Az 1,0-1,6 literes benzinesek közül talán az utóbbi turbós kivitel a kivétel, de mind józan étvágyúak, nem beszélve a még spórolósabb 1,4-1,6 literes HDi dízelekről. Különösen a legkisebb verzió takarékos, a Spritmonitor adatai alapján beéri 4,79 liter gázolajjal.

Mit mond róla az autókereskedő, meg szabad venni ezzel a motorral?

A Peugeot 208-at kizárólag ezzel a motorral venném meg, mert a BMW-Peugeot által fejlesztett benzinesek hosszabb távú megbízhatóságáról khm… nem vagyok száz százalékig meggyőzve.

Peugeot 208
Kép: Peugeot

1. Smart Fortwo II 0.8 CDI

Az első generáció nem éppen a megbízhatóságáról híres, ám ezen sokat javított a 2007-ben érkező második generáció. Egy ilyen méretű kisautó megvásárlását könnyen lehet indokolni a városi életmóddal és/vagy az alacsony fogyasztással, ami különösen igaz érv a dízel verzió mellett. A 799 köbcentis, háromhengeres turbódízel különösen hatékony, a német felhasználók tapasztalatai alapján csupán 4,25 liter gázolajat fogyaszt száz kilométerenként.

Mit mond róla az autókereskedő, meg szabad venni ezzel a motorral?

Hatékonyságához nem fér kétség, ugyanakkor nem egy hagyományos értelembe vett jó autó. Hangos, zajos, kellemetlenül vált, szerelni bonyolult. A dízel Smartot oda szánták, ahonnan most a törvényhozók épp készülnek kitiltani, ez pedig alapjaiban kérdőjelezi meg létjogosultságát. Számomra nem tud annyira keveset fogyasztani, hogy ne egy Yarist, C3-at, vagy iQ-t válasszak helyette.

Smart Fortwo
Kép: Depositphotos