2022. április 19. | 17:52

Olyan pályán ért fel először a csúcsra a csapat Vettellel, amelyik az idei versenynaptárban nem is szerepel.

A Red Bull csapata 2009. április 19-én nyerte története első futamát. Hosszú és rögös út vezetett idáig, hiszen az istálló már 2005-ben is jelen volt a Száguldó Cirkuszban a Jaguar jogutód csapataként. A tanuló éveket követően a 2009-es idénynek sem bajnokesélyesként vágott neki a Red Bull, de való igaz, hogy a szabályváltozások nem jöttek rosszul a csapatnak.

Hatalmas változások a 2009-es szezon előtt

A 2009-es szezon hatalmas változásokat hozott a Forma-1-ben. Valami hasonló történt a szabályok kapcsán, mint az idei szezont megelőzően, amelynek következtében az erőviszonyok teljes mértékben felborultak.

Az előzés megkönnyítése érdekében ismét megjelentek a slick, azaz sima futófelületű abroncsok. Jelentős mértékben csökkent a leszorítóerő, az első szárnyak szélesebbek, a hátsók viszont keskenyebbek és mmagasabbak lettek, mint amilyenek az 1980-as években voltak.

A költségcsökkentés okán egy pilóta csak nyolc motort használhatott fel szezononként, a csapatok viszont további négy motort tesztelésre használhattak. A V8-as motorok fordulatszámát 18 ezerben maximalizálták. A szezon alatt azonban már nem volt lehetőség tesztelésre, csak a szabadedzéseken tudták kipróbálni élesben az istállók az év közi fejlesztéseik hatását.

Akkoriban még tankolni lehetett, sőt, 2009-ben még a biztonsági autós fázias alatt is volt erre lehetőség. Igaz, egy elektronikus rendszer gondoskodott arról, hogy a pályán lévőkhöz képest ne kerülhessen előnybe a boxba kiálló autó. A Formula 1 akkori ura, Bernie Ecclestone szerette volna, ha az egyéni bajnoki címről a győzelmek száma dönt, ám ez a szabály csak három napig volt életben, utána a csapatok nyomására visszavonásra került.

Változások a csapatok háza táján

A 2008-as világbajokság végén a gazdasági válság hatására a Honda bejelentette, hogy kivonul a sportágból. A csapatot Ross Brawn, a japán istálló csapatfőnke vette meg és Bawn GP néven indult el Mercedes motorral. A Brawn GP megtartotta a Honda pilótáit, így Jenson Button és Rubens Barrichello versenyezhetett továbbra is Ross Brawn irányítása alatt. A Williams pénzügyi nehézségekkel küzdött, de Ecclestone kihúzta őket a csávából. Mint utóbb kiderült, a 2009-es volt a BMW és a Toyota számára is az utolsó idény mindmáig az F1-ben.

Jenson Button a Brawn GP volánja mögött
Jenson Button a Brawn GP-ben kezdhette meg a 2009-es idényt | Fotó: Depositphotos

A pilóták tekintetében nem volt nagy jövés-menés a szezon előtt. Visszavonult a Red Bull-Renault skót pilótája, David Coulthard, helyére a Toro Rossótól érkezett a rendkívül tehetséges Sebastian Vettel. Vettel megüresedett helyét Sébastien Buemi vette át az energiaitalosok fiókcsapatánál.

Elképesztően kezdte a szezont a Brawn GP, a Red Bull beragadt a rajtnál

Az idény első két versenyét Jenson Button nyerte a Brawn GP-vel, ráadásul az idénnyitón kettős győzelmet aratott a csapat. A Red Bull számára egyáltalán nem indult jól az idény, pedig az időmérőn Sebastian Vettel a harmadik, Mark Webber a nyolcadik rajtkockát csípte meg. Webber végül azonban csak a 12. helyen fejezte be az Ausztrál Nagydíjat egy kör hátrányban, Vettelnek pedig két körrel a leintés előtt fel kellett adnia a futamot a Robert Kubicával történt ütközése miatt.

Az idény második futamán, a Maláj Nagydíjon Webber az ötödik, Vettel viszont csak a tizenharmadik leggyorsabb időt futotta.

Webber a boxban a 2009-es Maláj Nagydíjon
A Red Bull számára nem indult túlságosan biztatóan a 2009-es idény | Fotó: Depositphotos

A futamon hatalmas eső zúdult a pályára, így a versenyt a 33. körben leállították és nem is indították újra. A 31. körnek megfelelő állapot szerint hirdettek eredményt, így fél pontokat osztottak. A győztes Button 5 egységgel gazdagodott, s mivel akkoriban még csak az első nyolc versenyzőt pontozták, így Webber a hatodik helyével csupán másfél egységgel gazdagodott. Vettel kicsúszott és a 15. helyen végzett a 20 fős mezőnyben.

A semmiből jött a győzelem

Kínában szinte a semmiből az élre törtek a Renault motoros csapatok, és kibérelték a rajtrács első három helyét. Sebastian Vettelé lett a pole pozíció, mellőle Fernando Alonso indulhatott a Renault színeiben, a harmadik helyről pedig Mark Webber várhatta a piros lámpák kialvását. A Brawn GP versenyzői a negyedik és ötödik helyre kvalifikálták csak magukat, Barrichello végzett előrébb, mint Button.

Rendkívül heves esőzés miatt a biztonsági autó mögött kezdték meg a futamot. Nyolc kör után a boxutcába hajtott a biztonsági autó, elengedték a mezőnyt.

A két Red Bull az élen a 2009-es Kínai Nagydíjon
Heves esőzéssel kezdődött a 2009-es Kínai Nagydíj | Fotó: Depositphotos

Többen is küszködtek a körülmények miatt, így előzte meg Button csapattársát, Barrichellót. Az első boxkiállás Webber nevéhez fűződik, aki a tizennegyedik körben ált ki kerékcserére, Vettel egy körrel később hajtott a boxba. Button az élre állt, mögötte Barrichello, Vettel, Buemi, Massa és Webber volt az első hat sorrendje.

A tizenhetedik körben Kubica ráfutott Trullira, a törmelékek miatt ismét biztonsági autós fázist rendeltek el. Vettel Trulli kikerülésekor összekoccant Buemivel, amelynek következményeit Buemi sínlyette meg. A biztonsági autós fázis alatt kiment a boxba a két Brawn GP, Massa autója viszont megadta magát. Vettel, Button, Webber, Räikkönen, Hamilton, Barrichello, Kovalainen és Buemi várta pontszerző helyről a valódi versenyzést.

Button elfékezte magát féltávnál, így Webber ezt kihasználva megelőzte. A brit megpróbálta visszaszerezni a pozícióját, ám ausztrál vetélytársa ellentmondást nem tűrően ismét megelőzte.

A második boxkiállásokat a közvetlen élmezőny Vettellel kezdte meg a 37. körben. Márkatársa két körrel később hajtott a boxba, majd érkezett Button és Barrichello is. A sorrend ezt követően Vettel, Webber, Button, Barrichello, Hamilton, Kovalainen, Sutil és Heidfeld volt a top8-at illetően. Rosberg megpróbált intermediate gumikkal előnyre szert tenni, ám túl optimista próbálkozás volt, kénytelen volt visszamenni esőgumikért a boxba.

Vettel és Webber remekelt a 2009-es Kínai Nagydíjon
A Red Bull számára remekül alakult a 2009-es Kínai Nagyídj | Fotó: Depositphotos

Hamilton küzdött az elemekkel, eközben csapattársa, Kovalainen és Sutil is elment mellette. A német hat körrel a vége előtt fel kellett, hogy adja a futamot miután összetörte autóját. Heidfeld is pórul járt, a roncsok miatt megsérült az autója, így Glock és Buemi is megelőzte. A biztonsági autót azonban már nem kellett a pályára hívni.

Sebastian Vettel senkitől sem zavartatva, közel 11 másodperces előnnyel nyerte meg a 2009-es Kínai Nagydíjat csapattársa, Mark Webber előtt. A harmadik helyen Jenson Button végzett közel 45 másodperces lemaradással Vettelhez képest, Rubens Barrichello pedig több mint egy perccel maradt el az ifjú némettől. Pontot szerzett még Kovalainen és Hamilton a McLarennel, Glock a Toyotával és Buemi a Toro Rossóval.

Ez volt Vettel második győzelme, de az első a Red Bull színeiben. Webber élete addigi legjobb helyezését érte el. Ez még nem a Vettel- és a Red Bull-éra kezdete volt, inkább csak az előszele annak.

Webber és Vettel a 2009-es Kínai Nagydíj sajtótájékoztatóján
Vettel kicsattant az örömtől a 2009-es Kínai Nagyídj sajtótájékoztatóját követően

A Vettel-éra és a Red Bull sikerei

A 2009-es idény jelentős részében még a Brawn GP dominált, azonban az idény végén már látszott, hogy a Red Bull lehet az a csapat, amelyik letaszíthatja a trónról. Ez 2010-ben meg is történt, a Red Bull elképesztő dominanciája következett. Az energiaitalos csapat Vettell-lel az élen zsinórban négy bajnoki címet nyert meg, mindannyiszor az egyéni bajnoki cím mellé a konstruktőriben sem talált legyőzőre az istálló.

2014-ben aztán a Brawn GP utódja, a Mercedes vette át az uralmat, és zsinórban nyolc konstruktőri bajnoki címet nyertek a németek. Igaz, 2021-ben ismét Red Bull pilóta nyerte az egyéni bajnoki címet Max Verstappen révén.

Mit tartogat a jövő a Red Bull számára?

A Red Bull azóta már többször is fenyegetőzött a sportágból való kivonulással, ám most, hogy megnyerték a tavalyi rendkívül kiélezett bajnokságot ennek aligha van realitása. Ráadásul idén ők az elsőszámú kihívói a Ferrarinak.

Ha sikerül az energiaitalosoknak felülkerekednie a megbízhatósági problémáikon, amelyek eddig jelentősen megkeserítették mind a csapat, mind a címvédő Verstappen életét, akkor remek csatát vívhatnak a bajnoki címért a Ferrarival. Alighanem minden F1-es rajongó szeretne késhegyre menő párharcot látni Charles Leclerc és Max Verstappen között, ehhez azonban a Red Bull mérnökeinek még sokat kell dolgoznia.

  • Címkék:
  • F1