2022. április 07. | 09:47

Az oroszok egy része inkább a szomszédos országban vásárol járművet.

Az orosz autóeladások a múlt hónapban jelentősen visszaestek, mivel az ukrajnai invázió miatt bevezetett szankciók hatására sokat gyengült a rubel, emiatt pedig drágábbak lettek az autók. Ráadásul számos globális autógyár csatlakozott az ország elleni bojkotthoz, így a kínálati oldal is szűkült.

Szvetlana Vinogradova vezérigazgató elmondása szerint a Rolfnál, Oroszország legnagyobb márkakereskedőjénél márciusban 60 százalékkal csökkentek az újautó-eladások februárhoz képest. Előrejelzése szerint a kereslet idén a felére eshet vissza az országban.

Az orosz újautó-piac gyengélkedése azzal magyarázható, hogy a fogyasztók a háború okozta recesszióra való felkészülés jegyében kétszer is meggondolják, mire adjanak ki pénzt, az autóvásárlásról most sokan inkább lemondanak. Egyes becslések szerint márciusban 40 százalékkal emelkedtek az árak a kereskedésekben, miközben az autógyártók a Toyotától a Volkswagenig felfüggesztették a termelést Oroszországban egy példátlan nemzetközi bojkott részeként.

Orosz autókereskedés
Orosz autókereskedés (Fotó: Depositphotos)

Mivel a vásárlóknak magasabb árakkal, és egy jóval szerényebb kínálattal kell szembenézniük, a kormány a hazai termelés ösztönzésére törekszik. Anton Saparin, a Nemzeti Autóipari Szakszervezet alelnöke szerint az Európából és Japánból importált autókat kínai és indiai modellekkel helyettesíthetik.

A helyi autógyártók importtól való függősége szintén drágulást idézett elő. A legnagyobb hazai gyártó, a Renault tulajdonában lévő AvtoVAZ idén eddig háromszor emelte az árakat. Az orosz Szövetségi Statisztikai Hivatal múlt héten közölte, hogy a külföldi autók árai 29 százalékkal emelkedtek az év elejéhez képest.

Moszkvai autóforgalom
Moszkvai autóforgalom (Fotó: Depositphotos)

Beindult az autóvásárlási turizmus

Mivel Oroszországban egyre nehezebb új autót találni, és a gyorsuló infláció azzal fenyeget, hogy elértéktelenednek a megtakarításaik, az oroszok egy része a szomszédos piacok felé fordult. A határtól 180 km-re fekvő kazahsztáni Kosztanaj városában található Autodom eladásainak mintegy 10 százalékát az orosz ügyfelek tették ki márciusban, mondta Jevgenyij Biber értékesítési vezető. Korábban ez az arány mindössze 1 százalék volt, tette hozzá Biber.

Mindeközben az Interfax arról számolt be, hogy a súlyos alkatrészhiány miatt az AvtoVAZ a Lada márka lecsupaszított változatának bevezetését tervezi, amelyet különösebb külföldi segítség nélkül is össze tudnak szerelni.

Nyitókép forrása: Depositphotos