2022. március 28. | 10:49

A jelentősen megugrott energiaárak, és az alapanyagok hiánya miatt csökken az AdBlue adalék gyártása. 

Az orosz-ukrán háború következtében csökken az AdBlue adalék gyártásához szükséges ammónia és karbamid mennyisége, mivel ezen alapanyagok egy részét Oroszországban termelik. Amennyiben nem sikerül megoldást találni az üzemanyag-adalék pótlására, akkor veszélybe kerülhet a közúti áruszállítás – figyelmeztetett a Német Üzleti, Közlekedési és Logisztikai Szövetség (BWVL)

A rekordmagas földgázárak miatt az egyik vezető AdBlue-gyártó, a norvég Yara International csökkenti a termelést a ferrarai (Olaszország) és Le Havre-i (Franciaország) gyáraiban. A két üzem együttesen évi egymillió tonna ammónia és 0,9 millió tonna karbamid előállításáért felelős. A Yara becslései szerint mindent figyelembe véve a cég európai ammónia- és karbamidtermelése várhatóan csak a korábbi szint 45 százalékát éri majd el március második felében.

Az Oroszországot sújtó szankciók miatt az orosz kereskedelmi minisztérium arra szólította fel a műtrágyagyártókat, hogy ne exportálják termékeiket, beleértve az olyan köztes termékeket, mint a karbamid vagy az ammónia.

AdBlue adalék tartályokban

Az Euro 6-os dízelmotort használó autók üzemeltetéhez elengedhetetlenül szükséges az AdBlue adalék, amelynek gyártásához karbamidra van szükség, ezt ammónia, levegő és víz szintézisével állítanak elő. Míg az ammónia gyártásához földgázt használnak, amelynek az elmúlt időszakban jelentősen megemelkedett az ára. Ennek köszönhető, hogy a BASF német vegyipari vállalat máris csökkentette az ammóniatermelését.

Az Argus Media árügynökség úgy tudja, egyes nagy fogyasztók már elkezdték az AdBlue készletek felhalmozását, mivel arra számítanak, hogy az adalék elérhetősége csökkenni fog, ugyanis több gyártó is csökkentené AdBlue-termelését. Az ügynökség becslései szerint előfordulhat, hogy akár 170 százalékkal is drágul az adalék.

A BWVL arra szólította fel az EU vezetőit, hogy vitassák meg az AdBlue esetleges hiányának lehetséges megoldásait, kezdve az energiaköltségek csökkentésétől, az adalék használatához kapcsolódó technikai változtatásokon át, egészen a jogi keretfeltételekig.

Markus Olligschläger, a BWVL vezérigazgatója szerint most teljesen más a helyzet, mint korábban. A problémát jelenleg ugyanis Ukrajna orosz inváziója, illetve a következtében éltebe léptetett szankciók okozzák. A korlátozó intézkedések miatt számos alapanyag és alkatrész hiánya nehezíti az európai autógyártók termelését.