2022. március 22. | 09:15

Az ukrán helyzet miatt kialakult nyersanyaghiány 2,7 millió forinttal növelte a Tesla Model Y gyártási költségét. 

Az orosz-ukrán háború jelentős kiesést eredményezett az ellátási láncban, ami a nyersanyagok további drágulását eredményezte, ennek köszönhetően pedig az új elektromos autók árát tekintve is emelkedésre lehet számítani. Bár a gyártók számos új akkumulátoros modellt készülnek piacra dobni, ez a folyamat megakaszthatja a tisztán elektromos hajtásra történő átállást – derül ki z S&P Global Mobility beszámolójából.

Az ukrajnai helyzet következtében a Tesla Model Y elektromos crossover esetében az akkumulátorokhoz használt nyersanyagok ára közel 8 ezer dollárral (aktuális árfolyamon átváltva 2,7 millió forinttal) emelkedett idén. A 2021-es költségekhez viszonyítva a Mercedes-Benz EQS akkumulátorában felhasznált nyersanyagok költsége körülbelül 11 ezer dollárral (3,7 millió forinttal) lettek drágábbak.

Tesla Model Y elektromos crossover

A nikkel kérdése

Az S&P Global Mobility autóipari elemzői szerint a nikkel beszerzésének kérdése különösen aggasztó lehet, ugyanis a fém harmadik legnagyobb beszállítója Oroszország. Emellett pedig a Norilsk Nickel, amely a világ elsőszámú előállítója az elektromos járművekben használt kiváló minőségű nikkelnek, szintén Oroszországban található.

Bár a háború miatti gazdasági szankciók nem sújtották a Norilsk tevékenységét, a nikkel beszerzésével kapcsolatos bizonytalanság jelentősen felforgatta a piacot. Az elmúlt évtized során a fém tonnánkénti ára 10 és 20 ezer dollár között mozgott, míg március 8-án már több mint 100 ezer dollárt is kértek egy tonnáért a Londoni Fémtőzsdén. Ez pedig az elektromos autók árának emelkedéshez vezethet, ami késleltetheti azt a folyamatot, hogy a villanyhajtású és a belső égésű motoros járművek ára kiegyenlítődjön.

elektromos autó alváz akkumulátorral

Az iparra gyakorolt hatás

Ukrajna orosz inváziója más problémákat is eredményezett. A Mercedes képviselője elmondta, hogy mintegy 2,2 milliárd dollárnyi befektetése kerülhet veszélybe, amennyiben az oroszok úgy döntenek, kisajátítják az invázió miatt kivonuló cégek Oroszországban található tulajdonát. Az orosz törvényhozók azt javasolták, hogy ideiglenesen vegyék át az ellenőrzést a távozó cégek felett, ahol a külföldi tulajdon meghaladja a 25 százalékot.

A Stellantis úgy döntött, a moszkvai gyárából - ahol Peugeot, Opel és Citroën kisteherautók készülnek - Nyugat-Európába helyezi át a gyártást.

autógyártás

Herbert Diess, a Volkswagen-csoport vezérigazgatója elmondta, a német konszern az ukrajnai háború miatt Kínába és Észak-Amerikába helyezi át járműgyártását, emellett pedig egészen 2026-ig jelentős ingadozásra számít a nyersanyagok árát illetően. Az Audi a háború következtében kialakult nyersanyaghiány miatt a múlt héten kénytelen volt bezárni a németországi Neckarsulmban található gyártát, ahol az A4-es, A5-ös, A6-os és A7-es modellek készülnek.

Ezzel párhuzamosan az S&P Global Mobility csökkentette előrejelzését, és legfrissebb prognózisa szerint 2022-ben és 2023-ban az eddigi várakozásokkal ellentétben 2,6 millióval kevesebb jármű fog elkészülni. Ez azt jelenti, hogy idén várhatóan 81,6, jövőre pedig 88,5 millió darab fog elkészülni globálisan.