2022. március 25. | 10:13

Az államosítás veszélye már évek óta fennáll Oroszországban, állítja a szakértő.

A szakértő szerint az orosz fenyegetés a termelőeszközök államosításával milliárdokba kerülhet az autóiparnak – a szektor azonban képes lenne arra, hogy kiheverjen egy ilyen mértékű csapást.

A Volkswagen, a Stellantis, a Ford és a Mercedes-Benz azon nagyvállalatok közé tartozik, amelyek az elmúlt hetekben az ukrajnai invázióra válaszul felfüggesztették oroszországi tevékenységüket – politikai nyomásra pedig a Renault is így tehet. Vlagyimir Putyin orosz elnök állítólag azt fontolgatja, hogy lefoglalja az országot elhagyó vállalatok gyárait és vagyonát.

Az államosítás veszélye már évek óta fennáll Oroszországban, és az autógyárak már akkor is szem előtt voltak, amikor még biztosítottak munkahelyeket a régióban – mondta Mark Wakefield, az AlixPartners autóipari részlegének globális társvezetője.

Autógyártás a Mercedes-Benz moszkvai üzemében
Autógyártás a Mercedes moszkvai üzemében (Fotó: Mercedes)

A tapintható feszültség miatt a vállalatok mindig is óvatosak voltak az orosz befektetésekkel kapcsolatban, magyarázta Wakefield, szerinte ezzel magyarázható, hogy a legtöbb beszállító és autógyártó csak korlátozottan van jelen az országban. Hozzátette, a mostani helyzet ugyan nagy kényelmetlenségeket jelent a piaci szereplőknek, de pénzügyi krízishelyzet nem fenyegeti őket.

„Ha bekövetkezne a gyárak államosítása, az nagy fájdalommal járna a nyugati cégeknek, de biztos vagyok benne, hogy túlélnék a megrázkódtatást. Az autógyártók az oroszországi üzemeik elvesztése ellenére is megőriznék működőképességüket” – jelentette ki Wakefield.

Néhány vállalat ugyanakkor jobban ki van téve a veszélynek, mint mások. Az AlixPartners szerint a Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség globális autóeladásainak mintegy 7,8 százaléka Oroszországból származott tavaly, a Hyundai esetében ez az arány 5,7 százalékra volt tehető. Globálisan Oroszország 2021-ben az összes új autó értékesítésének 2,1 százalékát adta.

Egy másik szakértő elmondta, hogy még ha a leállított autógyárak újra üzembe is állnak, az ország gazdasági nehézségei miatt valószínűleg a szokásosnál kevesebb autót fognak gyártani. Ugyanis a rubel elértéktelenedése miatt nehezebb lesz vevőket találni a legyártott járművekre.