2022. március 23. | 11:53

Sajnos egyelőre a jövő sem fest túl fényesen.

A magyar újautó-piac az elmúlt két évben sok problémával szembesült, az orosz-ukrán háború pedig csak rontott a helyzeten, nyilatkozta a Világgazdaságnak Gablini Gábor. A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke elmondta, a COVID miatt negyedével emelkedtek az árak, az ukrajnai válsághelyzet pedig 5-10 százalékos drágulást idézett elő.

A folyamat vége egyelőre beláthatatlan, ráadásul több autógyártó is lemondhat átmenetileg az árgarancia intézményéről, mondta Gablini. Hozzátette, a mostani helyzetben realizálta mindenki igazán, hogy keleti szomszédunk milyen fontos szerepet játszik a járműiparban, hiszen rengeteg fontos nyersanyag és alkatrész érkezett idáig Ukrajnából.

Új autók parkolnak egymás mellett

A korábban elérhető, akár 10-20 százalékos árengedmények döntően megszűntek a piacon, ami mellett egy nagyarányú drágulás is végbement: 2020 márciusa és 2022 februárja között  25-30 százalékos drágulást könyvelt el a szegmens, a háború kitörése óta pedig tovább 5-10 százalékkal növekedtek az árak. A chiphiány mellett a kilövő energiaárak sem tettek jót a helyzetnek, ezek mellett a forint gyengülése is katalizátora volt a drámai változásnak.

A gyártók most már a 400 forintos euróárfolyamot veszik figyelembe az árak kialakításakor, míg korábban a 370 forintos árfolyamhoz igazították ezt a folyamatot. A kilátások sem kedvezőek, rövid távon aligha oldódnak meg a problémák. Sok függ attól, mikor sikerül békét kötnie Kijevnek és Moszkvának.

Ahogy arról korábban már írtunk, az autógyártók igyekeznek más földrészekről pótolni a kieső forrásokat, de a hiány ettől még nem fog megszűnni. Ha nem lenne a háború, akkor a 12–18 hónapos szállítási határidők ez év végére, 2023 elejére konszolidálódhattak volna, de Gablini szerint megtörténhet, hogy mostantól még többet kell majd várni egy-egy autó átvételére.