2020. november 25. | 15:23

A Közlekedésbiztonsági Biztosító Intézet és az MIT felmérése szerint az asszisztenciára hagyatkozva kevésbé figyelnek a sofőrök a vezetésre.

A Közlekedésbiztonsági Biztosító Intézet és az MIT legfrissebb kutatása arról számolt be, hogy a vezetéstámogató rendszerek nem járulnak hozzá a biztonságosabb közlekedéshez. Épp ellenkezőleg, a különböző asszisztenciára hagyatkozó sofőrök hajlamosak kevésbé odafigyelni a vezetésre.

A felmérést végző csapat 20 Massachussetts államban élő önkéntest vont be az egy hónapon keresztül tartó kísérletbe. A kutatók megfigyelték, milyen gyakran vették le mindkét kezüket a kormányról, illetve fordították figyelmüket a mobiltelefonjuk felé. Az önkénteseket tízes csoportokba osztották, az egyik társaság egy adaptív sebességtartó automatikával (ACC) ellátott Land Rover Range Sport modellt, a másik pedig egy ACC-vel és Pilot sávtartó asszisztenssel felszerelt Volvo S90-et próbálhatott ki.

A tesztidőszak kezdetén még minden rendben volt, aztán a kísérleti alanyoknál lazult a fegyelem, a figyelmük pedig egyre gyakrabban elkalandozott.

„Miután egy hónapig használt a Pilot asszisztenst, a sofőrök figyelme kétszer gyakrabban terelődött el a vezetésről, mint a kísérlet kezdetén” - fogalmazott a tanulmány vezető szerzője, Ian Reagan.

Fontos megjegyezni, hogy a biztonságosabb közlekedést szolgáló vezetéstámogató rendszerek nem helyettesítik a sofőröket. Az utakon rengeteg kiszámíthatatlan esemény történhet, így a jármű vezetőjének folyamatosan ébernek kell lennie. A Közlekedésbiztonsági Biztosító Intézet és az MIT kutatása érdekes eredményekkel szolgált, érdemes azonban hozzátenni, hogy elszigetelt esetekről van szó. A vezetéstámogató rendszerek működésének pontos vizsgálatához nagyobb mintára lenne szükség.