2020. augusztus 27. | 13:26

A Magyar Közút munkatársai sokszor nem érzik biztonságban magukat.

A közutasok elmondása alapján az autósok nem igazán tartják be a sebességkorlátozást a munkaterületek mellett, véleményük szerint a sofőröknek óvatosabban kéne közlekedniük a fix és mozgó terelésekkel érintett útszakaszokon.

A Magyar Közút 93 mérnökségén 2000 óta szinte minden évben történt egy halálos kimenetelű, úgynevezett munkaterületi baleset. 2020 nyaráig összesen 17 közutas halt meg az autópályákon és a Közút kezelésében lévő utakon munkavégzés közben, írja a Közlekedéstudományi Intézet.

Sokszor még az autópálya leállósávjában lépésben haladó útellenőrök sem érzik biztonságban magukat, mert sokan ész nélkül nyomják a gázt a sztrádákon. Pedig ahogy őket, úgy az utak karbantartóit is várják haza, jegyzi meg a KTI cikke.

Júliusban "Figyelj a közutasokra!" felszólítással indított kampányt a Magyar Közút, az állami cég többek között az M7-es autópályán és a 8-as főút mentén számos óriásplakátot és molinót helyezett ki a munkaterületeken dolgozó szakembereinek védelme érdekében (a társaságnak korábban is voltak már ilyen jellegű kampányai).

A cég azt írta a közleményében, hogy a személyi sérüléses balesetek száma csökkent, az anyagi károsoké ugyanakkor nőtt. A közutasok tapasztalatai szerint az autósok nemigen tartják be sem a fix, sem a mozgó terelésekkel érintett szakaszokon elrendelt sebességkorlátozást (hozzátették, hogy jár a tisztelet a kivételnek). Mint mondják, ha egy autópályán 60-as sebességkorlátozást rendelnek el, ott 60 helyett 80-110 km/h-s tempóval hajtanak az autósok.

Ezzel az a gond, hogy a forgalom-csillapított szakaszokon gyakorlatilag egy méter vagy még annyi sem választja el a közlekedőket a lezárt területen dolgozó munkásoktól és a munkások munkaeszközeitől, gépeitől. Ebből az következik, hogy sokszor inkább a gondviselésen, semmint az autósokon múlik, hogy történik-e baleset a forgalom-csillapított szakaszokon.