2019. január 13. | 17:00

Az Audi Quattro Sportot lehet nevezni a rali császárának, a Group-B királyának, hiszen forradalmi megoldásaival igencsak eredményes tudott lenni a maga idejében. A Retropower egy ilyen legendát élesztett újjá

A cikkben szereplő Audi tulajdonosnál egy klasszikus eset figyelhető meg: élethosszig tartó Quattro-szerelem, szenvedély a Group-B iránt.

Az Audi Sport Quattro egy olyan jármű, mely meglehetősen nagy mértékben hatott mind a motorsportokra, mind magára az autóiparra. Az akkoriban felfutó német autógyártó szerény költségvetéssel, de annál nagyobb ambíciókkal érte el azt, hogy a Quattro ’80-as évek ralilegendájává váljon, az összkerékhajtással és az öthengeres turbómotorral gyakorlatilag lemosta mezőnyt. A rali fanatikus számára a Quattro egyenlő Walter Röhrl, Stig Blomqvist, Hannu Mikkola és Michelle Mouton munkásságával, akiknek sikerült megszelídíteniük az ingolstadti szörnyeteget sokunk nagy örömére. Több évtizedet előre haladva még mindig érződik a Quattro-hatás a WRC népszerűségében, sőt, a Quattro megnevezés a márka marketingstratégiájának fontos része.

A Sport Quattro megalkotásakor az Audi Sport mérnökei 32 centis darabot vágtak ki az eredeti, Audi quattro karosszériájából a kezelhetőség érdekében, de mivel az autó a műanyag kasztni miatt könnyű volt és szét vetette az erő, továbbra is borzalmasan nehéz volt vezetni. Az itt látható szürke galamb lerövidítését egyébként egy ismert Audi-specialista végezte. 

Mindez 2011-ben történt, mikor a Retropower műhely a szárnyát kezdte bontogatni. Talán a legkomplikáltabb változtatás a hűtőrendszer csomagtartóba történő áthelyezése volt, pont úgy kellett megcsinálniuk ahogyan a régi raliautóknál látható. Két alagút található a karosszéria alatt, egy a kipufogónak, egy a hűtésnek, plusz megtalálható még egy lefelé néző, légszívó torok a csomagtér alján, ezzel növelve a radiátorra érkező levegő térfogatát.

A most alkalmazott színvilág olyan messze van a Group B idején viselt versenyszerkótól, mint Makó Jeruzsálemtől, ami nem is csoda, hiszen ezt a színt eredetileg Lamborghinikhez tervezték és a Lamborghini Grigio Estoque fantázianévre hallgat. Az alany már bukókerettel rendelkezett mikor megérkezett a Retropowerhez, de volt még rajt, amit csiszolni. A szerkezetet megerősítették itt-ott, hogy a tulaj is nagyobb biztonságban érezze magát és az autó is sokkal merevebb legyen. Új kagylóüléseket kapott, puha borítású műszerfalat, Spa Gauges műszeregységeket és új kormányművet.

A Quattro-hajtás az egy fő eleme volt az autó motorsport sikereinek, de az öthengeres, üvöltő turbómotornak is sokat köszönhet. Az eredeti terv az volt, hogy egy száraz karteres rendszert építenek csupán a motorhoz, de ez további módosításokat eredményezett, így végül a teljes 2.2 literes motort újjáépítették. 520 lóerőt sajtoltak ki belőle, ami az eredeti 306 lóerőhöz képest is brutális eredmény. Anno egyébként a 390 lóerős Ferrari Testarossát 250 km/h-ig is verte, mit művelhet 520 lóerővel?!

Forrás:

Retropower

Fotók:

Speedhunters