2019. november 24. | 07:44

Steve Wozniak szerint még nem állunk készen az önvezető autókra.

Társszerző: Hajdu Balázs

Vajon készen áll-e az emberiség az önvezető autókra? A következő néhány évtized talán legfontosabb kérdése ez. A technológiának meg vannak a maga előnyei, beleértve a szinkronizált, összehangolt közlekedést. Elképzelhető, hogy kevesebb lesz a baleset, mivel a képletből eltűnik az emberi tényező. A fogyatékkal élőknek többé nem kell majd taxi, vagy tömegközlekedés, hiszen a saját járművük képes lesz őket szállítani. Az önvezető autókkal kapcsolatban azonban számos kétely és probléma merült fel.

Azok is közlekedhetnek majd, akik számára a törvény ezt azelőtt nem tette lehetővé. Az autók száma így is elképesztően magas, így majd csak növekszik a dugók kockázata, mivel több jármű lesz az utakon. A személyszállítók mesterséges intelligenciára váltják a sofőröket, a rendszereket pedig akár fel is lehet törni. A technológia morális kérdéseket is felvet. Hogy dönt az autó, ha elveszíti az irányítást, és választania kell: elgázol egy úton álló csecsemőt, vagy halálos balesetet okozva a korlátnak csapódik? Kinek az élete értékesebb? Hogy lehet ezt matematikailag kiszámolni?

Az Apple társalapítója, Steve Wozniak egy nagy tiszteletben álló szakember, aki a Las Vegasban tartott, J.D. Power Auto Revolution konferencián szólt hozzá az önvezető autók témájához. Szerinte a technológiát az ő életében nem sikerül tökéletesíteni, ezért nem tudja támogatni a kezdeményezést.

Jelenleg nincs tökéletes technológia

Wozniak garázsában számos autót található, többek között egy Hummer H1, egy Datsun 280 ZX, vagy éppen egy Toyota Prius. Részben a Tesla Model X-szel kapcsolatos tapasztalata vezetett odáig, hogy kiábrándult az önvezető technológiából. Szerinte a Tesla túl sokat akart kihozni a projektből és túl bátran ígérgetett. Kezdetben ingyenes töltéssel csalogatták a vevőket, aminek ő is bedőlt. A Tesla önvezető autóiról szóló negatív hírek sokakat bizonytalanná tesznek. Wozniak szerint túl sok a kockázatos és váratlan tényező.

„Előfordulhat, hogy egy abroncs hever az úttesten. Ha én vezetek, akkor egyszerűen kikerülöm, ám egyelőre nem látom, hogy a Tesla autói meg tudnák ezt csinálni. Túl sok a probléma a navigációs rendszerekkel is. A Tesla bétának hívja az Autopilot rendszerét. Hogy mi van? Milyen cég dob piacra egy kiegészítőt, melyet bétának nevez? Ez nem így működik” - mondta Wozniak.

Az Apple társalapítója ezzel együtt szereti a Model X-et, és úgy gondolja, hogy a Tesla és a Cadillac élen jár az önvezető technológia kifejlesztésében. Az 5-ös szintű autonómia azt jelenti, hogy az autó nem igényel semmilyen emberi beavatkozást. A Tesla 2020-ra 1 millió vezető nélküli taxit szeretne az utakon látni. Ők vállalták az önvezető technológia fejlesztésével járó felelősség nagy részét.

Egy számítógép nem tud helyettesíteni egy embert a volán mögött

Wozniak azt állítja, hogy a közvéleményt félrevezették.

„Az emberek azt hiszik, hogy az önvezető technológia úgy fog működni, mint az emberi agy. Képes lesz új dolgokat kitalálni” - fejtegette Wozniak. 

Ezzel a már meglévő mesterséges intelligenciára utal, mely szempillantás alatt reagál a váratlan akadályokra. Még a Tesla sem tökéletesítette a technológiát, hiszen megtörtént, hogy egy Model 3 nem észlelte egy álló teherautó jelenlétét, és a járműnek ütközött. Az autóban ülő sofőrnek továbbra is figyelnie kell, és követni a rendszer által kiadott utasításokat.

„A mesterséges intelligenciát még tanítani kell. Nem igazán nevezhető intelligensnek. Az AI számomra inkább „alien influenza” - tette hozzá Wozniak.

Steve Wozniak tehát nem rajong az önvezető autókért, a mesterséges intelligencia felhasználását azonban lehetségesnek tartja.

„Minden, amit az autóban szeretnék csinálni, azt hanggal akarom irányítani. Szeretném, ha a meglévő hangutasítások rendszerét fejleszteni. Azt akarom, hogy olyan legyen, mint egy ember, aki rám figyel” - zárta gondolatait Wozniak.

Szerinted készen állunk az önvezető technológiára?