2020. március 11. | 12:00

Szinte kivétel nélkül minden autómárka beveti ezt a trükköt az újautó-reklámjaiban.

De jó is annak, aki új autót vásárol magának. Kiválaszthatja az autó motorját, színét és felszereltségét, ráadásul ő lesz az első, aki beleheli az utasteret és telepukizza az ülést. Nagy dolgok ezek, sokaknak igenis számítanak és elvből nem vásárolnak mások által levetett használt autót. Magyarországon az újautó-vásárlások jelentős hányadát a flottavásárlók adják, nem véletlenül szaladgál annyi Volkswagen-konszernes autó az utakon, de azért akadnak magánszemélyek is, akik csak „null kilométeres” autót hajlandók venni.

Nos, ők azok, akikre hatnak a reklámok és a következő reklámszlogenek: „Már 3 999 000 Ft-tól” vagy „Most mindössze 5% THM” vagy „1 500 000 forintos importőri engedmény a készlet erejéig”, stb. A vásárlók két dolgot akarnak, az egyik, hogy új legyen az autó, a másik, hogy ne kelljen érte sokat fizetni. Ez teljesen érthető, nincs is ezzel semmi probléma. A probléma az importőrökkel, illetve a hozzáállásukkal van. De ne is őket bántsuk, amivel a bajom van, arról inkább a marketingosztály tehet.

Hogyan lehet megfogni a potenciális újautó-vásárlót? Hát az orra alá kell dörgölni a jó árat, a kedvező finanszírozási lehetőséget (ez nagyon fontos) és – most jön a lényeg – mutatni kell neki egy dögös autót azért az árért. Olyan vicces megnézni egy autóreklámot, arrébb görgetni egy új autót hirdető bannert a weboldalakon vagy nézegetni az utak mellett lévő reklámfelületeket. Mindegyiken egytől egyig a legjobban felszerelt, legszebb autókat nyomatják, persze az alapfelszereltséges, full fapad áráért.

Az ember csak ámul és bámul, hogy már 3 990 000 forintért milyen szép színt, milyen nagy kerekeket vagy milyen nagy színes kijelzőt kap az autóhoz, sőt, még magától meg is keresi a parkolóhelyet és be is áll. Mindezt ennyiért? A hülyének is megéri! A szerencsétlen már rohan is a kereskedésbe, hogy rendeljen belőle egyből kettőt. Aztán a kereskedésben éri az arculcsapás, az értékesítő kolléga világosítja fel, hogy a látott vételárért cserébe örüljön, hogy kap kormányt és négy kereket a kocsihoz. A reklámokban látott autó „extra felszereltségeket tartalmaz”, ára 6,5 millió metálfény nélkül. „Jaaaaa?!” – csak ennyi csúszik ki a meglepődött ügyfél száján.

Sajnos ez egy bevett szokás ma az autóiparban, szinte minden márkát érint és természetesen nem csak Magyarországon. Valamivel meg kell fogni a leendő vásárlókat, ezt pedig a legszebb kivitelekkel lehet. Kinek a vágyálmaiban szerepel a dísztárcsás, 13-as kereken guruló, hátul kurblis ablakos, fekete műanyag díszléces alapkivitel? De ha a csúcsverzió egyszer becsalta a kereskedésbe az ügyfelet, csak rá lehet melegíteni valamit. Ez az általános és elfogadott álláspontja manapság az újautó-piac szereplőinek és bevallom, nem tetszik a dolog.

Most persze lehet mondani, hogy (szinte) minden reklámban ott virít az apróbetűs rész, hogy „Az autó csupán illusztráció!”, de ez a gyakorlat akkor is a vásárló megtévesztésére, az érzelmeinek felkorbácsolására irányul. Biztos vagyok abban, hogy a márkakereskedésekbe betévedők egy része csalódottan veszi tudomásul a valóságot, de abban is biztos vagyok, hogy ezek jelentős hányadára a profi értékesítők rádumálnak valamit és az üzlet végül megköttetik. Nyilván senki sem tart fegyvert a vásárló fejéhez, amikor aláírja a hitelszerződést az új autóra, de végső soron hamis képzetek miatt tért be a szalonba.

A módszer már beférkőzött a hasznaltauto.hu hirdetései közé is, a portálon is előszeretettel kínálják relatíve olcsón az autót, legalábbis a legdrágább kivitelekről készült fényképhez viszonyítva. Az ember meg azt hiszi, hogy megfogta az Isten lábát és már hívja is a hirdetésben megadott telefonszámot. A korrektebb kereskedők legalább odaírják azt, hogy „a hirdetés nem minősül ajánlattételnek”, de ez sem jellemző mindenkire. A megoldás az lenne, hogy a megadott árhoz, kizárólag a valóságot 100%-ban fedő autó képét lehessen mellékelni. Hagyjuk már ezt a „Kép csak illusztrációs” vagy „Ennyi meg annyi millió forinttól” marhaságokat! Szerintem.