2020. március 08. | 12:44

Még így is 602-en vesztették életüket közlekedési balesetben.

A Közlekedésbiztonság honlapja közzétette a hivatalos számadatokat a tavalyi közlekedési balesetek kapcsán. A 633 halálos áldozatot követelő 2018-as esztedőhöz képest javult e tekintetben a helyzet: 2019-ben 602 halálesetet regisztráltak, e mellett 5485 súlyos, valamint 16 144 könnyű sérülés történt.

Tavaly év végén egyre több olyan rendőrségi akció volt, amelyek célja a balesetek számának visszaszorítására volt. A Magyar Autóklub kihelyezett egy számlálót is Budapest több forgalmas csomopontjánál is, mely 598-at mutatott jó ideig. Az ORFK által a KSH-nak elküldött baleseti statisztikában végül a halálozási adat átcsúszott 600 fölé.

2019-ben 530 halálos baleset során 602 ember vesztette életét, egy évvel korábban 567 halálos balestben 633 személy hunyt el. 14. éltévét be nem töltött gyermekek halálozása tekintetében romlott a helyzet, tavaly 13, előtte 6 ilyen eset történt.

A legalább 1 főt érintő sérülések tekintetében 1,9 százalékos csökkenés figyelhető meg. Míg 2019-ben 16 627 ilyen jellegű közúti közlekedési balesetet számláltak, addig 2018-ban 16 951 baleset történt. Súlyos sérüléssel végződő incidensből 4834 történt, ezekben 5485-en sérültek meg, 11 263 könnyű sérüléssel végződő balesetben pedig 16 114-en.

A csökkenő tendencia a halálos áldozatot követelő eseteknél 4,9%-os, a súlyos valamint a könnyű sérülések esetében 1,3 illetve 2%-os.

Mi a helyzet az ittas vezetéssel?

A közúti tragédiák tekintetében 2019-bben 1396 alkalommal volt szerepe az alkoholnak, 2018-ban 1442-szer. Valamennyi közúti balesetet figyelembe véve 8,3%-ban ittas személy volt a felelős, egy évvel korábba 8,5% volt ez az érték.

Országon belül komoly eltérés figyelhető meg, Bács-Kiskun megyében (13,1%) hajlamosak leginkább italozás után a volán mögé ülni a sofőrök, de Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében is magasabb a hazai átlagnál azok aránya, akik azután indulnak útnak, hogy a pohár fenekére néztek. Budapesten a legjobb a helyzet, ott csupán 4,6%-ban volt baleseti kiváltó ok az ittas vezetés, amiben kétség kívül szerepe lehet a fokozott közúti ellenőrzéseknek, melyek elsősorban a fővárosra koncentráltak.

Mik az egyéb baleseti okok?

A balesetek 31%-a, azaz 5112 eset a gyorshajtásnak tudható be. Az elsőbbség meg nem adás 4221-szer, a kanyarodási szabályok megsértése 2774-szer van feltüntetve a listán.

A 16 627 balesetből 11 052-t, azaz az esetek 2/3-át személygépjármű-vezetők okoztak, ami a közlekedés résztvevőinek arányát figyelembe véve nem meglepetés. Tehergépkocsi-sofőrök 7%-ban, buszsofőrök 1%-ban okoztak balesetet.

Érdekesség, hogy a kerékpárosok a balesetek 10, a gyalogosok pedig 5%-áért felelősek. Utóbbiak fokozott ellenőrzésre számíthatnak a fővárosban, hiszen már zajlik a rendőrség legújabb akciója, amiben a járókelőkre fókuszálnak.