2018. szeptember 18. | 18:32

Ahhoz képest, csak év elején adták át az ország első elektromos töltőállomását, Katar már saját elektromos autó gyártását tervezi

A közel-keleti arab emírség legfontosabb exportcikke jelenleg a kőolaj és a földgáz, ám más Perzsa-öböl menti országokhoz hasonlóan Katar is felismerte, az aranytojást tojó tyúk, aminek gazdagságukat köszönhetik, pár évtized múlva kilehelheti a lelkét. És nem azért, mert kimerülnek a szénhidrogén-készletek, hanem azért, mert az alternatív energiatermelés és az elektromos autók térnyerése miatt csökkenhet a kőolaj és a földgáz jelentősége. Ezért az arab országok lázasan próbálják gazdaságait több lábra állítani. A feladat nem kicsi, hiszen a Magyarországnál kilencszer kisebb államban legmagasabb az egy főre jutó bruttó hazai össztermék a világon.

Katar azt találta ki, hogy ha már nem képes megakadályozni az elektromos autózás forradalmát, akkor beszáll a buliba, vagyis saját járművet fejleszt és gyárt. Pénz van a tervhez dögivel, a beruházás hírek szerint 9 milliárd dollárból (2 520 milliárd forintból!) valósul meg, és ha minden jól megy, 2023-ra elkészülhet az első katari elektromos autó, egy évvel később pedig már 500 ezer darabos lesz a termelés.

Izgalmas a dologban, hogy saját fejlesztésű autót akarnak piacra dobni, vagyis nem összeszerelő üzemről van szó, hanem saját technológia és márka kifejlesztése a cél. Összesen hat üzemet építenek fel, amelyek között lesz olyan, ahol kizárólag alkatrészek készülnek majd. Ebből is látszik, hogy a beruházás során fontos cél a helyi termelés és a nagy hozzáadott érték, hogy minél kisebb legyen az importigény. A katari üzemben hibrid és elektromos járművek egyaránt készülnek majd, az induláshoz pedig a hibrid és elektromos járműtechnológiai fejlesztésekkel foglalkozó japán ARM vállalat nyújt technológiai segítséget.

A katari elektromos járművekről konkrétumokat egyelőre nem tudni, még a márkanév sem publikus. Ám annyi már kiszivárgott, hogy az új generációs elektromos motorral készülő autók végsebessége 210 kilométer lesz óránként, egy feltöltéssel akár ezer kilométert is képesek lesznek megtenni, feltöltési idejük pedig mindössze 10 percet vesz majd igénybe. Ezeket a paramétereket nem kis teljesítmény lesz elérni, az Arab-félsziget nyári kánikulája ugyanis különösen nagy kihívás az elektromos autók számára a csúcsra járatott légkondicionálók miatt, amelyek drámai mértékben merítik az akkumulátorokat, csökkentve az autók menetteljesítményét. Ha találgatnom kell, akkor fogadni merné rá, hogy a katari újdonságok között lesznek SUV-ok is, egyszerűen azért, mert az európai és amerikai vásárlókhoz hasonlóan a katariak is a városi terepjárókba szerelmesedtek bele az elmúlt években.   

Bár Katar új autógyára exportra is termel majd, a saját piac sem elhanyagolható, hiszen a 2,17 millió lakosú országban egyáltalán nincs vasúti hálózat, ami miatt a repülés mellett az autózás az egyetlen szóba jöhető közlekedési forma. Az állam éppen ezért nagy lehetőséget lát az elektromos autózás fejlesztésében, amihez grandiózus töltőállomás-hálózat fejlesztési programot hirdettek, illetve azt tűzték ki célul 2017-ben, hogy 2023-ra a járműpark 10 százalékának elektromos vagy hibrid meghajtásúnak kell lennie.