2022. december 25. | 15:30

Megvan a pillanat, amikor tankolod az autódat a kúton és egyszer csak kattan a töltőpisztoly? Na, az az a pillanat, ahonnan már nem érdemes tovább púpozni, mert akár költséges kárt is okozhat az autóban.

Időről időre felbukkan egy poszt arról, hogy az autós a tankja befogadóképességénél többet tankolt, és már esik is neki a kutasnak. Pedig nem ő a hibás, a kutakon hitelesített műszerek mérik a kiadott mennyiséget, nem igazán lehet vele csalni, vagy ha csalnak is, arra hamar lecsap a NAV.

De akkor hova tűnik az üzemanyag pontosan? Hát jellemzően a tágulási tartályba azoknál az autóknál, amik ezt engedik. A hőmérséklet-változás hatására a benzin vagy a gázolaj térfogata változik, de mivel folyadék nem összenyomható, ezért ilyenkor a tankban lévő levegő nyomása emelkedik meg. Teletank esetén kevés hely van, nagyon magas lenne a nyomás, ezért felel a tágulási tartály, ahol a gázoknak bőven van helye sűrűsödni.

Van értelme tankolni kattanás után?

De hogy miért is nem érdemes túltankolni, arról Orosz Krisztiánt, a Doni Motors szerviz vezetőjét kerestem meg, aki évek óta Volkswagen-konszernes autókkal foglalkozik. Ez pont azért is jött kapóra, mert sokszor ezeknél az autóknál lehet a legtöbbet tankolni az első kattanás után.

Ilyen gondokat okozhat, ha túltankoljuk az autót

Itt is jön az első probléma, mert mi van, ha nem marad levegő a tankban, de az üzemanyag akkor is tágulni szeretne? Kinyomja magát az első nyitott ponton, ami pedig a tankbetöltő nyílás szuszogója, így amellett, hogy elpazaroltuk a drága üzemanyagot, a környezetet is szennyeztük. Bizonyos autóknál a szuszogó máshogy van megoldva, esetleg egy túlfolyócső lóg ki valahol az autó alatt, végeredményben pedig csak a szabadba jut a hajtóanyag.

Van egy másik probléma is, ami az üzemanyag párolgásával függ össze. Az összegyűlt párát le kell csapatni, ezután megszűrni és bizonyos típusoknál vagy visszavezetik a tankba, vagy eleve már az üzemanyagrendszerbe küldik.

Ez a rendszer is autónként változó, de vannak olyan konstrukciók, ahol az aktív szénszűrő egy combosabb túltankolás esetén hajlamos állni az üzemanyagban, mondanom sem kell, hogy ez tönkreteszi. Ha ez a rendszer elhasalt, autója válogatja, de olyan 40 és 200 ezer forint között lehet a cseréje.

Megkérdeztem Krisztiánt, hogy összességében mi a véleménye a túltankolásról és azt mondta, hogy semmiképpen sem érdemes. Bár ilyen ember a Földön nem sok van, de ha valaki elolvassa az autója használati utasítását, abban külön figyelmeztetnek, hogy egy kattanás után már nem szabad tovább tankolni az autót - persze itt nem a túl hamar lekattanó töltőpisztolyokról van szó.

A töltőpisztoly nem véletlenül kattan, amikor mindenen jól működik egy finom mechanika felel azért, hogy ne okozzon kellemetlenséget az automata tankolás. Emellett az autó betöltője is úgy van megtervezve, hogy akkor legyen tele, amikor egyet kattan, nem többet.

Érdekes, de Krisztián elmesélte azt is, hogy bizonyos országokban konkrétan a kútfejre van felírva, hogy lehetőleg a töltőpisztoly kattanása után fejezzük be a tankolást. A tanács nem alaptalan, ezért érdemes odafigyelni. Nem csak a pazarlástól, de költséges javításoktól is megmenthetjük magunkat, ha el tudjuk viselni, hogy 40 kilométerrel hamarabb kell majd tankolni.

Alapjárat.hu / Depositphotos