2022. december 26. | 07:00

A legendás tervező világbajnok autót épített a Williamsnél, a McLarennél és a Red Bullnál is. Adrian Newey beszélgetőpartnere Mark Hughes, Forma-1-es újságíró volt.

Ha azt mondom, legendás Forma-1-es tervezőmérnök, leggyakrabban Adrian Newey neve ugrik be az embereknek. A Brit Birodalom Rendjének kitüntetettje a Williams, a McLaren és a Red Bull csapatainál is világbajnoki címeket nyert.

Adrian Newey legendás tervezőmérnök | Fotó: Depositphotos

Olyan pilóták sikereit alapozta meg, mint Nigel Mansell, Mika Häkkinen, Sebastian Vettel, vagy éppen Max Verstappen. A the-race.com weboldal újságírója, Mark Hughes készíthetett mélyinterjút a kiváló szakemberrel, most ennek a beszélgetésnek a legérdekesebb pontjairól olvashatsz.

7. Ki akart szállni

2010 és 2013 között zsinórban négyszer Sebastian Vettel és a Red Bull ért fel a királykategória csúcsára. A nyerő autót tervező Newey a sikereket követően megkérdőjelezte Forma-1-es jövőjét, ez pedig nagymértékben a motorokat szállító Renault nem megfelelő hozzáállásának volt köszönhető.

„Volt egy beszállítónk, akit jobban érdekelt a Forma-1 marketing aspektusa, mint maga a versenyképesség. Egy olyan partnerrel nehéz együtt dolgozni, aki nem is akarja megérteni az autóversenyzés lényegét. Ezért veszítettem el a motivációmat” – fogalmazott Newey.

Visszatekintve már tudjuk, hogy nem hagyta ott a Red Bullt, pedig kereste a Mercedes és a Ferrari is.

6. A Honda szerepe

Amikor a Red Bull és a Renault kapcsolata véget ért, Adrian Newey egy időre háttérbe vonult. Az Aston Martin Valkyrie szuperautó projektje elég elfoglaltságot jelentett számára, a Forma-1 iránti szenvedély azonban újra lángra kapott, amikor megjelent a színen a Honda, az osztrák istálló új motorbeszállítója.

„Ha olyan partnerrel dolgozol, akinek van egy kis versenyhátránya, viszont keményen küzd a lemaradás eltüntetéséért, azt könnyű elfogadni. A Honda elképesztő elszántsággal és motivációval érkezett, minden egycsapásra megváltozott” – mondta a legendás mérnök az interjúban.

5. A 2022-es új szabályok még őt is meglepték

Adrian Newey első ránézésre kiábrándítónak tartotta az idei év elején bevezetett szabálymódosításokat. Egy komolyabb elemzés után aztán felfedezte benne a szabad mozgástér lehetőségét, különösen az oldaldoboz, a padlólemez és a felfüggesztés terén.

A végeredmény ismét az általa vezetett mérnöki csapat munkáját igazolja – amikor mindkét világbajnoki címet komoly dominanciával nyered meg, azt nem nagyon kell megmagyarázni.

4. A 2021-es szezon ellentmondásai

A 2021-es Forma-1-es idény Lewis Hamilton és Max Verstappen heves csatáitól volt hangos. A világbajnoki címért küzdő pilóták a Brit Nagydíjon, majd később Monzában is összeakadtak. Newey az előbbivel kapcsolatban szándékos hibát vélt felfedezni Hamiltonnál, amit az emberek hajlamosak hamar elfelejteni.

Ugyanakkor a Red Bull mérnöke azt is elismerte, hogy Verstappen frusztrált viselkedést mutatott a Brazil Nagydíjon, majd Szaúd-Arábiában is.

Hamilton és Verstappen csatája végül az utolsó futam befejező körében dőlt el, a végén a Red Bull holland pilótája örülhetett.

3. Sokan tévesen ítélik meg Verstappent

Max Verstappent pályafutása első évében sokan éretlennek, túlzottan agresszívnak, afféle csiszolatlan gyémántnak tartották. Newey szerint egy ilyen címkét nem lehet csak úgy egyszerűen lekaparni.

A holland a hetedik világbajnok, akinek Adrian Newey tervezte az autóját. Talán nem meglepő, hogy a legendás tervező szeret együtt dolgozni a még mindig csak 25 éves hollanddal.

„Maxszal kapcsolatban az a nagyszerű, hogy mindig kihozza az autóból a legtöbbet, így pontosan tudod, mennyire képes a gép. Remek visszajelzéseket ad, kiválóan ismeri és kezeli a gumikat. Könnyű vele együtt dolgozni, mindig végrehajtja, amit kérek tőle” – nyilatkozta a Red Bull szakembere.

2. Egy ijesztő baleset

Adrian Newey 2021 nyarán Horvátországban súlyos koponyasérüléseket szenvedett egy kerékpáros baleset során. A kórházban egy komoly szövődmény lehetősége is felmerült, a tervezőmérnök szemmozgató izmának épsége került veszélybe.

Bernie Ecclestone, a Forma-1 egykori tulajdonosa kapcsolatainak köszönhető előkerítette a legjobb horvát idegsebészt, majd Chrisitan Horner, a Red Bull csapatfőnöke Angliába szállíttatta kulcsfontosságú emberét. Newey szerencsére teljesen felépült, így láthatta, ahogy Max Verstappent első ízben világbajnokká koronázzák.

1. Mi lesz vele az F1 után?

A 63 éves mérnök az 1990-es eleje óta a Forma-1-ben dolgozik. Anyagilag ugyan minden bizonnyal megengedhetné magának, hogy ne dolgozzon, ám teljesen munka nélkül halálra unná magát.

„Gondolkoztam egy tanácsadói szerepkörön, abból a pozícióból egy kicsit hátrébb lépve tudnék segíteni a csapatnak. Ám ennek még nem jött el az ideje. Addig szeretnék részt venni az istálló működésébe, amíg hozzá tudok tenni a sikerhez. Nem akarok útban lenni senkinek” – mondta Adrian Newey.

Nem titok, hogy Newey szerint a személygépjárművek fejlődése rossz irányba halad. Talán egy nap abban a szegmensben is hasznát vehetik majd elképesztő mértékű tudásának.