2022. november 13. | 08:05

Olvasónk fiatal apukaként egy bajor kombit választott, a 3-as BMW híres szériáját.

„Kedves Alapjárat!

Szeretnék kérdezni egyet s mást: két hete vásároltam egy 2001-es, 136 lóerős 3-as BMW E46 2.0 dízel kombit. Én egy fiatal, 22 éves családos apuka vagyok, és szeretnék felvilágosítást kérni, hogy mire figyeljek oda, mivel kímélhetném, mik a gyengéi az autónak és hogy megéri-e ezt nekem fenntartani?

Üdvözlettel : Nándor, lelkes olvasó"

Nándor kicsit az „eső után köpönyeg" szituációba keveredett, hiszen általában vásárlás előtt szoktak tőlünk hasonlókat kérdezni, de azért megpróbáltunk segíteni neki, így felkerestük Varga „Indy" Áront, aki régóta foglalkozik BMW-kkel. Ő a következőket válaszolta:

„Mivel nem láttam élőben az autót, így elég nehéz a dolgom, de igyekszem néhány általános infót elmondani. A BMW E46 széria mindenképp egy sikermodell, nehéz velük mellényúlni, de ne kergessünk álmokat. 20-25 éves autókról beszélünk, nincsenek csodák. Mint minden autónak, ennek is ellensége a korrózió. Lényeges, hogy milyen körülmények közt használták, illetve az előélete is.

Ennek a 3-as BMW-nek a gyengéi közt a korróziót emelném ki. Ez még a régi iskola terméke, így nem védték le teljes hosszában műanyag „pajzsokkal” az alját (lásd az utódmodell E90-nél), így a télen felverődő só kitudja fejteni „jótékony” hatását mind a kipufogórendszeren, mind a karosszérián. Az első sárvédő ívei tipikus rohadási pontok, de sajnos a hátsók is, illetve a csomagtérajtó alja és a rendszámtábla világítás közelében.

Ami gumi, szilent, tömítés, a vákuumcsövek, a cooler tömítések, a gégecsövek, a vízcsövek és a műanyagok, azok mind kiöregedhetnek, igy csereéretté válnak. Rendszeres problémák a műanyag vízcső csatlakozások, kivezetések és csatlakozók.

Futómű szempontjából elöl a már bevált MacPherson, banán lengővillás futómű található, ami az E30-on debütált, majd a méreteket növelve az E36-on át a BMW E46-ig gyártásban volt. Teljesen megbízható konstrukció, természetesen akkor, ha a szilentek és gömbcsuklók rendben vannak.

Hátsó futómű tekintetében már jóval komolyabb az autó, mint az elődmodellek a többlengőkaros megoldása révén. A bölcső szilentjeit szinte senki nem cserélteti ki a gyári előírt szervizintervallum alatt, hiszen a cseréje nagyon költséges és időigényes, ráadásul ha már lent van a bölcső, az egész hátsó futóművet érdemes rendbe tenni, mert ilyenkor logikus. Ez pedig mégtöbb pénz és idő. Erősebb modellek esetebén épp ezért nem meglepőek a karosszériában a bölcső bekötási pontjanál megjelenő repedések.

Motor szempontjából ezt a dízelt (M47) jó szériának mondanám, hiszen nem véletlenül mennek el ennyi kilométert, de itt is hozzátenném, hogy a megfelelő karbantartás mellett. Sajnos az utódmodellről ez már kevésbé mondható el (N47). A vezérlés cseréje azon pedig különösen fájdalmas mind anyagilag, mind szerelés szempontjából, hisz a motorblokk hátulján helyezkedik el, így motort ki kell venni hozzá. A motor felújításánál egyébként mindenképpen gyári alkatrészeket használjunk.

Azt a kérdést, hogy megéri-e fenntartani, két részre bontanám, hiszen ez szubjektív. A dízel jó megoldás, ha hosszabb utak is be vannak iktatva, de ne egy dízellel hordjuk a gyereket az iskolába, 2 kilométerre napi szinten. A szívó benzinesekkel szemben pedig van egy turbó, ami szintén gondozást igényel, főleg a sokat futott modelleknél.

Lassan youngtimer besorolást kapnak ezek a 3-as BMW-k, így ha szereted, akkor mindenképp megéri fenntartani, hiszen egy nagyon jó konstrukció, de ismétlem, ne kergessünk álmokat. Ha a fent említett dolgokat megcsinálod, az anyagilag nem kevés lesz, esetleg az utód E91-et is meg lehet nézni, ahol sok dologra jobban odafigyeltek. Azokból is a kicsit továbbfejlesztett, M47-es motorral szerelteket javaslom a széria elejéről.

Ha tisztában vagy vele, hogy nem egy új autót vettél a szalonból, akkor jó választás lehet az E46. Szerintem megéri foglalkozni vele, hiszen sok igényes megoldás van benne. Ár/érték arányban jó vétel lehet. Javaslom egy alapos típusismerettel rendelkező szerelő felkeresését, így sok kellemetlenségtől megóvhatod magad."

Ami még Indy szavain túl elmondható, hogy hajlamos a pillangószelep tengelye eltörni, ami szintén költséges javítást eredményezhet. Ezt úgy szokták „okosba" megelőzni, hogy eltávolítják a pillangószelepet és ledugózzák a helyét. Gond lehet még az ékszíjtárcsával is, aminek hibája esetén a motornak nem lesz hűtése és töltése, valamint az EGR-rel is adódhatnak gondok.

Ha érdekelnek az E46-ok, akkor nézd meg ezt a bemutatót is!

Alapjárat.hu