2023. január 03. | 08:14

2021-hez képest, ám 2020-hoz mérve még drasztikusabb volt a visszaesés.

Több tényező is közrejátszott abban, hogy 2022-ben 8,5 százalékkal csökkent idehaza az újautó-piac teljesítménye 2021-hez képest. Egyrészt az alkatrészhiány miatt nagyon lelassult a termelés, ez pedig autóhiányt okozott a piacon. Másrészt a gazdasági helyzet sem a legkiválóbb, az infláció és a válság sem segítette ezt a szegmenst. A forint gyengélkedése az euróval szemben pedig tovább nehezítette a dolgokat.

A Datahouse adatai szerint 111 524 darab új személyautót helyeztek forgalomba a most hátrahagyott esztendőben, míg 2021-ben ez az adat 121 941 volt. Még ennél is látványosabb a visszaesés 2020-hoz viszonyítva, 12,9 százalékos egészen pontosan. Ami a 2022-es év utolsó hónapját illeti, itt 8001 új személyautó talált gazdára.

A márkák tekintetében 2022-ben a Suzuki zárt az élen, összesen 13 859 autót adtak el. A második a Toyota lett 13 262-vel, míg a harmadik a Volkswagen 10 311-gyel.

A top 10 autómárka Magyarországon az új személyautó forgalomba helyezések tekintetében 2022-ben:

  1. Suzuki - 13 859 db
  2. Toyota - 13 262 db
  3. Volkswagen - 10 311 db
  4. Ford - 8516 db
  5. Kia - 8132 db
  6. Skoda - 6916 db
  7. Dacia - 6117 db
  8. Mercedes - 5752 db
  9. BMW - 4785 db
  10. Opel - 4230 db

Az egyes szegmensek nézőpontjából az alsó-középkategória dübörgött a legjobban. 27 267 ilyen jármű talált gazdára (a Datahouse statisztikája szerint itt versenyez az Suzuki SX4 S-Cross, a Kia Ceed, a Toyota Corolla stb.), ezt követte a B-SUV szegmens 23 825-tel (itt szerepel a Suzuki Vitara, a Dacia Duster, a Ford Puma stb.), majd a C-SUV-k 19 531-gyel (itt szerepel a Toyota RAV4, a Kia Sportage, a Volkswagen Tiguan stb) .

Az abszolút győztes a modellek tekintetében a Suzuki SX4 S-Cross lett 7187 példánnyal, a második a Suzuki Vitara 5509-cel, a harmadik pedig a Kia Ceed 3980-nal.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének anyagából az derül ki, hogy a tisztán elektromos autókból 9,2 százalékkal több fogyott 2022-ben, mint az azt megelőző évben, míg plug-in hibridekből 15,1 százalékkal több.

Nagy visszaesés mutatkozott viszont a kishaszonjárművek szegmensében, itt 23,2 százalékkal kevesebb példányt helyeztek forgalomba idehaza. Az MGE közleménye arra is kitért, hogy a használt autók piacán is visszaesés volt tapasztalható, 4,5 százalékkal kevesebb autót importáltak 2022-ben, mint 2021-ben. A hazai járműflotta egyébként 2021-ben 4,02 millió járművet számlált, amelyek átlagéletkora 15 év volt. 2022-re ez az adat valószínűleg tovább romlott.

Datahouse / MGE

Erős Márk / Alapjárat.hu