2023. február 22. | 07:56

Találtak megoldást a hibák orvoslására.

A rendőrség munkatársai szerint jól lehetett használni a Fáma III. típusú, lézervezérlésű sebességmérőket. Pontosan mérnek, messzire látnak, gyorsan dolgozzák fel az adatokat és viszonylag szélsőséges körülmények közt is üzemképesek - írja a Kreszváltozás.hu

Az elmúlt nagyjából húsz év alatt azonban az intenzív igénybevétel miatt egyre több példány hibásodott meg valamilyen módon, így sok közülük parkolópályára került. Az ORFK-OBB munkatársai azonban nem akarták, hogy a raktárban porosodjanak vagy a kukába kerüljenek a sokszor egészen apró hiba miatt harcképtelenné vált traffipaxok. 

A hibajelenség sokszor csak egy kábeltörés vagy egy kontakthiba volt, így elkezdtek felkeresni olyan cégeket, akik hajlandóak megjavítani ezeket az eszközöket - tekintve, hogy a gyártó cég azóta megszűnt. Végül sikerrel jártak, így elindult a felújítási folyamat.

Még 2022 decemberében készült el az első mintapéldány, amely a hitelesítési procedúra során is megfelelt. Így elindult a többi felújítása is, eddig 11 darab menekült meg a leselejtezés elől ilyen módon.

A traffipaxokat egyébként két évente hitelesíteni kell, így amelyik nem megy át ezen a teszten, az nem állhat munkába. Először azokat a Fama III-asokat újították fel, amiket legutoljára vásároltak, 2005 és 2008 közt. Ez 33 darabot jelent. A nagy előnyük ezeknek, hogy képesek mérni a szemből jövő és az elhaladó járművek sebességét álló és mozgó állapotban is, utóbbit a GPS moduljuknak köszönhetően.

Akár 1800 méterre is ellátnak, és nem csak álló-, de mozgóképek rögzítésére is alkalmasak. Automata és kézi üzemmódjuk is van, a gyorshajtáson kívül lehet velük egyéb szabálytalanságokat rögzíteni (például a záróvonal átlépését).

Szétszedték, kitisztították őket, felújították a vázat és a burkolatokat. Új csatlakozókat és kábeleket építettek be, valamint könnyebben rögzíthető markolatokat. Egy adapter is bekerült, amelyre egy nagyobb LCD kijelző állítható, amely kb. négyszer akkora, mint az eredeti kijelző.

Új akkucsomagot is kaptak, ezzel lett teljes a kép. A hitelesítést egyébként általában nagyobb forgalmú út mellet végzik, a folyamat nagyjából 40 percet vesz igénybe. 300 mérést végeznek egy eszközzel, ha van köztük rossz érték, akkor az adott traffipax megbukik a vizsgán. A felújított Famák közül eddig mindegyik átment rajta.

Amennyiben érdekel, hogy mekkora sebességtúllépésnél nem bírságolnak meg, akkor ezt a cikket is érdemes elolvasnod. Ebből a hangos cikkből pedig az derül ki, hogy lehet-e csalni a mérésen:

Depositphotos