2023. március 24. | 08:35

Van olyan szomszédos ország, ahol közel 100 forinttal olcsóbb a benzin literenkénti ára.

Elemzést készített az MNB azzal kapcsolatban, hogy Magyarországon az üzemanyagok ára milyen tételekből tevődik össze. Ezáltal arra is fény derül, hogy miért kerül többe a benzin nálunk, mint minden környező országban. Emellett a gázolaj is csak Ausztriában drágább.

Az olaj világpiaci ára

Az üzemanyagok árának alapköve a Brent olaj hordónkénti ára, ami a kőolaj világpiaci árát fedi. Azáltal, hogy világpiaci árként tartjuk számon, a régió és a legtöbb piac átlagárát is befolyásolja.

Ahogy nálunk is ez a helyzet annak ellenére, hogy a jelentős mennyiségű kőolaj amit beszerzünk, az nem Brent, hanem Ural típusú, ami jóval olcsóbb. Ez nem maradhatott így, lépett egyet a kormány és extraprofitadó néven az Ural és a Brent közötti árkülönbség 95 százalékát elvonta, tehát hiába olcsóbb, hozzánk ugyanolyan drágán jut el.

Ezek miatt az üzemanyagárat meghatározó tételek közül a legalsó lépcsőfok a beszerzési ár mindössze 186 forint literenként, ami szinte semmi a kutakon tapasztalható árakhoz képest. Azokat az adók és a felár tolja ilyen magasra.

Elképesztő adóterhek

2023 februárjának végéről származó adatok alapján Magyarországon a benzint 254, a gázolajat 246 forintnyi adó terheli, ami már az alap olajárhoz képest is elég magas. Előbbi a végső fogyasztói ár 40, míg utóbbi a 42 százalékát teszi ki, tehát a kúton tankolt üzemanyagok árának majdnem fele csak adó - plusz ugye az extraprofitadó.

Ennek része a sokat emlegetett jövedéki adó is, aminek alapértékét egy EU-s szabályozás adja meg. Ezt nemrég emelték az Unióban, jelenleg minimum 137 forint a benzin és 125 a gázolaj esetében. Csakhogy nem nálunk, mert az emelés során Magyarország - néhány további országgal együtt - derogációs kérelmet nyújtott be.

Ez azt jelenti, hogy mi még akár évekig számolhatunk a nemrég kivezetett, alacsonyabb jövedéki adó minimumokkal. Eszerint a benzinre csupán 106, a gázolajra pedig 99 forintos jövedéki adó szabható ki minimum.

A felár, amiben benne van minden

A harmadik súlyos tétel, amit minden kúton tankoló átlag autós érez, az a felár. Ez országunkban ráadásul szinte már kiemelkedően magas, mert a benzin esetében plusz 170, míg a gázolajnál plusz 187 forint literenként.

Ezzel el is értünk a 2023. február 27-én mért adathoz, ahol a benzin 610, a gázolaj 620 forintos literenkénti áron volt elérhető átlagosan. A felár azokat a költségeket takarja, melyek az üzemanyagok előállításakor, szállításakor vagy kis- és nagykereskedelmükkor felmerül.

Ezek alapján ebbe tartozik bele a kúthálózatok nyeresége és üzemeltetési költsége is, amik jellemzően ugyanolyanok, mint más országokban. Ez azért érdekes, mert körülöttünk az átlagos felár csupán 102 és 152 forint/liter a benzin és gázolaj esetében.

Ennek oka jellemzően a kormányhoz, szabályozásokhoz és adórendszerekhez köthető. Ha az üzemanyag előállítási és eladási láncon végig megyünk, akkor észrevehetjük, hogy több szereplő is megjelenik. Őket különböző adók szintén terhelik, amik bizonyos részét a vevőre hárítják, hogy nyereségesen tudjanak működni.

Tehát ha a kormány bejelenti, hogy megadóztatott egy nagy olajipari vállalatot, azt jellemzően mi fogjuk kifizetni, hiszen egy profitorientált vállalkozás nem mond le a nyereségéről és a fejlődés lehetőségéről. Emiatt pedig máris érthető, hogy miért ilyen magas nálunk a felár a szomszédos országokhoz képest.

Emellett nem szabad elfelejteni az üzemanyagárstopot, ami bár az autósoknak rövidebb távon kedvezett, csúnyán megfizettünk érte. Más termékekben jelentkezett az elspórolt ár, üzemanyaghiány alakult ki és több szereplő kivonult a magyar piacról.

Emiatt, amikor az árstop kivezetése után visszajöttek, újra ki kellett építeni elterelt hálózataikat, aminek a terhét a vásárló fizeti meg. Emellett a szabályozás piacbefolyásoló hatása több kutast nehéz helyzetbe hozott, akkor felhalmozódott tartozásaikat most próbálják meg kompenzálni.

Ezért van az, hogy amíg nálunk 610 forint a benzin literenkénti ára, addig Szlovéniában átlagosan 520, míg Romániában 510 forint átszámolva. A gázolajnál enyhébb, de hasonló a helyzet, a nálunk látható 620 helyett például Lengyelországban csak 581, míg Romániában 557 forint literenként.

Depositphotos