2023. április 04. | 13:55

Az EU egységesíteni szeretné a rendszert.

Aki használt már villanyautót és nyilvános töltőponton akarta feltölteni, az bizonyára szembesült azzal, hogy többfajta szolgáltatónak többféle applikációját kell használni. Olykor nehéz rávenni a töltőoszlopot arra, hogy működjön, nehézkes a regisztráció az egyes felületeken, stb.

Idehaza jelenleg több mint 2000 nyilvános villanyautó-töltő van, ezek nagy része Budapesten és Pest vármegyében. Összehasonlításként az elektromos autózás egyik éllovas országában, Hollandiában több mint 110 ezer töltőpont van.

A KPMG most rendezett szakmai rendezvényén szó volt arról, hogy az EU szeretne bevezetni egy egységes rendszert (Alternative Fuel Infrastructure Regulation – AFIR), ami az alternatív hajtású járművek töltési hálózatát szabályozná. Ez a földgázos, hidrogénes és egyéb autókra is vonatkozna, de persze a leglényegesebb, hogy az elektromos autókra is.

Az egyik legfontosabb változás a regisztráció és applikáció nélküli töltés lehetőségének biztosítására vonatkozó előírás. Így megszűnhet az a kényelmetlen helyzet, hogy tucatnyi applikációt kelljen telepíteni az elektromos autók tulajdonosainak, hogy különböző szolgáltatók töltőinél is tudjanak tölteni. Az autósok számára kevéssé ismert elszámolási háttér, az e-roaming is sok tekintetben egyszerűsödhet.

Ráadásul az AFIR a töltőhelyekről nyilvánosan elérhető információk körét is kiterjeszti, így a navigációs rendszerekbe sokkal részletesebb, valós idejű információ kerülhet a kapacitási, nyitvatartási, foglaltsági információktól a mosdó, közért, mozgáskorlátozotti szolgáltatások elérhetőségéig.

Az új rendszer egységesen kategorizálja a töltési kapacitások fokozatait, a töltőcsatlakozási szabványokat, a töltőkön feltüntetendő információkat, az infrastruktúra kiépítésében, fenntartásában, használatában közreműködő szereplők jogi elnevezéseit, valamint a kapcsolódó kötelezettségeik és jogosultságaik fogalmát.

Az AFIR másik előnye, hogy egyértelmű pályát tűz ki a tagállamoknak a töltőtelepítési programok végrehajtásához. A teljesen elektromos (BEV) és a tölthető hibrid járművek (PHEV) nemzeti járműparkban képviselt arányának függvényében írja elő, hogy hány töltőhelyen, hány megawatt töltési összkapacitást kell biztosítani egy-egy tagállamnak.

KPMG

Carsten Koall / Getty Images