2023. május 11. | 14:23

Sajátos módszert alkalmaztak a kísérlet során, az eredmény sejthető volt.

Ha őrült kísérletekről van szó különböző Ladákkal, akkor sokaknak egyértelműen a Garage 54 csapata ugrik be. Elég csak azokra a videóikra gondolni, amikor például túl sok furatot készítettek féktárcsákra, vagy amikor purhabbal fújták ki egy Lada teljes motorterét.

Ebben a videóban azt vették a fejükbe, hogy egy kocka Ladát léghűtésessé alakítanak át. Ehhez leereszteték a hűtőfolyadékot, valamint kiszedték a hűtőradiátort és egyéb kapcsolódó alkatrészeket. Majd egy másik ventillátort helyeztek el a motortérben, amely a levegőt egyenesen a motorhoz irányítja az elképzeléseik szerint. 

Ezután furatokat készítettek a hengerfejbe, ezzel is segítve a levegő áramlását. A vízhőfokjeladó immáron a levegő hőmérsékletét mérte, tekintve, hogy folyadék nem volt. A pontosabb mérés érdekében még beszereltek egy jó minőségű olajhőfok-jeladót is.

Így már neki is vágtak a tesztelésnek, kezdetben egyhelyben álllva, alapjáraton nézték meg, meddig megy fel a mutató a műszerfalon. Az eredetileg a hűtőfolyadék állapotáról tájékoztató műszer még 15 perc járatás után sem ment be a pirosba.

Így bátorkodtak nekifutni néhány tesztkörnek, ekkor azonban azonnal a piros felé kezdett közelíteni a mutató. Aztán már bele is ment, végül még azt is elhagyta, ki is akadt a végén. Ekkor már az olaj visszajelzője is villogott, de az autó még mindig üzemelt. Ilyenkor már 120°C-on is túl jártak az olaj esetében is.

A blokkot kívülről is megmérték hőmérővel, 140-160°C-ot is mutatott a kézi műszer. Ezután nem nagyon akart elindulni a Lada újra, de aztán mégis rábírták valahogy. A hengerfejtömítés bizonyára jól érezte magát ilyenkor már, ahogyan az összes többi alkatrész is. 

A kísérlet tehát azt mutatta, hogy ez nem ez a megfelelő módja annak, hogy egy folyadékhűtéses Lada-motort léghűtésessé alakítsunk át. Az erről készült videót itt tekintheted meg:

Andrew Surma / NurPhoto / Getty Images