2022. június 28. | 15:03

A cél, hogy a sportág 2030-ra szén-dioxid-semlegessé váljon.

100 százalékban fenntartható üzemanyag kifejlesztése, az egyszer használatos műanyagok használatának visszaszorítása, valamint az utazási és szállítmányozási logisztika felülvizsgálata – csupán néhány azok közül a célkitűzések közül, amelyeken a Forma-1 dolgozik annak érdekében, hogy a sportág 2030-ra szén-dioxid-semlegessé váljon.

Három évvel ezelőtt egy szélesebb körű fenntarthatósági stratégia részeként az F1 ambiciózus célokat tűzött ki maga elé. A száguldó cirkusz azóta a 10 csapattal, a versenyszervezőkkel, partnerekkel, beszállítókkal, műsorszolgáltatókkal és a Nemzetközi Automobil Szövetséggel együtt azon dolgozik, hogy csökkentse a sportág karbonlábnyomát.

Lance Stroll
Fotó: Depositphotos

Első körben a televíziós közvetítéseket szervezték át, hogy minél kevesebb felszerelést kelljen szállítani a futamok helyszínére, valamint az áttervezett teherkonténerek révén hatékonyabbá vált a szükséges eszközök szállítmányozása. Emellett a Forma-1 irodái immár 100 százalékban megújuló energiát használnak, amiért megkapták az FIA által odaítélhető legmagasabb fenntarthatósági akkreditációt.

Az idei szezonban a sportág sikeresen átállt az E10-es üzemanyag használatára, amely 10 százalék etanolt tartalmaz, ezzel tovább csökkentve az autók CO2-kibocsátását. Az F1 együttműködő partnerével, a szaúdi Aramcóval és a legnagyobb olajtársaságokkal közösen jelenleg a 100 százalékban fenntartható üzemanyag kifejlesztésén dolgozik, amelyet 2026-ban az új motorformulával együtt fognak bevezetni.  

Az új üzemanyag laboratóriumi körülmények között készül majd kommunális hulladékból vagy nem élelmiszeralapú biomasszából, szén-dioxid-leválasztással. Ez a zöld, megújuló bioüzemanyag tökéletesen alkalmas lesz a hagyományos, belső égésű motorok működtetésére anélkül, hogy azokon bármilyen módosítást végre kellene hajtani.

A jövőre nézve a tervek között szerepel a Forma-1-es versenynaptár átalakítása, hogy javítsák a teherszállítási és utazási logisztikát, ezáltal is csökkentve a szén-dioxid-kibocsátást.

Emellett megvizsgálják, hogyan lehetne csökkenteni az F1-es futamokra utazó szurkolók CO2-kibocsátását, valamint az, hogy miként lehetne hatékonyabbá tenni az utazásszervezést.

Nyitókép: Depositphotos

  • Címkék:
  • F1