A Ferrari közölte a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA), hogy nem tekinti alkalmazhatónak azokat az új műszaki irányelveket, amelyek célja, hogy csökkentse a Forma-1-es autók pattogását. A Kanadai Nagydíjat megelőzően az FIA arról tájékoztatta a csapatokat, hogy határértéket kíván meghatározni az autók függőleges irányú kilengésének maximálisan elfogadható mértékét illetően.

Vagyis a csapatok kénytelenek lesznek módosítani az autók beállításán, ha kiderül, hogy menet közben átlépik ezt a határértéket. Emellett az FIA a műszaki szabályok módosításainak lehetőségét is viszgálja, hogy csökkentse a delfinezés jelenségnek a lehetőségét, és összességében javuljanak az autók menettulajdonságai.

Charles Leclerc
Kép: Depositphotos

Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke szerint indokolt megfontolni a technikai változtatásokat a pattogás kezelése érdekében, amely a Ferrari és a Mercedes autóit sújtja leginkább. A Ferrari nem elégedett azzal, ahogyan az FIA eddig ezt az ügyet menedzseli, mivel a maranellói istálló úgy gondolja, hogy ez lényegében egy egyoldalú szabályozásmódosításnak tekinthető.

Binotto kifejtette, a műszaki irányelvek arra szolgálnak, hogy tisztázzák, egyértelműsítsék a szabályokat és nem arra, hogy megváltoztassák az előírásokat. A szakember szerint ennek nem ez a menete. Bár az FIA egyoldalúan is végrehajthat a szabályokat érintő változtatásokat, amennyiben az a biztonság javítását szolgálja, ám ennek is van egy előre meghatározott folyamata, amit követni kell.

Carlos Sainz
Kép: Depositphotos

Az olasz szakember azzal érvelt, hogy az FIA-nak először egyeztetnie kellene a Technikai Tanácsadó Bizottsággal. Ezen a fórumon lehet előterjeszteni a lehetséges szabálymódosításokat, mielőtt kidolgoznák annak részleteit, majd végül az FIA Motorsport Világtanács elé terjesztenék hivatalos jóváhagyásra.

Annak ellenére, hogy a Kanadai Nagydíj szabadedzései során az FIA a mezőny összes autójának esetében megkezdte az adatok begyűjtését, magára a versenyre végül nem állapítottak meg mérőszámot a pattogás mértékét illetően.

A legfrissebb hírek szerint elsőként a július 3-i Brit Nagydíjon vezethetik majd be az új irányelvet. Az FIA lehetőséget biztosított a csapatok számára, hogy Kanadában egy második merevítést is elhelyezzenek a padlólemezen, hogy ezzel merevebbé tegyék az alkatrészt és enyhítsenek a delfinezés okozta pattogáson.  

Lewis Hamilton
Kép: Depositphotos

Ezzel a lehetőséggel egyedül a Mercedes élt. A pénteki első szabadedzésen George Russell, majd a második gyakorlás során Lewis Hamilton próbált ki az elemet. A rivális istállók pedig szóvá is tették, hogyan lehetett képes ilyen gyorsan előállni a csapat ezzel a megoldással, ha csupán csütörtökön hozták nyilvánosságra az új irányelveket.  

Binotto szkeptikusan fogadta a Mercedes magyarázatát. Elmondta, Toto Wolff szerint a csapat az új megoldást rohamtempóban, az éjszaka folyamán készítette el. Az olasz szakember szerint a Ferrari erre nem lett volna képes.

„Nem kérdés, hogy meglepett, hogy egy istálló képes ezt kivitelezni egyik pillanatról a másikra. Azt hiszem, kénytelen vagyok bízni abban, hogy amit Toto mond, az valóban helytálló” – zárta gondolatait Binotto.

Nyitókép: Depositphotos