Az Azerbajdzsán Nagydíjat követően a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) új műszaki irányelveket jelentett be, amelyek célja, hogy csökkentse az újgenerációs F1-es autókra jellemző delfinezésből fakadó pattogást, mindezt biztonsági okokból.

A pilóták azt szorgalmazták, hogy a motorsport irányító testülete tegyen lépéseket a szívóhatás (ground effect) mellékhatásaként kialakuló delfinezés megoldása érdekében, valamint aggodalmukat fejezték ki az autók pattogásainak lehetséges hosszútávú egészségügyi hatásai miatt.

A helyzet minden eddiginél súlyosabbá vált az Azerbajdzsáni Nagydíjon. George Russell, a versenyzők érdekvédelmi szervezetének (GPDA) vezetője arra figyelmeztetett, csupán idő kérdése, mikor következik be egy súlyos baleset a delfinezésnek köszönhetően.

George Russell
Kép: Depositphotos

A vasárnapi bakui futamot Lewis Hamilton súlyos gerincfájdalmakkal fejezte be és még az is felmerült, hogy ki kell hagynia a hétvégi Kanadai Nagydíjat. Az FIA most közleményt adott ki, melyben megerősíti, a biztonság érdekében lépéseket tesznek a delfinezés hatsásának csökkentésére.

Egy olyan sportágban, ahol a versenyzők rendszeresen 300 kilométer/óra feletti tempóval száguldanak, a pilótáknak minden figyelmüket maximálisan a vezetésre kell összpontosítaniuk. Az autók pattogásából eredő rosszullét vagy fájdalom súlyos következményekkel járhat, ugyanis a koncentráció kiesését eredményezheti.

Emellett az FIA a versenyzők egészségével kapcsolatos aggályainak is hangot adott azt követően, hogy az elmúlt futamok során többen is hátfájdalmakra panaszkodtak.

Max Versteppen
Kép: Depositphotos

Az új irányelvek rövid és hosszabb távú intézkedéseket is tartalmaznak. Ezek értelmében szigorúbban ellenőrzik majd az autók padló- és kopólemezeit. Vizsgálni fogják ezen elemek kialakítását, illetve azt, hogy a versenyek során mekkora volt a kopás mértéke.

A másik intézkedéssel hamarosan meghatároznak egy mérőszámot, amelynek pontos matematikai képletét az FIA és a csapatok közösen dolgozzák majd ki. Ez fogja meghatározni az autók függőleges irányú kilengésének maximálisan elfogadható mértékét.

A hosszabb távra vonatkozó előírások kidolgozásába az FIA ugyancsak szeretné a csapatokat is bevonni. Ennek érdekében technikai megbeszélést hívnak össze, ahol meghatározzák azokat az intézkedéseket, amelyekkel hatékonyan lehet csökkenteni a pattogás mértékét.

Nyitókép: Depositphotos