kedd - 2022. szeptember 27.
11.5 °C
tiszta égbolt
alapjarat.hu logo
95 640 Ft
100 688 Ft
D 764 Ft
fuel prices icon fuel prices icon

5 F1-es pilóta, aki megégette magát a Formula E-ben

Az elektromos szériában olyanok is gyengén teljesítettek, akik kifejezetten nagy névnek számítottak a Száguldó Cirkusz mezőnyében.

Felipe Massa - 24 futam, 0 pole pozíció, 0 győzelem, 1 dobogó

Felipe Massa 1981-ben Sao Paolóban született. Rendkívüli tehetségével hamar a tűz közelébe került. Az Euro Formula 3000-ben 8 futamból 6-ot megnyert, így ő lett 2001 bajnoka. Lehetősége nyílt arra, hogy teszteljen a Sauberrel, ahol meggyőzően teljesített így ülést kapott a 2002-es idényre.

Nick Heidfeld csapattársaként kellett megmutatnia, hogy nem véletlenül került a legjobbak közé. Első idényében négy pontot szerzett, ám akkoriban sokkal nehezebb volt gyűjteni a bajnoki egységeket, hiszen csak az első hat pilótát jutalmazták. Massa hatodik lett Malajziában és Kanadában, valamint ötödik Spanyolországban, íg négy pontjával a bajnokság 13. helyén végzett. A 2003-as idényt a Ferrari tesztpilótájaként húzta le, majd 2004-ben és 2005-ben ismét a Sauberben versenyzett. Utóbbi idényben legyőzte a ‘97-es világbajnokot, Jacques Villeneuve-t.

2006-ban a Ferrarihoz került ahol Michael Schumacher csapattársaként kellett bizonyítania. Első futamán legyőzte a németet, ötödik lett. Első futamgyőzelmét a Török Nagydíjon aratta, majd a szezonzáró brazil futamon is diadalmaskodott és a pontverseny harmadik helyén zárt. Egy évvel később három futamgyőzelmet ért el, a világbajnoki címre is esélyes volt, végül csapattársát Kimi Räikkönent segítette bajnoki címhez. 2008-ban néhány másodpercig világbajnoknak érezhette magát, ám végül drámai körülmények között egy ponttal lemaradt az elsőségről, amelyet Lewis Hamilton happolt el előle.

F1-es pályafutását a Magyar Nagydíjon történt balesete törte ketté, amely után már nem tudott olyan eredményeket produkálni, mint előtte. A 2012-es idényben csúfosan kikapott Alonsótól, míg a spanyol az utolsó futamig harcban volt a világbajnoki címért, addig a brazil csak a hetedik lett, fele annyi pontot sem szerezve mint csapattársa. Ennek ellenére maradhatott még egy évet az olaszoknál, ám a 2013-as szezon végén már útikaput kötött a Ferrari Massa lábára.

Massa a Williams csapatához szerződött, ahol első szezonjában a hetedik helyen zárt és háromszor felállhatott a dobogóra. Sok babér azonban nem termett már a brazil számára az F1-ben. A 2016-os szezon végén bejelentette visszavonulását az F1-től, majd amikor Nico Rosberg váratlanul visszavonult, s helyére a Williamstől Valtteri Bottas igazolt, Massa maradt még egy szezont. A 2017-es idény végén végleg befejezte Forma-1-es pályafutását.

A 2018/2019-es szezonban Massa a Formula E-be nyergelt át, a Venturi csapatával három éves szerződést kötött. Massa számára az elektromos versenysorozat csupán levezetésnek volt jó. Összesen két szezont töltött a Formula E-ben, 24 futamon indult ám mindössze egyszer végzett a dobogón. Első szezonja során a 15., a másodikban pedig a 22. helyen végzett, így aztán szerződését ki sem töltve befejezte pályafutását.

Bruno Senna - 21 futam, 0 pole pozíció, 0 győzelem, 1 dobogó

Bruno Senna 1983-ban, honfitársához hasonlóan Sao Paolóban született. Édesanyja, Viviane Lalli a néhai Ayrton Senna nővére. Karrierje kezdetén szerepelt a Birt Formula 3-ban és a GB2-ben is. Mindkét sorozatban dobogós helyen végzett összetettben.

A Formula 1-ben 2010-ben debütált az újonc HRT színeiben. Az autó nagyon gyenge volt, a csapat örült, hogy egyáltalán működőképessé tudta varázsolni a bahreini versenyhétvégére. Az első időmérő edzésen bő nyolc másodperccel kapott ki Senna az élen végző Sebastian Vetteltől, csak csapattársát, Karun Chandhokot tudta megelőzni, igaz, neki 1,6 másodpercet adott. A futamon 20 kört sem tudott teljesíteni, miután Cosworth motorja hamar megadta magát. A későbbiek során sem alakult jobban Senna szezonja, legjobb eredménye egy 14. helyezés a Koreai Nagydíjon.

Senna a Lotus Renault tartalék és tesztpilótája lett 2011-ben. A csapat eredetileg a Nick Heidfeld-Vitalij Petrov párossal vágott neki a szezonnak. Heidfeldet a nem túl rossz eredményei ellenére azt követően Sennára cserélték, hogy a német kiesett a Német és a Magyar Nagydíjon is. Senna tehát a belgiumi hétvégétől ismét versenyzőként vehetett részt az F1-ben. Élete legjobb eredményét érte el egy 13. hellyel, majd Olaszországban első pontjait is megszerezte, ahol kilencedikként intették le. Az ígéretes kezdés ellenére több sikert már nem ért el a brazil a Renault csapatánál.

A 2012-es idényt már a Williams színeiben kezdte meg, csapattársa a kolumbiai Pastor Maldonado lett. Senna egészen versenyképesnek bizonyult jó néhány futamon, és számos pontot bezsebelt. Az összetettben csapattársa, Maldonado mögött a 16. helyen végzett 31 bajnoki ponttal. Forma-1-es pályafutása azonban hirtelen véget ért.

2013-tól a WEC-ben szerepelt az Aston Martin színeiben. A sorozatban később a McLaren és a Rebellion Racing színeiben is részt vett, 2017-en az LMP2-es kategóriát meg is nyerte.

A Formula E-ben két idényen át vett részt, mindkét szezonban a Mahindra Racing csapatát erősítette. A bemutatkozó évében, azaz a 2014/2015-ös szezonban 40 pontot gyűjtött, majd egy évvel később 50-et. Előbbi eredménye az összetett 10., utóbbi pedig a 11. helyre volt elegendő.

Mindössze egyetlen alkalommal állhatott fel a dobogóra, amikor is dupla futamos szezonzáróra került sor a 2015/2016-os idény végén Londonban. Senna az első futamon a második helyen futott be, ám az idény végén befejezte pályafutását a Formula E-ben.

Karun Chandhok - 11 futam, 0 pole pozíció, 0 győzelem, 0 dobogó

Karun Chandhok 1984-ben Indiában látta meg a napvilágot. Jelenleg televíziós szakemberként dolgozik az F1 berkein belül, ám korábban ő maga is aktív versenyző volt.

GP2-es karrierjét követően a Force India csapatával került összefüggésbe a neve, miután a csapat pilótája, Giancarlo Fisichella a Ferrarihoz távozott a 2009-es szezon közben. A csapat akkori tulajdonosa Vijay Mallya volt, aki történetesen a Chandhok család barátja volt. Végül azonban az istálló tesztpilótája, Vitantonio Liuzzi kapott lehetőséget.

A 2010-es szezonban a HRT színeiben szerepelt Bruno Senna csapattársaként. Hidraulikus problémák miatt egyetlen kört sem tudott teljesíteni a bahreini szabadedzésen. A futamon el tudott indulni, ám nem fejezte azt be. Ausztráliában a 14. helyen végzett, ám ennél nem tudott jobb eredményt felmutatni. A Brit Nagydíjon elbocsátották a csapattól. A szezon további részében kommentátorként tevékenykedett a BBC-nél.

2011-ben a Lotus tartalékpilótájaként maradt a Száguldó Cirkusz mezőnyének tagja. A Német Nagydíjon beugrott Jarno Trulli helyére, ám nem sikerült túl jól a futam számára: a futamgyőztes Lewis Hamiltontól négy kört kapott, míg csapattársa, Heikki Kovalainen két kört számolt rá. Az utolsó helyen azért eljutott a célig, de többé már nem vett részt F1-es futamon.

2012-ben a WEC-ben, 2013-ban a FIA GT Series-ben vett részt, mérsékelt sikerekkel. A Formula E küzdelmeiben a 2014/2015-ös idényben az indiai Mahindra Racing színeiben vezetett. Jól kezdett, ötödikként intették le Kínában, Malajziában pedig hatodik volt. Ezt követően azonban pontot sem szerzett, 18 egységgel a 17. helyen zárta az idényt.

Azóta Chandhok nem próbálkozott a versenyzéssel, a BBC és a Channel Four szakértőjeként tevékenykedett. 2021-től a Sky Sportsnál dolgozik mint elemző, kommentátor és riporter az F1-es versenyhétvégéken.

Jaime Alguersuari - 9 futam, 0 pole pozíció, 0 győzelem, 0 dobogó

Jaime Alguersuari 1990-ben született Barcelonában. Karrierje kezdetén versenyzett a Formula 3-ban és a Formula Renault sorozatban is versenyzett.

2009-ben a szezon második felében a Red Bull Racing és a Scuderia Toro Rosso F1-es csapatának tartalékversenyzőjévé lépett elő. A Német Nagydíjat követően Sébastien Bourdais helyét vette át, s éppen a Magyar Nagydíjon mutatkozott be élete első Forma-1-es futamán. Megdöntve Mike Thackwell rekordját, az F1 történetének a valaha volt legfiatalabb F1-es versenyzőjévé vált 19 évesen és 125 naposan. Az időmérőn technikai problémái adódtak, így csak az utolsó helyről indulhatott, a futamon mégis csapattársát, Séastien Buemit megelőzve a 15. helyen zárt. Az idényben nem sok babér termett számára, a legjobb eredménye egy 14. hely lett Brazíliában. Pedig Japánban közel állt a pontszerzéshez, ám egy súlyos baleset szertefoszlatta álmait.

2010-ben maradt a Toro Rossónál, és Bahreinben majd Ausztráliában sem járt messze a pontszerzéstől. 22 körön át küzdött a hétszeres világbajnokkal, Michael Schumacherrel. Malajziában aztán megszerezte első pontjait egy kilencedik helyezéssel. A Toro Rosso csapatvezetője, Franz Tost el volt ragadtatva Alguersuari teljesítményétől. Végül azonban a Toro Rosso nem bizonyult versenyképesnek, a spanyol pedig csak a pontverseny 19. helyén zárt 5 bajnoki egységgel.

A spanyol 2011-ben ismét Buemi csapattársaként vágott neki az idénynek a Toro Rosso színeiben. Kínában élete legjobb kvalifikációját teljesítette, megcsípte a hetedik rajtkockát. A futamon aztán nem jött ki neki a lépés. Idénybeli első pontjaira a Kanadai Nagydíjig kellett várni. A szezon során 26 ponttal a 14. helyen zárt, éppen csapattársát, Buemit megelőzve. A Toro Rosso azonban az idény végén lapátra tette mindkét pilótáját, érkezett helyükre Jean-Eric Vergne és Daniel Ricciardo. Alguersuari 2013-ban tett le arról, hogy visszatérjen a Formula 1-be.

A 2014/2015-ös idényt a Virgin Formula E csapatánál kezdte meg Sam Bird csapattársaként. Alguersuari legjobb eredménye egy negyedik hely volt a 2015-ös Buenos Aires-i futamon. Mindösszese négy alkalommal tudott pontot szerezni az idény során. Egészségügyi okok miatt kénytelen volt kihagyni az utolsó két futamot. 30 pontjával a bajnokság 13. helyén végzett. 2015 október elsején Jaime Alguersuari bejelentette, hogy visszavonul minden jellegű motorsporttól.

2009 óta DJ-ként is tevékenykedett, visszavonulása óta Squire néven erre fókuszál. Közösségi oldalán immáron squire.music néven szerepel.

Jacques Villeneuve - 3 futam, 0 pole pozíció, 0 győzelem, 0 dobogó

Gilles Villeneuve tehetségét senki sem kérdőjelezi meg, ám mégis fia, Jacques Villeneuve lett Forma-1-es világbajnok, aki sokak szerint inkább az autójának semmint a tudásának köszönhette a sikert.

De ne szaladjunk ennyire előre. A kanadai Saint-Jean-sur-Richelieu városban látta meg a napvilágot Jacques 1971-ben. Az F1 előtt 1989 és 1991 között az olasz, majd 1992-ben a japán Formula 3-as kiírásban vett részt. 1993-ban az Atlantic sorozatban öt győzelmet aratott,ez volt az ajánlólevél az Indycarba, ahol futamgyőzelemig jutott. 1995-ben meg is nyerte a bajnokságot, majd a Williams színeiben részt vehetett egy teszten Silverstone-ban. A brit csapat kétéves szerződést kötött Villeneuve-vel.

Élete első versenyét rögtön a pole pozícióból kezdte, s kis híján meg is nyerte. Motorgondok miatt végül a második helyen zárt márkatársa, Damon Hill mögött. A brit nagyon erősen kezdett, az év első öt futamából négyet megnyert. Villeneuve először az Európai Nagydíjon állhatott a dobogó legfelső fokára. Az idény során további három futamot nyert meg, Nagy-Britanniában, Magyarországon és Portugáliában sem talált legyőzőre. A pontversenyben az előkelő második helyen végzett Hill mögött, s egy bizonyos Michael Schumacher előtt, így méltán nyerte el az év újonca titulust.

Az év végén távozott a Williamstől Hill, aki az Arrows csapatához igazolt, helyére pedig Frentzen érkezett. Villeneuve vált a csapat első számú versenyszőjévé 1997-ben, amely ismét a bajnoki címért szállt harcba. Az első futamot Coulthard nyerte a McLarennel, ám ezután beindult a Williams és sorozatban három versenyt nyert, ebből kettőt Villeneuve. Michael Schumacher az év közepén indult be igazán a Ferrarival, amikor Monacóban, Kanadában és Franciaországban is diadalmaskodott. Ezt követően egyfajta adok-kapok alakult ki Villeneuve és Schuamcher között, ami az ominózus szezonzárón csúcsosodott ki egy ütközés formájában. Villeneuve éppen arra készült, hogy megelőzi Schumachert, ezzel kedvező helyzetbe kerülvén a kanadai a világbajnoki cím sorsa szempontjából. A német nekiment, ám végül a kavicságyban kötött ki, míg Villeneuve folytatni tudta a versenyt. A végén elengedte a két McLarent, ám összetettben így is a kanadaié lett az elsőség, Schumachert pedig utólag kizárták.

Ami Villeneuve-vel ezután történt az F1-ben az maga a rémálom. Pénzügyi viták miatt távozott a Williamstől, majd menedzserével, Craig Pollockkal új csapatot alapított British American Racing (BAR) néven, és ebben a csapatban versenyzett Zontával karöltve. Pocsékul kezdtek, pontot sem tudtak szerezni. 2001-ben két dobogós helyezést is elért, Barcelonában és Hockenheimben állhatott fel a dobogóra. Villeneuve azonban komolyabb sikereket nem ért el a BAR színeiben, majd 2004-ben idény közben Takuma Sato váltotta. Villeneuve azonban nem adta fel, és Trulli helyére beugrott az idény utolsó három futamára Alonso csapattársaként, azonban pontot nem szerzett.

Villeneuve a 2005-ös idényt a Sauber színeiben kezdte meg Massa csapattársaként. A San Marinói Nagydíjon elért egy negyedik helyet, ám ezt nem hogy túlszárnyalni, de megismételni sem tudta az idény során. Villeneuve két ponttal elmaradva Massához képest a 14. helyen zárt a pontversenyben. A 2006-os idényt Nick Heidfeld csapattársaként kezdte meg a BMW Sauber színeiben, ám csupán hét pontot tudott szerezni a Német Nagydíjig. A Magyar Nagydíj előtt a csapat felbontotta a szerződését, állítólag egészségügyi problémák miatt került Robert Kubica a helyére. Villeneuve F1-es pályafutása ezzel véget is ért.

Villeneuve ezt követően a NASCAR-ban szerepelt, de részt vett több alkalommal a 24 órás Le Mans-i versenyen is. A 2015/2016-os idény során kipróbálta magát a Formula E-ben is, sokan azt remélték, hogy jelentős lökést ad a sorozat népszerűségének.

Nos, ez nem így történt. Villeneuve a Venturi csapat színeiben mindössze az évad első két futamán vett részt, először a 14. majd a 11. helyen végzett. A harmadik futamán már el sem indult, így pontszerzés nélkül hagyta ott az elektromos szériát.

Mások ezt olvassák

Kérek még hírt!