2020. december 23. | 06:50

A Száguldó Cirkusz legizgalmasabb helyszínei.

Manapság inkább csak a Hermann Tilke tervezte pályákon versenyez a Forma-1 mezőnye, azonban nem mindig volt ez így. Hihetetlen érdekes vonalvezetések szerepeltek már a naptárban, amelyek kialakítása során nem feltétlenül a biztonságot tartották legfontosabbnak, ellenben legendás helyszínek voltak.

AVUS – két kanyar, két hajtű

A legfurcsább valószínűleg kétségtelenül az AVUS nevezetű aszfaltcsík, amely 8,3 km hosszú és gyakorlatilag két egyenesből áll, két végén egy-egy hajtű kanyarral. Az első versenyt 1959-ben rendezték itt, viszont nem sokkal később elköszöntek a helyszíntől, hiszen nagyon veszélyesnek tartották. A pályán hajtott többek között Tony Brooks, Dan Gurney és Phil Hill is és a Scuderia Ferrari legendás Dino 246-os modellje is.

Nordschleife - 22,835 km

A pályát 1927 és 1982 között használták. Ez az az aszfaltcsík, amelyen összesen 160 kanyar van. A pálya legdrámaibb éve 1976 volt, amikor Niki Lauda bojkottálni akarta a hétvégi versenyt, azonban ezt nem sikerült megszavazni, így mégis elindultak. Ezután következett be a borzasztó baleset, amelyben Lauda elképesztő balesetet élt túl, hogy aztán nem sokkal később vissza üljön az autóba és tovább versenyezzen. A teljes Nordschleife nyomvonalat ezután többet nem használták.

Pescara – Stirling Moss és Fangio versenyei

Még egy olyan pálya, amely hihetetlen hosszúsággal bír, szám szerint 25,8 km. Az olasz versenypálya csak egyetlen szezonban jelent meg a Forma-1-es versenynaptárban, 1957-ben. Akkor viszont több mint 200 ezer néző volt jelen, hogy megnézzék Sir Stirling Moss győzelmét, amelyet a Vanwall VW5-ös modellel aratott, őt pedig a legendás Juan Manuel Fangio követte.

Ez a pálya sem volt veszélytelen, ezt jól mutatja az is, hogy még Enzo Ferrari sem engedte versenyzőinek, hogy versenyezzenek az 1957-es Nagydíjon.

Monaco – A hercegség

Ez egy olyan legendás helyszín, ahol, habár nem mindig a hihetetlen izgalmak dominálnak, inkább a helyszín különlegessége az, ami a versenynaptárban tartja. 1955 óta folyamatosan megjelent a mezőny ezen a helyszínen, habár pont a 2020-as év volt az első, amikor nem volt verseny. A 3,337 km hosszú aszfaltcsíkon a jellegzetes kanyarok és a kikötő is elképesztő történelemmel rendelkezik. Sok versenyző rendelkezik lenyűgöző eredménysorral itt, ilyen például Graham Hill és Michael Schumacher is, akik mindketten ötször nyerték meg a hercegség futamát, valamint ott van Ayrton Senna, aki viszont hatszor diadalmaskodott.

Las Vegas – 3,650 km hosszú aszfaltcsík a nevadai sivatagban

Gyakran említik a Forma-1 történetének legrosszabb pályájának, hiszen borzasztő minősége volt, amelyen az óramutató járásának ellentétesen haladtak a versenyzők. Mindez hatalmas megterhelést jelentett a versenyzők nyakának. Ennek megfelelően csak két futamot rendeztek, a híres Caesars Palace Hotel parkolójában tartott verseny 1981 és 1982-ben volt a naptár része.

Monza – a döntött kanyaros oválpálya

Természetesen Monza is egy ismerős pálya mindenki számára, most viszont nem a megszokott aszfaltcsíkról van szó, hanem az ovális alakú legendás szakaszról. Összesen 4,505 km hosszú és csupán négy Forma-1-es versenyt rendeztek rajta, évszám szerint 1955-ben, 1956-ban, 1960-ban és 1961-ben. Ebben az évben merült fel először, hogy felújítsák a régi legendás pályaszakaszt.

  • Címkék:
  • F1