A biztonság mellett a versenyzők egészségi állapota miatt is aggódnak a döntéshozók.
Az Azerbajdzsán Nagydíjat követően a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) új műszaki irányelveket jelentett be, amelyek célja, hogy csökkentse az újgenerációs F1-es autókra jellemző delfinezésből fakadó pattogást, mindezt biztonsági okokból.
A pilóták azt szorgalmazták, hogy a motorsport irányító testülete tegyen lépéseket a szívóhatás (ground effect) mellékhatásaként kialakuló delfinezés megoldása érdekében, valamint aggodalmukat fejezték ki az autók pattogásainak lehetséges hosszútávú egészségügyi hatásai miatt.
A helyzet minden eddiginél súlyosabbá vált az Azerbajdzsáni Nagydíjon. George Russell, a versenyzők érdekvédelmi szervezetének (GPDA) vezetője arra figyelmeztetett, csupán idő kérdése, mikor következik be egy súlyos baleset a delfinezésnek köszönhetően.

A vasárnapi bakui futamot Lewis Hamilton súlyos gerincfájdalmakkal fejezte be és még az is felmerült, hogy ki kell hagynia a hétvégi Kanadai Nagydíjat. Az FIA most közleményt adott ki, melyben megerősíti, a biztonság érdekében lépéseket tesznek a delfinezés hatsásának csökkentésére.
Egy olyan sportágban, ahol a versenyzők rendszeresen 300 kilométer/óra feletti tempóval száguldanak, a pilótáknak minden figyelmüket maximálisan a vezetésre kell összpontosítaniuk. Az autók pattogásából eredő rosszullét vagy fájdalom súlyos következményekkel járhat, ugyanis a koncentráció kiesését eredményezheti.
Emellett az FIA a versenyzők egészségével kapcsolatos aggályainak is hangot adott azt követően, hogy az elmúlt futamok során többen is hátfájdalmakra panaszkodtak.

Az új irányelvek rövid és hosszabb távú intézkedéseket is tartalmaznak. Ezek értelmében szigorúbban ellenőrzik majd az autók padló- és kopólemezeit. Vizsgálni fogják ezen elemek kialakítását, illetve azt, hogy a versenyek során mekkora volt a kopás mértéke.
A másik intézkedéssel hamarosan meghatároznak egy mérőszámot, amelynek pontos matematikai képletét az FIA és a csapatok közösen dolgozzák majd ki. Ez fogja meghatározni az autók függőleges irányú kilengésének maximálisan elfogadható mértékét.
A hosszabb távra vonatkozó előírások kidolgozásába az FIA ugyancsak szeretné a csapatokat is bevonni. Ennek érdekében technikai megbeszélést hívnak össze, ahol meghatározzák azokat az intézkedéseket, amelyekkel hatékonyan lehet csökkenteni a pattogás mértékét.
Nyitókép: Depositphotos